Gå til innhold
Hundesonen.no

Noen som vet?


idaa.sp
 Share

Recommended Posts

Hei!

Er det noen som vet om dette er en kennel: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=29703219

Jeg er veldig interissert i schæfer hunden og har så klart forelsket meg i den svarte, men jeg har funnet ut

at det er veldig vanskelig å finne familiehund-linjer. Altså den svarte schæferen er som regel kun avlet opp

til bruks som den gråe schæferen. (som også er helt nydelig :wub: )

Men på denne linker er det noen som selger sine svarte schæfer valper til familie hunder og bruks. Derfor er

lurer jeg på om det er en kennel? :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

"Flotte familie-bruks schæfer valper forventes født midten av September 2011

Sjeldne SVARTE og 2 farga (svarte med lyse brune sokker) langthår valper etter friske og topp premierte tradisjonelle Tyske - Amerikanske avls-linjer

Svært god pels, herlig familie gemytt, nydelige "Rette" kroppsslinjer,bruks og lydighet. Følgt opp med Vaksine, markkur og vetrinær attest."

Dette er teksten i annonsen og bare de få linjene her, forteller meg at dette er folk som ikke kan rasen, som ikke har papirer på valpene og som ikke vet hva en "premiering" er. Mitt råd: styr unna. Det finnes masse flinke folk man kan kjøpe hund av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Flotte familie-bruks schæfer valper forventes født midten av September 2011

Sjeldne SVARTE og 2 farga (svarte med lyse brune sokker) langthår valper etter friske og topp premierte tradisjonelle Tyske - Amerikanske avls-linjer

Svært god pels, herlig familie gemytt, nydelige "Rette" kroppsslinjer,bruks og lydighet. Følgt opp med Vaksine, markkur og vetrinær attest."

Dette er teksten i annonsen og bare de få linjene her, forteller meg at dette er folk som ikke kan rasen, som ikke har papirer på valpene og som ikke vet hva en "premiering" er. Mitt råd: styr unna. Det finnes masse flinke folk man kan kjøpe hund av.

Hm, ja det var derfor jeg ville vite om det muligens var en kennel. Mye tryggere å kjøpe fra en kennel enn hvem som helst..

Men tenkte ikke på at jeg bare kunne kontakte dem og spørre! Haha, er nok ikke helt våken. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, ja det var derfor jeg ville vite om det muligens var en kennel. Mye tryggere å kjøpe fra en kennel enn hvem som helst..

Men tenkte ikke på at jeg bare kunne kontakte dem og spørre! Haha, er nok ikke helt våken. :lol:

Et kennelnavn er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


Et kennelnavn er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.


Det forstår jeg, men får man et kennel navn er det som regel enkelere og finne ut om hundene, bakrunnen deres, oppretterne og kanskje noen referanser. Får jeg et kennel navn tar jeg det ikke som alt er greit, jeg skjekker det så klart opp. smile.gif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Mhm.

Hvem som helst kan kalle seg oppdretter og si de har kennel. Anbefaler deg heller å gå via raseklubben :)

På denne rasen er ikke det nødvendigvis noen fordel.

Ida: hva skal du bruke hunden til? Mange oppdrettere av brukslinjer som har moderate valper som passer i en aktiv familie. Alt er jo ikke nødvendigvis F-16 materiale for det om det kommer fra bruksoppdrettere. Anbefaler deg å ta kontakt med kennel Xo eller kennel Vargfjell og høre om de vet om noen potensielle valper. Om du spesifikt er på jakt etter langhår (som det var annonsert i det du linket til) så vær klar over at det er en het-potet i mange miljøer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På denne rasen er ikke det nødvendigvis noen fordel.

Ida: hva skal du bruke hunden til? Mange oppdrettere av brukslinjer som har moderate valper som passer i en aktiv familie. Alt er jo ikke nødvendigvis F-16 materiale for det om det kommer fra bruksoppdrettere. Anbefaler deg å ta kontakt med kennel Xo eller kennel Vargfjell og høre om de vet om noen potensielle valper. Om du spesifikt er på jakt etter langhår (som det var annonsert i det du linket til) så vær klar over at det er en het-potet i mange miljøer.

Jeg kommer til å bruke hunden til lydighet, agility, kanskje prøve meg på litt spor. Men jeg har enda ikke bestemt meg om jeg vil konkurrere, men heller bare gjøre dette på hjemmebasis og være med på treinger som schæfer hund klubben har. Derfor vil jeg ikke skaffe meg en typisk brukshund, da den vil kreve litt mer. Den skal selfølgelig være med på lengre turer i marka og jogge, og sykkel turer. Lang håret, eller kort håret er ikke så nøye egentlig. :)

Takk får tipset, jeg skal se på sidene deres og eventuelt kontakte dem senere. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derfor vil jeg ikke skaffe meg en typisk brukshund, da den vil kreve litt mer.

Det Gråtass sier er at i brukskull dukker det opp hunder som krever mindre. Selv i den mest hardbarka parring vil man få variasjon innad i kullet. Det kan finnes den perfekte familiehund i et kull etter brukslinjer. :) Jeg har ingen ambisjoner og ikke en gang alltid allverdens med mulighet til aktivisering, men ville alikevel henvendt med til XO om jeg skulle ha schäferhund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer til å bruke hunden til lydighet, agility, kanskje prøve meg på litt spor. Men jeg har enda ikke bestemt meg om jeg vil konkurrere, men heller bare gjøre dette på hjemmebasis og være med på treinger som schæfer hund klubben har. Derfor vil jeg ikke skaffe meg en typisk brukshund, da den vil kreve litt mer. Den skal selfølgelig være med på lengre turer i marka og jogge, og sykkel turer. Lang håret, eller kort håret er ikke så nøye egentlig. :)

Takk får tipset, jeg skal se på sidene deres og eventuelt kontakte dem senere. :)

Det der vil jeg påstå slettes ikke stemmer. At bruksavlede hunder er mer førbare, lettere å motivere, har en god balanse hva gjelder drifter og har en kropp som er bygget for funksjon, er riktig, og gjør dem derfor velegnet for bruksarbeid. Men det som ikke er helt korrekt her, er at en slik hund vil kreve MER enn en "showschäfer". Det er oppdretterne som krever mer fra valpekjøperne sine i så fall.

En "vanlig" schäfer kan være et sant mareritt om den ikke får brukt hodet sitt eller kroppen sin, men det er så klart litt vanskelig å vite hva man ender opp med på forhånd da foreldrene til disse kan være både hummer og kanari hva gemyttet angår. Man skal heller ikke glemme at det stilles diverse krav til mentalitet også på utstillingvarianten, dvs dem som forvalter rasen gjennom raseklubben, noe som resulterer i ganske driftsterke, tøffe hunder (om de er velbalanserte er jo en annen sak da, men...) som krever sitt, både mentalt og fysisk.

For å være helt ærlig, så vil jeg påstå at man gambler en god del hvis man velger seg en eksteriørschäfer, uansett hva man vil ha hunden til (utenom utstilling da, så klart!), og om det så bare er en familiehund man er ute etter. Man vet aldri hva man får, men brukshundene er i det minste, i all hovedsak avlet for NETTOPP funksjon - også mellom ørene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmmm... det ligger med bilde av bestefaren i annonsen.

Er det meningen de skal ha rumpa i bakken når de stilles ut?

Ja. Nå gjorde jeg et kjapt google-søk og dette var det aller første som kom opp (så nei, jeg har seriøst ikke letet etter noe ekstremt):

Amerikansk showschäfer

Tysk showschäfer

Bruksavlet schäfer

Som sagt, dette var noen av de aller første bildene som dukket opp da jeg søkte "american gsd", men jeg synes jo det er ganske skremmende hvordan de illustrerer ekstremitetene og ulikhetene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Nå gjorde jeg et kjapt google-søk og dette var det aller første som kom opp (så nei, jeg har seriøst ikke letet etter noe ekstremt):

Amerikansk showschäfer

Tysk showschäfer

Bruksavlet schäfer

Som sagt, dette var noen av de aller første bildene som dukket opp da jeg søkte "american gsd", men jeg synes jo det er ganske skremmende hvordan de illustrerer ekstremitetene og ulikhetene.

Huff :( nei, må trekke meg fra denne tråden jeg. Vokst opp med schæfer, og det gjør vondt å se hvordan rumpa ligger nesten i bakken når de står... :( Våre hadde såvidt hentydning til litt helling. Men den nye "rasestandaren" gir meg magesår :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff :( nei, må trekke meg fra denne tråden jeg. Vokst opp med schæfer, og det gjør vondt å se hvordan rumpa ligger nesten i bakken når de står... :( Våre hadde såvidt hentydning til litt helling. Men den nye "rasestandaren" gir meg magesår :icon_cry:

Godt du skriver det i anførselstegn, siden standarden ikke har endret seg særlig de siste hundre årene, bare hundene... :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der vil jeg påstå slettes ikke stemmer. At bruksavlede hunder er mer førbare, lettere å motivere, har en god balanse hva gjelder drifter og har en kropp som er bygget for funksjon, er riktig, og gjør dem derfor velegnet for bruksarbeid. Men det som ikke er helt korrekt her, er at en slik hund vil kreve MER enn en "showschäfer". Det er oppdretterne som krever mer fra valpekjøperne sine i så fall.

En "vanlig" schäfer kan være et sant mareritt om den ikke får brukt hodet sitt eller kroppen sin, men det er så klart litt vanskelig å vite hva man ender opp med på forhånd da foreldrene til disse kan være både hummer og kanari hva gemyttet angår. Man skal heller ikke glemme at det stilles diverse krav til mentalitet også på utstillingvarianten, dvs dem som forvalter rasen gjennom raseklubben, noe som resulterer i ganske driftsterke, tøffe hunder (om de er velbalanserte er jo en annen sak da, men...) som krever sitt, både mentalt og fysisk.

For å være helt ærlig, så vil jeg påstå at man gambler en god del hvis man velger seg en eksteriørschäfer, uansett hva man vil ha hunden til (utenom utstilling da, så klart!), og om det så bare er en familiehund man er ute etter. Man vet aldri hva man får, men brukshundene er i det minste, i all hovedsak avlet for NETTOPP funksjon - også mellom ørene.

Det kan godt hende, men jeg vil likevell tro opprettere heller vil selge valpene sine til noen som vil holde litt mer aktiv med konkurranse og lignende. Og jeg tror nok det er noe i det når folk heller anbefaler "utstillings schæferen" forran bruks schæferen til familier. Fordi det er en viss forskjell der, selv om disse også trenger sitt og det finnes unntak. Men det var ikke en diskusjon jeg var ute etter, lurte rett og slett på om noen kjente de som drev med disse schæfrene i linken. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klipp

Svært god pels, herlig familie gemytt, nydelige "Rette" kroppsslinjer,bruks og lydighet. Følgt opp med Vaksine, markkur og vetrinær attest."

*klipp

Litt dumt spørsmål kanskje, men er ikke det (uthevet) ensbetydene at de må/er NKK registrert, de får vel ikke stille i konkuranser uten?

Jeg kommer til å bruke hunden til lydighet, agility, kanskje prøve meg på litt spor. Men jeg har enda ikke bestemt meg om jeg vil konkurrere, men heller bare gjøre dette på hjemmebasis og være med på treinger som schæfer hund klubben har. Derfor vil jeg ikke skaffe meg en typisk brukshund, da den vil kreve litt mer. Den skal selfølgelig være med på lengre turer i marka og jogge, og sykkel turer. Lang håret, eller kort håret er ikke så nøye egentlig. :)

Takk får tipset, jeg skal se på sidene deres og eventuelt kontakte dem senere. :)

Jeg vil heller påstå, ut fra ditt aktivitetsnivå, at du skal velge brukslinjer framfor utstillingslinjer. Det er ikke alltid sånn at de krever mer mosjon, men heller at brukslinjene er mer stabil i gemyttet fordi oppdrettet er nøye med å avle etter egenskaper ikke bare utseende. Og finner du ut at du har lyst å konkurere så er det vel lettere å motivere en brukshund med konsentrasjon enne en "fin" hund med tankene en helt annen plass?

Jeg kan absolutt for lite om rasen til å uttale meg, men av de jeg kjenner så stoler jeg personlig mer på de fra brukslinjer.

*har jo selv en "heit" rase, og kunne aldri kjøpt fra ren utstillingslinje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Litt dumt spørsmål kanskje, men er ikke det (uthevet) ensbetydene at de må/er NKK registrert, de får vel ikke stille i konkuranser uten?

Tja, jeg kan jo trene mine hunder i skogen og aldri ta de fram og poengtere at de trener bruks og lydighet. Det står ingen steder at de konkurrerer. Når de i samme annonse poengterer at de får langhårede valper antar jeg at begge foreldre er langhår. Ja jeg vet at reglementet er endret vedr hårlag nå, men det er jo fortsatt en meget het potet da. Forøvrig kan alle ureg hunder/blandinger registreres i NOX registeret og konkurrere i LP og bruks. Men siden eieren er amerikansk og presiserer at det er amerikanske linjer, så antar jeg at de er importert fra usa og har derfor kun amerikanske papirer. Min feil om dette ikke stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg kan jo trene mine hunder i skogen og aldri ta de fram og poengtere at de trener bruks og lydighet. Det står ingen steder at de konkurrerer. Når de i samme annonse poengterer at de får langhårede valper antar jeg at begge foreldre er langhår. Ja jeg vet at reglementet er endret vedr hårlag nå, men det er jo fortsatt en meget het potet da. Forøvrig kan alle ureg hunder/blandinger registreres i NOX registeret og konkurrere i LP og bruks. Men siden eieren er amerikansk og presiserer at det er amerikanske linjer, så antar jeg at de er importert fra usa og har derfor kun amerikanske papirer. Min feil om dette ikke stemmer.

Ahh, ja da forstår jeg hvor de/du ville :) Jeg bare antok at når de skrev det sånn i annonsen så blir de brukt/konkurrerer i bruks og lydighet.. men ja, ser jo den med NOX.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går du for grå schäfer så sjekk helse der å. Det har kommet mer og mer snusk der å dessverre. Det er heldigvis ikke ett like stort problem som hos show, men vær obs.

Husk også at du bør se på de forskjellige kullene og hør på oppdretter. Jeg fikk bla. ikke kjøpe valp fra ett kull pga at de var litt for heite til det jeg hadde tenkt å bruke min til. (jeg orket ikke å lete etter flere kull den gang fordi jeg hadde stått på venteliste i nesten to år på ett annet kull hos den oppdretteren, det ikke ble noe av og jeg gikk på en svært impulsiv smell)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil heller påstå, ut fra ditt aktivitetsnivå, at du skal velge brukslinjer framfor utstillingslinjer. Det er ikke alltid sånn at de krever mer mosjon, men heller at brukslinjene er mer stabil i gemyttet fordi oppdrettet er nøye med å avle etter egenskaper ikke bare utseende. Og finner du ut at du har lyst å konkurere så er det vel lettere å motivere en brukshund med konsentrasjon enne en "fin" hund med tankene en helt annen plass?

Jeg kan absolutt for lite om rasen til å uttale meg, men av de jeg kjenner så stoler jeg personlig mer på de fra brukslinjer.

*har jo selv en "heit" rase, og kunne aldri kjøpt fra ren utstillingslinje.

Jeg må si meg enig i det du sier. Jeg bør vel finne meg en seriøs og flink oppretter innen bruks schæferen og eventuelt kjøpe den litt roligere valpen i kullet. Dette med valg av valp vil nok oppretteren ta får meg og gi meg den vapen han/hun føler er best for meg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt hende, men jeg vil likevell tro opprettere heller vil selge valpene sine til noen som vil holde litt mer aktiv med konkurranse og lignende. Og jeg tror nok det er noe i det når folk heller anbefaler "utstillings schæferen" forran bruks schæferen til familier. Fordi det er en viss forskjell der, selv om disse også trenger sitt og det finnes unntak. Men det var ikke en diskusjon jeg var ute etter, lurte rett og slett på om noen kjente de som drev med disse schæfrene i linken. :ahappy:

Ja, og nå er jo schäferhunden en bruksrase, så jeg synes i grunnen det bare skulle mangle, selv om valpene er etter eksteriørlinjer. Utstillingshunder kan være like tøffe de, bare ikke så enkle å forstå seg på fordi de ikke alltid er helt balansert oppi topplokket, om du skjønner hva jeg mener. De har stort sett like mye krutt de, som en bruksavlet hund, det er bare ikke nødvendigvis like funksjonelt fordelt i knotten. Det det er ofte derfor mange schäfereiere river seg i håret når bikkjen deres tar av og utagerer så det holder, eller biter andre hunder og mennesker i innestengt frustrasjon.

Forskjellen mellom oppdretterne er i all hovedsak at eksteriøroppdrettere produserer alt for mange valper, og som et resultat av dette selges flesteparten av disse som familiehunder. Oppdretterne kan ikke drive med hobbyen sin, som er utstilling og avl, hvis de setter skyhøye krav til valpekjøperne og samtidig skal ha tre kull i året. Det regnestykket går ikke opp. Det er en ond sirkel det der. Gode brukshunder derimot kan man risikere å måtte vente flere måneder og kanskje år med å få kjøpe - fordi flere og flere er blitt mer bevisst i sitt valg av schäferhund, fordi de vet hva de er ute etter og fordi oppdretterne der stiller krav!

Jeg mener at man ikke skaffer seg schäfer med mindre man har en konstruktiv plan for hundeholdet sitt og ikke minst erfaring med rasen. Det ER nemlig en bruksrase og de skal ikke bare være rolige, daffe familiehunder, da har man i så fall fått en feilvare.

Selv om du ikke var ute etter denne "diskusjonen", så mener jeg likevel at det er litt viktig å opplyse om de reelle forskjellene mellom show- og bruksschäfer. Det er ikke nemlig slik at eksteriørdyrene er bedre egnet for et liv som familiehund enn en brukshund. Jeg har selv en eksteriørtispe som til tross for sine åtte år, fortsatt er veldig aktiv og kan holde aktivitetsnivået oppe og gående i mange, mange timer for dagen. Det betyr ikke at hun er en god brukshund, tvert i mot, hun kan være skikkelig vrang, nervene står stort sett på høykant og hun er ikke alltid så enkel å motivere. Med andre ord, jeg har en relativt driftssterk hund, men driftene er ute og kjører de. Ikke egner hun seg så veldig godt som sofapute heller, så jeg har liksom fått verken eller :P Og det er dette mange risikerer å ende opp med fordi man ikke har nok kunnskap FØR man kjøper seg en schäfer, enten det er snakk om bruks- eller showhunder.

Jeg vil heller påstå, ut fra ditt aktivitetsnivå, at du skal velge brukslinjer framfor utstillingslinjer. Det er ikke alltid sånn at de krever mer mosjon, men heller at brukslinjene er mer stabil i gemyttet fordi oppdrettet er nøye med å avle etter egenskaper ikke bare utseende. Og finner du ut at du har lyst å konkurere så er det vel lettere å motivere en brukshund med konsentrasjon enne en "fin" hund med tankene en helt annen plass?

My point exactly :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...