Gå til innhold
Hundesonen.no

Sporpinneproblematikk

JailyTina

Recommended Posts

Er det noen som har tips til hvordan jeg kan få lille frøken Jailbird til å bli litt mer interessert i de dumme (i hennes øyne) sporpinnene som tross alt er litt viktige for poengsummen i NBF-spor...? Jaily er usannsynlig glad i spor, spor er bare suuuuperkult! Noe som går på bekostning av sporpinnene.

Hun har fra første forsøk plukket de av egen fri vilje uten at vi har vært nødt til å trene spesifikt på pinner/gjenstander i sporet. De er bare ikke like viktige som det å faktisk gå sporet og dermed går hun over 1-3 pinner per spor. Og da raser poengene raskt.

Jeg har forsøkt å belønne for å markere på/plukke opp pinnene, holde igjen før en pinne (noe som får henne til å legge seg hardere på i selen og gir hvertfall blanke i pinnen), bruke gjenstander i steden for pinner for å få henne til å gå dypere i sporet (funker fordi hun er veeeldig gjenstandsfokusert, men når pinnene kommer tilbake er de kjedelige), prøvd å gjøre pinner driiiitkule utenom sporet, legge få pinner, legge mange pinner.... Jeg er rett og slett tom for ideer nå! :icon_confused:

Hvordan kan jeg billedligtalt få stempla "pinne" i panna hennes så vi kanskje får med litt jevnere antall pr spor etterhvert...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lært inn pinnene utenom sporet, for jeg hadde samme problemet. Så fort hun skjønte at pinnene faktisk kunne lekes med ble de brått mer verdt. Jeg belønner MYE når hun først finner pinnene i sporet også, drakamp og kasting, for hver eneste pinne. Jeg prøvde mange ting før dette, andre gjenstander hjalp ingenting på pinneinteressen ihvertfall. Godbiter ved eller under pinnen hjalp heller ikke, hun responderer ikke på mat som ligger i sporet (går over det). Det som hjalp var altså lek og atter lek for å forsterke at pinnene var verdt noe - utenom sporet. Det hender nå og da at hun går over en pinne, men det er heller pga. ting som f.eks. sidevind som gjør at hun havner litt utenom sporgata.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn har jeg også gjort med Strider, han enset ikke pinner i sporet han. Jeg begynte med å "miste" gjenstander (og etterhvert pinner) når vi var på tur, og så kastet jeg ball (han er fullstendig gal med ball, så han får sjeldent leke med ball) hvis han viste interesse for gjenstanden når vi gikk tilbake, selv bare for å snuse borti litt nysgjerrig. Nå har jeg lært inn dekkmarkering og det fungerer suverent - men som Caroline - jeg belønner med lek!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har lekt med pinnene helt fra vi begynte med pinner/gjenstander i sporet, og hun får alltid en eller annen belønning for å plukke de opp i sporet (bortsett fra når vi startet i D og dommeren gikk bak selvsagt :lol: , men selv da fikk hun masse ros). Får de bare ikke til å bety nok i forhold til sporet. *sukk* Vi får bare fortsette å prøve. Det er bare så sure poeng å gå glipp av når hun tilsynelatende velger bort pinnene. :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har lekt med pinnene helt fra vi begynte med pinner/gjenstander i sporet, og hun får alltid en eller annen belønning for å plukke de opp i sporet (bortsett fra når vi startet i D og dommeren gikk bak selvsagt :lol: , men selv da fikk hun masse ros). Får de bare ikke til å bety nok i forhold til sporet. *sukk* Vi får bare fortsette å prøve. Det er bare så sure poeng å gå glipp av når hun tilsynelatende velger bort pinnene. :getlost:

Vi sliter også litt med at det blir igjen litt for mye ved i skogen etter sporene våre - ikke fordi bikkjedyret ikke plukker pinner, for det gjør han om han er på samme sted som pinnen *ler*, men han er litt slurvete, og bare det å gå på feil side av ei tue i samme sekund som han kanskje letter litt på hodet er nok til å gå glipp av denne pinnen.

Mitt råd er: Hold øya i bakken og plukk med deg de pinnene bikkja går over :D. En gang plukka faktisk jeg 5 av de 7 pinnene vi fikk med oss fra skogen (det var med Babs dog), hun markerte bare på to av pinnene, resten gikk hun bare glatt over - og jeg mistenker at sporlegger knapt nok hadde holdt i pinnene da vedkommende gikk ut.

Så moralen er: BRUK ØYA *ler*.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Vi sliter også litt med at det blir igjen litt for mye ved i skogen etter sporene våre - ikke fordi bikkjedyret ikke plukker pinner, for det gjør han om han er på samme sted som pinnen *ler*, men han er litt slurvete, og bare det å gå på feil side av ei tue i samme sekund som han kanskje letter litt på hodet er nok til å gå glipp av denne pinnen.

Mitt råd er: Hold øya i bakken og plukk med deg de pinnene bikkja går over :D. En gang plukka faktisk jeg 5 av de 7 pinnene vi fikk med oss fra skogen (det var med Babs dog), hun markerte bare på to av pinnene, resten gikk hun bare glatt over - og jeg mistenker at sporlegger knapt nok hadde holdt i pinnene da vedkommende gikk ut.

Så moralen er: BRUK ØYA *ler*.

He he, ja... Nå går Jaily så himla fort til tider at jeg må holde øya på bakken uansett for å stable beina riktig. :wacko:

De siste spora vi har gått nå har hun vært flink til å plukke pinner, men det innebærer at jeg holder henne igjen så mye at hun tar ut enormt energi på å dra i mot. Går seg jo fullstendig tom på et enkelt B-spor... Skal ikke værra lett gitt! :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så varierende hva hunden ønsker av belønning på pinnene. Med den forige aussien min trente jeg inn pinnene ved sidenav og trente mye pinneplukking hver gang vi kom til en pinne i sporet. Jeg belønnet med drakamp hele tiden. Med huskyen så var det belønning med tennisball eller godbiter som var det store og gjerne mye belønning. Hun skjønte det med pinner med en gang. Med aussien jeg har nå så har jeg satt pinnene tidlig inn og har lenge lett etter den beste belønningen. Sporet er så mye mer interessant. Konklusjonen der er at det faktisk ikke må bli for mye belønning, det synes hun er unødvendig, hun vil jo spore videre. Når jeg begynte å belønne pinner med makrell i tomat på tube så gikk pinnemarkeringen drastisk opp. Hun går veldig nøye, men kunne før gå over pinner om det var et krevende spor, det gjør hun ikke mer. 3-4sleik av tuben er nok, for så å få lov til å fortsette. Det er mer en nok til å gå ganske lange, krevende spor med alle 8pinnene med inn. Så har du de som bare belønner med seg selv og med andre pinner, og synes det fungerer mye bedre. Du må altså rett og slett prøve deg fram over flere spor og se hva som kan fungere for akkurat dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men sist så ville ikke vetrinæren ta biopsi fordi de da kan stikke akkurat på det området som det ikke er ondartet. Og motsatt. Måtte operere den bort også vet man om den er godarta eller ondartet.
    • Hei og hopp. jeg skal bytte for til min 10 mnd gamle finske lapphund. Hun er ekstremt sensitiv i magen, får lett diare. Ønsker et skånsomt og selvfølgelig næringstett for. Har per nå Purizon, og har vært fornøyd med det. Men tenker å prøve noe annet og se om magen blir mer stabil da. Vurderer enten Markus Muhle eller Købers. Har noen noen erfaringer med disse formerkene til sensitive hunder? setter pris på alle svar!:)
    • Nå tviler jeg på at det er spesielt farlig, hvis det var vanlige, små muffinspapir. Bare følg med på allmentilstanden. MEN, når det gjelder slike medisinske spørsmål om ting som kan være farlige så bør du alltid kontakte veterinær heller enn et tilfeldig nettforum, facebook, eller tilfeldige folk. Ta en telefon og spør, det kan redde livet til hunden din.
    • Hunden min klarte å spise tre muffinspapir i går når jeg var på toalettet.. papiret var soggy og mykt, men jeg blir jo bekymret. Hun har ikke kastet opp og bæsjet to fine bæsjer i dag . Formen hennes er også helt normal. Men hun hikket både i går og i dag, og jeg har aldri lagt merke til at hun har hikket før. Noen her som har erfaring med hund som har spist muffins/bakepapir😅 er det noe som pleier å komme ut av seg selv? Eller løses lett opp i magen? kan legge til at hun er bare 3.7 kg så ikke den største hunden.
    • Mitt inntrykk med working cocker er at de er slitsomme arbeidsjern med lite ro i kroppen. De vibrerer av energi. Kjøp deg en vanlig cocker og klipp den ned/ikke barber. Men vil ikke du ha en pelshund er det ganske safe å ikke kjøpe pelshund..  Vil ikke du ha jakthund... ikke kjøp en jakthund.  Ganske enkel matte    
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...