Gå til innhold
Hundesonen.no

Dyremishandling

Knut

Recommended Posts

Dyremishandling.

Dette er et tvetydig begrep loven sier riktig nok at; "Det skal farast vel med dyr og takast omsyn til instinkt og naturleg trong hjå dyret så det ikkje kjem i fåre for å lida i utrengsmål". Men hva er utrengsmål og hvor går grensene.

Lovbestemmelsen kopler den unødige lidelsen til dyrs instinkt og naturlig behov, men setter ikke som et krav at dyr må behandles i samsvar med instinkt og naurlig behov. Dyr gis ikke rettigheter i loven, men hensyn skal tas til instinkt og naturlig behov. Men hvor mye hensyn skal tas, hvor mye lidelse skal dyr kunne tåle innen rammen av hensyntagen til behov og naturlig instinkt? Det sier ikke loven noe om, og det blir overlatt til skjønn.

Syn på dyrs samfunnsnytte og den rollen dyr tildeles i samfunnet er med på å forme oppfatninger om hva som er godt og dårlig dyrehold, og om hva som er dyremishandling.

Den innrapporterte dyremishandlingen for 1999 var på 81 saker ( i Oslo ) 66 kom fram til dyrevernsnemda bare 15 til politiet. 51 av disse for mishandling av dyr. I løpet av seksårsperioden 1995-2000 mottok oslopolitiet 140 anmeldelser arkivert som anmeldt brudd på dyrevernloven av disse var 82 anmeldelse for dyremishandling. Forteller dette noe om omfanget, eller er det store mørketall, og forteller det da noe om hvor mye vi bryr oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror for det første det generelt er for vanskelig å "ta fra folk" dyrene sine. Et eks. er schäfer tispa vi reddet ut fra en bil forrige helg. Hun hadde stått der i fjorten dager, hun hadde en åpen fòrsekk, hun ble luftet opg fikk vann annenhver/hver dag (en gang pr. dag). Dette er da ikke dyremishandling, og det er vanskelig å få gjennom et vedtak som sier tvangsomplassering, til tross for at eieren selv har sagt til mattilsynet at han hadde tenkt å ha henne der frem til jul. Terskelen er for høy! Dessuten tror jeg også at folk nøler og venter før de går så langt som til å anmelde noen. personlig mener jeg at det er bedre å si fra en gang for mye, enn en gang for lite, og har du ingenting å skjule eller skamme deg over bør det heller ikke være så ille å få en sjekk. Tror nok det er mange mørketall, men hva folk oppfatter som dyremishandling er jo også forskjellig, og varierer fra person til person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Takk! 🥰 Jeg glemte at det finnes en verden av små butikker utenom gigantene. Du reddet dagen og uka og måneden, og potensielt hele sommeren min. Nettopp vært på kurstime med råfor klabb og klæss og isj, og så ikke veldig lyst på fremtiden. Får hamstre.
    • Et enkelt nettsøk ga meg flere nettbutikker som har det? Ellers så er det flere som har lignende produkter, jeg kjøpte noen veldig gode for noen år siden, men husker ikke merke nå. Var ikke K9.
    • Fortviler, fordi det er tomt for nomnoms 😨 Det perfekte snæck. Smakelighet på høyde med favoritt råfor, men i en konsistens som kan skjæres med ostehøvel, til tynne, store skiver som dekker store deler av tunga og ganen og gir maks bæng for the bucks - verdi per kalori - som belønning. Rene råvarer av dyr, ikke noe vegetabilsk tull som fillere, i verdens mest tasty snæck av en konsistens som ikke klæsser til lomma eller hendene. ..og det er TOMT. Lå to pølser igjen i hylla på K9 Hundesenter i dag. Jeg kjøpte den ene. Tomt.  You don't know what you've got till it's gone. Det der er en uerstattelig belønning. Alt annet er enten for tørt og for lav verdi, og feil form, eller for klæssete og ekkelt og uhygienisk å fare rundt hjemmefra med.   K9 Nomnoms er (var? 💔) den P E R F E K T E treningsgodbit.    Gid noen med litt kundegrunnlag kan pushe på K9 for å få de til å produsere mer av det der. Finnes faktisk ikke andre belønninger av samme kvalitet. Enten må vi nå ned på belønningsverdi, eller jeg må begynne klæsse med å ha Vom og kjøleelementer i lommene K9 Nom Noms  produsert av K9 Hundesenter - Midt-Norsk Kompetansesenter for hund.  Please, please! Noen med litt kundegrunnlag og salgsvolum, push dem for å få produsert mer av det der 🥺    
    • Jeg spurte Grok (Elon Musk's AI). Han påpeker at han ikke er veterinær, men han er en god AI med god kildekritikk, og en kan få se "tankeprosessen" bak svaret om en spør.  Her er svaret: https://grok.com/share/c2hhcmQtMg%3D%3D_29bf9e49-ab75-4059-b834-40e089591e1f Selv ville jeg spurt veterinær (eller Grok) hva h*n tenker om å prøve Vom og Hundemat Taste. 100% animalsk, kun en type dyr.
    • Husk å gå over forsiktig, enda saktere enn vanlig fôrbytte.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...