Gå til innhold
Hundesonen.no

Tips til å få hunden til å tisse i hagen?

insolita

Recommended Posts

Skrevet

Jeg er alt i gang med å si "gå og tisse" når vi går på tur når jeg ser at han er i ferd med å tisse. Han får da ros (og innimellom belønning i snop) for det. Forhåpentligvis vil han etter hvert kunne "kommanderes" også i hagen, men jeg skulle gjerne hatt litt fortgang på prosessen og spør derfor om flere tips. Hagen er relativt stor og grenser til litt skog/fjell så det er mye å tisse opp etter. Jeg leier han rundt i hagen men kun en sjelden gang har han tisset og da har han selvsagt fått masse ros. Forslag til å få fortgang på prosessen?

Skrevet

Halvannet år og omplassert. Han gjorde det heller aldri der han bodde før, men det var mer flat gressplen også. Her er det litt bedre muligheter sånn sett.

Skrevet

Jeg sier kun "tiss" og "bæsj". Er lettere for hunden med korte kommandoer når de skal innlæres. Senere kan du ta ordet med i en setning.

Gi godbit hver gang til det sitter, så kan du fase det ut.

Du kan også klikke når han tisser, om han er langt unna.

Etter en stund sier du "tiss" når han har begynt å tisse, så klikker du, så får han godtbit.

Etter en stund når du lettere klarer å lese han, sier du "tiss" før han tisse, så klikker du når han tisser.

Har du inngjerdet hage? Kan være lettere å finne seg en tisseplass når man er løs, men du kan evt leie han til det samme punktet hver gang, for i samme slengen å innlære en bestemt tisseplass.

Dette kan ta tid, gjerne noen månedere.

Skrevet

Kan forsåvidt korte ned kommandoen, den bare sitter der fra forrige hund for min del. Jeg har prøvd å gi snop ved hver gang, men erfarte bare at han ble mer skvettete og mer masete enn om jeg bare gir snop innimellom (hver fjerde gang han tisser kanskje? Han markerer jo mye på tur). Skal sies at han er en som setter veldig pris på litt kos også, så han er fornøyd når han blir klødd raskt som belønning, men ikke like oppjaga som hvis han får godis.

Hagen er dessverre ikke gjerdet inn og det er også helt umulig å gjøre. Jeg skal prøve å sette opp løpeline etter hvert, men foreløpig er han en del ute i hagen bundet fast i en sånn man skrur i bakken. Da har han noen meter tau og kan nå ut til egnede tissesteder, men han gjør det ikke til tross for at han ligger ute i 3-4 timer når det er fint vær.

Skrevet

Mine sier jeg bare "tisse litt" for det brukes på de andre hundene, og etterhvert har de skjønt det og piler for å tisse, ogs kommer de inn og får kos. Jeg roser svakt og rolig så jeg ikke forstyrrer. og gir ikke godbit etc, da tror jeg mine hadde fortett seg litt vel mye.

I starten med hun jeg fikk som omplasseringhund gjorde hun ikke fra seg hos oss med mindre hun var løs, etter en ukes tid begynte hun å tørre i bånd etc. Dette var fortsatt bare i hagen vår. Slow and steady

Skrevet

Han er jo ikke dum, så jeg regner med at han tar det etter hvert, men grunnet min situasjon hadde det vært veldig deilig om dette løste seg fortest mulig.

Skrevet

Min erfaring er at snoppen tisser mindre i hagen jo mer han er der ute...han kan fint skvette hvorsomhelst første dagen han får være i en ny hage (eller en hage han ikke har vært i på lenge), men etterhvert må han lenger og lenger inn i hjørnene og til slutt skal han være bra nøden før han vanner i hagen. Lurer på om det er litt sånn "mi casa no toaletto" :lol:

Skrevet

Pudder'n skjønte åpenbart kjapt hva som var "hans" hage, or andres hage er han jo på god vei inn i hele tiden for å tisse så... Kjekt at ikke hagen blir et digert toalett altså, men her er det jo sååååå mange fine steder å løfte beinet opp mot! Kom igjeeeen da!

Skrevet

Kanskje du skal få inn en anna hannhund for å markere i hagen hans, bare sånn for å få igang engasjementet til krølltoppen? :whistle:

Skrevet

Er allerede minst to hannhunder som markerer i hagen innimellom, uten at det har hjulpet. Kanskje ikke de "rette" hannhundene ;)

Skrevet

Min erfaring er at snoppen tisser mindre i hagen jo mer han er der ute...han kan fint skvette hvorsomhelst første dagen han får være i en ny hage (eller en hage han ikke har vært i på lenge), men etterhvert må han lenger og lenger inn i hjørnene og til slutt skal han være bra nøden før han vanner i hagen. Lurer på om det er litt sånn "mi casa no toaletto" :lol:

Samme var det med min forge hannhund, han gjorde ikke fra seg i egen hage, ikke snakk om, og han kunne virkelig holde seg. Så de dagene jeg ikke hadde mulighet til å ture, gikk vi bare rett over veien, da gjorde han sitt :D "mi casa no toaletto"

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Blir det bare kaos om man har katter og hunder sammen i samme hus?  Hva slags erfaring har dere med det?
    • Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...