Gå til innhold
Hundesonen.no

Tips til å få hunden til å tisse i hagen?


insolita

Recommended Posts

Jeg er alt i gang med å si "gå og tisse" når vi går på tur når jeg ser at han er i ferd med å tisse. Han får da ros (og innimellom belønning i snop) for det. Forhåpentligvis vil han etter hvert kunne "kommanderes" også i hagen, men jeg skulle gjerne hatt litt fortgang på prosessen og spør derfor om flere tips. Hagen er relativt stor og grenser til litt skog/fjell så det er mye å tisse opp etter. Jeg leier han rundt i hagen men kun en sjelden gang har han tisset og da har han selvsagt fått masse ros. Forslag til å få fortgang på prosessen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier kun "tiss" og "bæsj". Er lettere for hunden med korte kommandoer når de skal innlæres. Senere kan du ta ordet med i en setning.

Gi godbit hver gang til det sitter, så kan du fase det ut.

Du kan også klikke når han tisser, om han er langt unna.

Etter en stund sier du "tiss" når han har begynt å tisse, så klikker du, så får han godtbit.

Etter en stund når du lettere klarer å lese han, sier du "tiss" før han tisse, så klikker du når han tisser.

Har du inngjerdet hage? Kan være lettere å finne seg en tisseplass når man er løs, men du kan evt leie han til det samme punktet hver gang, for i samme slengen å innlære en bestemt tisseplass.

Dette kan ta tid, gjerne noen månedere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan forsåvidt korte ned kommandoen, den bare sitter der fra forrige hund for min del. Jeg har prøvd å gi snop ved hver gang, men erfarte bare at han ble mer skvettete og mer masete enn om jeg bare gir snop innimellom (hver fjerde gang han tisser kanskje? Han markerer jo mye på tur). Skal sies at han er en som setter veldig pris på litt kos også, så han er fornøyd når han blir klødd raskt som belønning, men ikke like oppjaga som hvis han får godis.

Hagen er dessverre ikke gjerdet inn og det er også helt umulig å gjøre. Jeg skal prøve å sette opp løpeline etter hvert, men foreløpig er han en del ute i hagen bundet fast i en sånn man skrur i bakken. Da har han noen meter tau og kan nå ut til egnede tissesteder, men han gjør det ikke til tross for at han ligger ute i 3-4 timer når det er fint vær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine sier jeg bare "tisse litt" for det brukes på de andre hundene, og etterhvert har de skjønt det og piler for å tisse, ogs kommer de inn og får kos. Jeg roser svakt og rolig så jeg ikke forstyrrer. og gir ikke godbit etc, da tror jeg mine hadde fortett seg litt vel mye.

I starten med hun jeg fikk som omplasseringhund gjorde hun ikke fra seg hos oss med mindre hun var løs, etter en ukes tid begynte hun å tørre i bånd etc. Dette var fortsatt bare i hagen vår. Slow and steady

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at snoppen tisser mindre i hagen jo mer han er der ute...han kan fint skvette hvorsomhelst første dagen han får være i en ny hage (eller en hage han ikke har vært i på lenge), men etterhvert må han lenger og lenger inn i hjørnene og til slutt skal han være bra nøden før han vanner i hagen. Lurer på om det er litt sånn "mi casa no toaletto" :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pudder'n skjønte åpenbart kjapt hva som var "hans" hage, or andres hage er han jo på god vei inn i hele tiden for å tisse så... Kjekt at ikke hagen blir et digert toalett altså, men her er det jo sååååå mange fine steder å løfte beinet opp mot! Kom igjeeeen da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at snoppen tisser mindre i hagen jo mer han er der ute...han kan fint skvette hvorsomhelst første dagen han får være i en ny hage (eller en hage han ikke har vært i på lenge), men etterhvert må han lenger og lenger inn i hjørnene og til slutt skal han være bra nøden før han vanner i hagen. Lurer på om det er litt sånn "mi casa no toaletto" :lol:

Samme var det med min forge hannhund, han gjorde ikke fra seg i egen hage, ikke snakk om, og han kunne virkelig holde seg. Så de dagene jeg ikke hadde mulighet til å ture, gikk vi bare rett over veien, da gjorde han sitt :D "mi casa no toaletto"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...