Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan få valpen til å sove alene?


Timian

Recommended Posts

Emrick er veldig slitsom å ha med å gjøre når det kommer til soving :huh:

Han kan legge seg til å sove både på teppet sitt, sengen sin, på gulvet ved føttene mine og ellers bare det er sammen med meg.

Men så fort jeg reiser meg opp, så spretter han opp også :rolleyes2:

Går jeg ut på kjøkkenet, så følger han etter og legger seg ved føttene mine. Går jeg ut på verandaen, reiser han seg opp og legger seg ved føttene mine. Om han ligger i sofaen eller i sengen min, så reiser han seg opp og piper.

Kommer det folk, kan være både besøk og barna som kommer ned fra andre etasje, klarer han ikke å roe seg etterpå og blir til slutt en skikkelig overtrøtt og kranglete pels.

Hvordan skal jeg få ham til å roe seg ned når jeg ikke er der?

Jeg har prøvd å overse ham i håp om at han skal gi opp og gå å legge seg igjen og jeg har prøvd å kalle ham tilbake til teppet eller sengen hans, klappe på plassen og si "gå å legge seg". Noe han er kjempeflink til å gjøre. Meeeen, så fort jeg reiser meg for å gå, er det på'n igjen :hmm:

Jeg skjønner at jeg må være både konsekvent og rolig for å få ham til å slappe av alene, men hvilken retningslinje skal jeg gå etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær konsekvent på hva som er lov og ikke lov. Min hund er også veldig på å være skyggen min om han får lov. Men jeg har vært veldig konsekvent med å putte han tilbake der han var hvis jeg skulle gå andre steder i huset (og sier "BLI!", eller hva slags ord du ville brukt, får du nå velge selv ;)). Det tar tiiid, men det funker. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har tydeligvis ikke lært seg å roe seg på egen hånd. Ikke rop han til liggeplassen, LED ham dit. Omså 30 ganger på rad.

Jeg vil ellers anbefale bindetrening. Fest tau/kjetting ved soveplassen hans, og fest ham der når du ønsker at han skal roe seg/sove. Ignorer når han begynner å pipe, hoppe tulling, bite i tauet osv, men ros lavmælt når han gir opp. La han også få tyggegodbiter på samme plass, slik at han forbinder det med ro/godt. Husk at en hund lærer fortest om du belønner den atferden du vil ha, istedenfor å korrigere den du ikke vil ha ;)

Ellers, ikke LA ham fotfølge deg, lukk dører der du kan. Dette er også en del av alene hjemmetreninga, han skal lære at han kan være alene på et rom selv om du ikke er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukk..

Høres ut som om dette kan bli en litt frustrerende periode for meg. Og han :rolleyes2:

Jaja, da får vi bare være konsekvente og så rolige som mulig og lede ham tilbake til plassen hans :)

Har veldig lite dører i første etasje, så det er vanskelig å stenge etter meg. Men om jeg går ut på verandaen er det stort sett helt greit for ham at jeg lukker døren. Men der ser han meg jo gjennom vinduet da..

Bindetrening..

Vil det si at du lærer hunden til å være på en bestemt plass ved hjelp av bånd?

Hva vil skje når man slutter med båndet da? Øyner hunden friheten og begynner å løpe rundt igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukk..

Høres ut som om dette kan bli en litt frustrerende periode for meg. Og han :rolleyes2:

Jaja, da får vi bare være konsekvente og så rolige som mulig og lede ham tilbake til plassen hans :)

Har veldig lite dører i første etasje, så det er vanskelig å stenge etter meg. Men om jeg går ut på verandaen er det stort sett helt greit for ham at jeg lukker døren. Men der ser han meg jo gjennom vinduet da..

Bindetrening..

Vil det si at du lærer hunden til å være på en bestemt plass ved hjelp av bånd?

Hva vil skje når man slutter med båndet da? Øyner hunden friheten og begynner å løpe rundt igjen?

Bruk kompostgrinder som dør ;) Poenget er at han ikke skal ha mulighet til å fotfølge deg hele tiden. Dette bygger opp selvtillit for ham og gir frihet for deg.

Bindetrening hjelper hunden å ROE seg. Den må til slutt gi seg, for den kommer ingen vei, ikke sant? Og så får den ros og oppmerksomhet når den gjør som du vil, nemlig roe seg. Det at man binder den fast er fordi det da er lettere for eier/folk å ignorere, og den får ikke belønnet seg selv med å komme dit DEN vil, nemlig til eier/folk. Etterhvert vil den jo roe seg bare ved å bli ledet til plassen sin, og da trenger du ikke binde lenger :) Enkelte hunder må man repetere dette på i pubertetstiden, men slett ikke alle.

Det å binde en hund på plassen sin er IKKE straff, det er et hjelpemiddel som er enkelt og effektivt, og som er med på å få hunden til å roe seg enhver plass, i motsetning til bur. Når du senere skal på besøk f.eks så har hunden lært å ligge der du ber den, ev være bundet/du holder i kobbel og den roer seg. Du slipper å drasse på bur for at hunden skal ha med seg "hula si som den føler seg sååå trygg i" Du lærer den å være trygg og rolig fordi DU er det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kompostgrinder har jeg, så det kan jeg bruke :yes:

Emrick har nå blitt leid tilbake til sengen sin 2 ganger og er nå liggende!

Selv når poden åpnet utgangsdøren, ble han der :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hahah frykter absolutt puberteten med første hannhund! Wææ!😬
    • 5 mnd og en stund er det fint. Og så kommer puberteten. Da er det ikke fred å få på et par år.
    • @maysofieer vel for tiden vår lokale gjeter-ekspert. Jeg synes det høres ut som dere har greit aktivitetsnivå, og så lenge hunden får brukt seg utenom sesongen så bør det ikke være noe stort problem.
    • Syns foreløpig den 0-4 måneder var den kjedeligste fasen 😂 Vi er ved 5 måneder nå, og jeg syns alt er mye bedre nå. Fra 2-4 måneder skal de bare tisse, sove, spise og leke. Nå kan han noen få ting, han kan gå skikkelige turer, han sover i lengre strekk, tisser ikke inne, biter egentlig mye mindre nå enn før selv om han er midt i tannfelling. Men, jeg skal være forsiktig med å si det for tidlig. Han kan enda få en periode hvor han blir en skikkelig slitsom valp/unghund 😂. Men akkurat nå flyter vi på en fin rosa sky ved 5 måneder 🥰 
    • Hei! Jeg og samboer vurderer Border Collie som neste hund. Eier pdd en finsk lapphund på 13 mnd. Ny hund blir ikke för om et halvt år. Da söster har sau og ikke mulighet til å ha hund selv, tenkte det vi det kunne värt en lösning å skaffe border collie hun kan bruke under gjetning da vi uansett hadde skaffet en hund nr 2. Vi satser på å bruke hunden til lydighetstrening, ettersök og muligens bruks i tillegg til gjeting. Det vi da lurer på er hvordan det vil gå når hunden kun brukes til gjeting om hösten. Vi må jo selvfölgelig trene gjennom vinteren men dette kan jo variere i hyppighet. Dere som har bc, hvor mye aktivisering får den ila en uke/per dag? Evt andre ting vi bör vurdere og tenke over!   Takk for alle innspill!! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...