Gå til innhold
Hundesonen.no

Melkeallergi


Artemis

Recommended Posts

En jeg kjenner har fått påvist allergi mot melk/melkeprodukter. Dvs. mot laktose OG melkeprotein. Noen her som har erfaring med dette og kanskje har noen smarte tips og råd når det gjelder alternative produkter? Evt. kjenner til informative nettsider, gjerne med oppskrifter? Finnes jo en del laktosereduserte/frie produkter, men det hjelper jo lite når man er allergisk mot melkeprotein i tillegg. :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har dette, og har vel funnet ut at det er svært få ting jeg trenger å bruke melk til, og det er ingenting som kan erstatte melk om man skal drikke det rent. Men jeg er mest fornøyd med rismelk og kokosmelk når det kommer til matlaging, men kokosmelk har en rundere smak enn rismelk som er mer som vann med litt melk i :) soyamelk er jeg ikke spesielt glad i da jeg ikke er noe glad i nøttesmaken jeg synes den har ;)

http://allergikokken.no/ er en fin side med oppskrifter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kerutabs, sånn tabelett man tar før man spis noe med melk i.

Hjelper ikke de bare for de som har laktoseintoleranse da?

For oss med melkeallergi er det vel lite håp...? :icon_confused:

Jeg tar riktignok vanlige allergitabletter, som demper symptomene noe. Er nemlig fryktelig svak for sjokolade, men hovner opp og får veldig utslett i halsen av melkeprodukter.

Har forresten opplevd at mange tror at melkeallergi er synonymt med laktoseintoleranse. Så har opplevd å få servert laktosefri mat, med melk, selv om jeg har fortalt at jeg ikke kan spise melkeprodukter. Det er en ting som er grei å være obs på. :)

Ellers har jeg ikke så mange gode råd å komme med. Man lærer seg etterhvert å leve med allergien, og det går automatikk i at man styrer unna ting med melk. Selv har jeg blitt veldig glad i asiatiske retter, da de sjelden bruker kumelk. Jeg velger å fokusere på alt det gode jeg kan spise, isteden for alt jeg ikke kan spise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...