Gå til innhold
Hundesonen.no

Studielån


edlitam

Recommended Posts

Jeg reiser på folkehøyskole til Lofoten om ikke så alt for lenge. I den forbindelse har jeg et par spørsmål om hva som er lurt å gjøre når det kommer til lån og nedbetaling osv. Skolen koster 83 000 kroner i året, jeg får 94 500 i lån hvor 36 500 gjøres om til stipend når jeg er ferdig med skolen. Mamma og pappa har sagt at de skal betale 30 000 av skolepengene, mormor betaler 5000. Det vil da være resterende ca 12 000 kroner for meg å betale. Lønner det seg da å ta dette som lån, eller rett og slett bare ta fra en konto som jeg har cirka 100 000 kroner på som egentlig er til leilighet? :icon_confused: gjør det noe å ha litt lån?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studielån er det greieste lånet å ha. :P

Du får vel ikke fullt stipend (altså 36 500) hvis du ikke tar opp fullt lån - du kan altså ikke søke om å få 36 500 i lån og så få gjort om alt dette til stipend etterpå. Med andre ord: Hvis du vil ha så mye stipend som mulig, må du søke om fullt lån.

Skal du studere når du er ferdig på folkehøgskole? I så fall løper det ikke renter på lånet så lenge du er student, og da er det like greit å la det stående som å betale det tilbake med en gang. Det kan jo hende at de sparepengene du har nå like gjerne skal gå inn i en ny bolig eller en bil, for eksempel.

Hvis du derimot ikke skal studere etter det ene året på folkehøgskole, ville jeg allikevel søkt om fullt lån og stipend. Da har du mulighet til å betale tilbake lånet når du er ferdig på folkehøgskolen og har fått omgjort deler av lånet til stipend.

Jeg ville uten tvil tatt opp fullt studielån til tross for sparepenger (dvs - det er både det jeg har gjort og det jeg gjør nå - det er greit å ha sparepenger på konto, og så lenge jeg studerer løper det ikke mer renter på dem uansett).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...