Gå til innhold
Hundesonen.no

Ulik form av ulikt fôr

Guest Stella

Recommended Posts

Guest Stella
Skrevet

jeg har en 2 år gammel dvergpuddeltispe. Hun får hovedsaklig ferskfôr, og da V&H og kaninslakt (hele slaktet) vekselvis, ca annenhver uke el.l (tar litt tid å spise opp et slakt, derfor denne vekslingen). Hun har veldig god apetitt, må begrense mengden/trene mer i perioder fordi hun blir "liten pølsehund" :icon_redface: Hun spiser både nr 33 og nr 25 av V&H, og slaktet er inkl. bein, hjerte, lunger, lever og nyrer. Når hun spiser dette over en periode blir hun rund og god å ta på, kjennes ut som at hun har mer fylde i kroppen, uten å bli feit (så lenge hun trenes altså), det legger seg liksom over hele kroppen.

I perioder, som når vi er på ferie eller av andre grunner ikke kan gi ferskfôr (ikke fryser på hytta bl.a), får hun tørrfôr (ProPlan). Hun spiser over anbefalt dagsdose, og blir ikke tynn, men hun blir knoklete på overlinja, om noen forstår. Hun kan bli en "pølsehund" av tørrfôr også, men det blir liksom bare magen, hun kan fremdeles ha knoklete rygg og hofter.. Lite pent altså, og lite deilig å ta på. (For ikke å snakke om hvor kjipt det er at hun skiter ut en hel hund i døgnet og må drikke veldig ofte.. :blink: )

Men, det jeg lurer på er altså om noen flinke der ute vil forklare meg hvorfor hun reagerer så ulikt på de ulike fôrene? Og er dette en vanlig reaksjon på slike fôr? For etter å ha erfart dette skjønner jeg ikke at man kan fôre kun på tørrfôr, hunden blir jo en helt annen på ferskfôr!

Og jeg må si at å gi slakt, med bein og alt, gir veldig god sysselsetting og tannrensing! Hun kan holde på en time med dagens måltid! :lol:

Skrevet

jeg har en 2 år gammel dvergpuddeltispe. Hun får hovedsaklig ferskfôr, og da V&H og kaninslakt (hele slaktet) vekselvis, ca annenhver uke el.l (tar litt tid å spise opp et slakt, derfor denne vekslingen). Hun har veldig god apetitt, må begrense mengden/trene mer i perioder fordi hun blir "liten pølsehund" :icon_redface: Hun spiser både nr 33 og nr 25 av V&H, og slaktet er inkl. bein, hjerte, lunger, lever og nyrer. Når hun spiser dette over en periode blir hun rund og god å ta på, kjennes ut som at hun har mer fylde i kroppen, uten å bli feit (så lenge hun trenes altså), det legger seg liksom over hele kroppen.

I perioder, som når vi er på ferie eller av andre grunner ikke kan gi ferskfôr (ikke fryser på hytta bl.a), får hun tørrfôr (ProPlan). Hun spiser over anbefalt dagsdose, og blir ikke tynn, men hun blir knoklete på overlinja, om noen forstår. Hun kan bli en "pølsehund" av tørrfôr også, men det blir liksom bare magen, hun kan fremdeles ha knoklete rygg og hofter.. Lite pent altså, og lite deilig å ta på. (For ikke å snakke om hvor kjipt det er at hun skiter ut en hel hund i døgnet og må drikke veldig ofte.. :blink: )

Men, det jeg lurer på er altså om noen flinke der ute vil forklare meg hvorfor hun reagerer så ulikt på de ulike fôrene? Og er dette en vanlig reaksjon på slike fôr? For etter å ha erfart dette skjønner jeg ikke at man kan fôre kun på tørrfôr, hunden blir jo en helt annen på ferskfôr!

Og jeg må si at å gi slakt, med bein og alt, gir veldig god sysselsetting og tannrensing! Hun kan holde på en time med dagens måltid! :lol:

Du har skrevet løsningen her selv; tørrt er mindre opptagelig (får ikke ut all næringa) og det samles mer i mage/tarm sammen med vannet...

Rått gir høyopptagelig fett til energiforbruk og høyopptagelig protein til å bygge/vedlikeholde muskelmasse. Vannet er allerede "innebygd" så fordøyelsen kan starte rett på, uten å måtte tilføre vann for å bløte opp og svelle for SÅ endelig begynne fordøying.

Jeg vil anbefale deg å gi hjernen til kaninen også, da det er en verdifull fettkilde, da kanin stort sett er veldig magert.

Om dere ikke er veldig lenge på hytta, så kan du fint ta med frossent råfôr. Pakk ganske store stykker inn i alufolie, surr godt med avispapir rundt og legg det hele i vanntette poser/lerretssekker. Legg posene ned i en elv/kulp/innsjø, ev grav det ned i myra. Da vil det fungere som et kjøleskap, og det bruker ganske lang tid på å tine. Selv helt tint holder det som regel tre dager slik.

Guest Stella
Skrevet

Du har skrevet løsningen her selv; tørrt er mindre opptagelig (får ikke ut all næringa) og det samles mer i mage/tarm sammen med vannet...

Rått gir høyopptagelig fett til energiforbruk og høyopptagelig protein til å bygge/vedlikeholde muskelmasse. Vannet er allerede "innebygd" så fordøyelsen kan starte rett på, uten å måtte tilføre vann for å bløte opp og svelle for SÅ endelig begynne fordøying.

Jeg vil anbefale deg å gi hjernen til kaninen også, da det er en verdifull fettkilde, da kanin stort sett er veldig magert.

Om dere ikke er veldig lenge på hytta, så kan du fint ta med frossent råfôr. Pakk ganske store stykker inn i alufolie, surr godt med avispapir rundt og legg det hele i vanntette poser/lerretssekker. Legg posene ned i en elv/kulp/innsjø, ev grav det ned i myra. Da vil det fungere som et kjøleskap, og det bruker ganske lang tid på å tine. Selv helt tint holder det som regel tre dager slik.

Takk for svar! Ja, det var noe slikt jeg trodde, jeg bare trodde ikke det skulle ha så stor forskjell, og gå så fort! Hun ble jo kantete av EN uke på tørrfôr... Og er nå, 6 dager etter vi kom hjem, tilbake i form igjen etter å ha spist kanin siden vi kom.

Jeg har vurdert å gi hodet også, altså bare flå hodet også i samme slengen i stedenfor å kappe det av, men har ikke fått meg til det enda. Hva med kaninens tenner? Vil hun la de ligge, sammen med kjevebein osv, og kun spise de myke delene, eller vil hun spise alt/forsøke spise alt og skade seg/tennene sine? Kaninens fortenner er jo sylskarpe... Ellers må jeg dele hodet på noe vis og kun gi henne de nyttige delene (se for seg mye gris og ekstra jobb..)?

Og når jeg først "har deg her", kan jeg bruke blodet til noe morsomt? Kan det brukes til å legge spor? Kan det fôres på? Jeg vil gjerne bruke så stor del av skrotten som mulig. Kanskje mer kan brukes også?

Skrevet

Du kan godt knuse fortennene om du vil, men kjevebenet er meget godt og næringsrikt, så det må du gjerne gi! Jeksler og slikt lar de ligge, ev svelger hele og så kommer de ut igjen bak. Jeg ville gitt hele dyret som det er jeg, bare flådd. Så feks hode/nakke en dag, forpart neste osv osv. Jeg tar ikke ut noen innvoller jeg, selv ikke på fisk.

Blodet kan du bruke til spor om du ønsker, eller bruke til mat ja. Hell det over tørrfôr, eller over VOH når du gir det. Om du fryser det i små beger sammen med noe vann har du finfin is på varme sommerdager.

Guest Stella
Skrevet

Du kan godt knuse fortennene om du vil, men kjevebenet er meget godt og næringsrikt, så det må du gjerne gi! Jeksler og slikt lar de ligge, ev svelger hele og så kommer de ut igjen bak. Jeg ville gitt hele dyret som det er jeg, bare flådd. Så feks hode/nakke en dag, forpart neste osv osv. Jeg tar ikke ut noen innvoller jeg, selv ikke på fisk.

Blodet kan du bruke til spor om du ønsker, eller bruke til mat ja. Hell det over tørrfôr, eller over VOH når du gir det. Om du fryser det i små beger sammen med noe vann har du finfin is på varme sommerdager.

Men mage/tarm er jo bare fullt av gress...og i sånne mengder da... Men kan prøve, og se hvor mye som blir igjen. Herlig råd ang. isen! Takk! :D Skal prøve med hode neste gang, da på et litt større dyr, så hun forhåpentligvis lar tennene være igjen...

Skrevet

Men mage/tarm er jo bare fullt av gress...og i sånne mengder da... Men kan prøve, og se hvor mye som blir igjen. Herlig råd ang. isen! Takk! :D Skal prøve med hode neste gang, da på et litt større dyr, så hun forhåpentligvis lar tennene være igjen...

Gresset rister hunden ut ;) Så spiser de selve vomma og tarmene.

Guest Stella
Skrevet

Gresset rister hunden ut ;) Så spiser de selve vomma og tarmene.

Ok, men da tar jeg heller og renser mage/tarm selv først, for hun får maten i dusjen (flislagt dusj, veldig lett å vaske godt etterpå) og det blir mye styr om hun tapetserer den med mageinnhold hver dag :lol:

Men da vet jeg det, så kan jeg prøve ut hvor mye hun vil ha av alt sammen! Hun er hvertfall gira på slik mat for når det er tid for slakting blir hun helt vill! Når jeg slakter for henne og ikke for menneskemat får hun være med og spise avskjær osv rett fra dyret under slaktinga (slintrer og ting jeg tar vekk under slakting), og det er tydeligvis det beste i verden :blink: Litt ulv er det igjen i denne lille krøllebølla.

Skrevet

Ok, men da tar jeg heller og renser mage/tarm selv først, for hun får maten i dusjen (flislagt dusj, veldig lett å vaske godt etterpå) og det blir mye styr om hun tapetserer den med mageinnhold hver dag :lol:

Men da vet jeg det, så kan jeg prøve ut hvor mye hun vil ha av alt sammen! Hun er hvertfall gira på slik mat for når det er tid for slakting blir hun helt vill! Når jeg slakter for henne og ikke for menneskemat får hun være med og spise avskjær osv rett fra dyret under slaktinga (slintrer og ting jeg tar vekk under slakting), og det er tydeligvis det beste i verden :blink: Litt ulv er det igjen i denne lille krøllebølla.

Heldige lille krøllerten sier jeg bare!!

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg brukte for det meste lek som belønning med puddelen, han krevde en del aktivisering men han begynte ikke å bli destruktiv eller pipete om jeg var litt treg en dag eller to, det var greit. I tilfelle det er interessant har jeg en video av en ekstra lang treningsøkt ute en kveld da han trengte litt ekstra hjelp til å få ut energi. Slikt går helt fint, så lenge hunden ikke sier ifra ved å ødelegge ting 😅   Kan jo hende det blir puddel igjen, men kjekt med input i tilfelle det var noe jeg ikke hadde vurdert. Spaniel var ikke på radaren min, vet ikke om det inntrykket jeg har av dem er helt riktig for meg. Og en tråd jeg fant her inne snakket om at de luktet sterkt for noen, det gjør meg litt skeptisk, lukt er grunn til at jeg ikke ville hatt Golden retriever feks 🫣 Korthår collie så jeg på for en del år tilbake men falt ikke helt i smak. Vurderte også chodsky pes, basenji, lundehund, sort elghund etc, veldig forskjellige raser med forskjellige behov 😅 
    • Det kommer jo litt på ambisjonene mtp lydighet og sånt også. Hunder som er lette å trene krever ofte også mer aktivisering.  Med labrador er det på godt og vondt mye matfokus, det er et godt verktøy i treningen, men også en utfordring. På samme måte som at mange pudler er kresne og vanskeligere å belønne med mat. Spaniel er generelt også mer matglade, men kanskje ikke så ekstreme som labrador.  Gjeterhundrasene har ofte også en del stress, og gjerne lyd med det.  Korthårscollie er en av de jeg synes er litt annerledes og som er ok hunder på aktivitet, de røyter en god del, men ikke noe pelsstell utover børsting og støvsuging. Jeg er litt usikker på lydnivå der. Men kan være verdt en titt.
    • Takk for svar 😁 Har vurdert labrador ja, men litt redd for at den hadde spist alt den kom over 😂  Har absolutt vurdert puddel på nytt, men fra en annen oppdretter. Jeg gjorde mye research og kontaktet flere oppdrettere da jeg fikk min første, men det endte ikke så bra allikevel. Var også ikke klar over at de brune var kjent for å være ekstra gal. Jeg startet en puddelgruppe i området da jeg fikk ham og vi dro på jevnlige treff der, så vet jo at ikke alle er like ikke, men det var en del av guttene som var vanskelige å ha med å gjøre.. så hadde valgt tispe om det ble puddel, tenker jeg. Springer spaniel har jeg ikke sett noe på, har ikke særlig erfaring med den type hund. Pelsstell går helt greit. Alle har jo noe stell. Puddel var ganske mye innimellom, men det var jo ikke verre enn at jeg bare kunne glattbarbere ham om jeg ikke orket en periode. Har også blitt klok av skade og innsett at jeg må prioritere trening på ro ute 🫣
    • Ah perfekt! Takk skal du ha for heads up! Hadde litt guffen magefølelse. Takk for tips, sjekker ut disse nærmere  
    • Nydelig puddel! Selv om du var uheldig med denne så finnes det nok stabile og roligere puddler av begge kjønn. Det handler mye om gener og litt om trening. Men jeg tenker med en gang standard labrador av beskrivelsen din. Det er sjelden mye lyd, de er arbeidssomme, men (som alle raser) tåler en rolig dag så lenge de ellers får det de trenger av aktivisering både mentalt og fysisk. Ellers ville jeg kanskje tatt en titt på springer spaniel, men de kan ha litt lyd. Faktorer som spiller inn er hvor mye aktivitet du ser for deg i hverdagen, og hvor mye pelsstell som er ok. Med puddel er du jo litt vant til pelsstell, så jeg antar det går fint?  Puddel med litt bedre research både på oppdretter og linjer kan jo også være en mulighet. De er flotte arbeidshunder, og det er jo en grunn til at de er brukt som servicehunder - da skal de tåle det meste av ulike situasjoner i ulike omgivelser. Hvis det kun var stresset hos denne hunden du ikke likte med puddelen så ville jeg dratt på noen puddeltreff og snakket med noen oppdrettere.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...