Gå til innhold
Hundesonen.no

Grumpy gjeter... kaniner?

Papillon

Recommended Posts

Skrevet

Man tager det man haver, i mitt tilfelle kaniner istedenfor sauer :) Her er noen bilder jeg tok da Grumpy gjetet kaninene for ikke så lenge sia! Han er utrolig rolig og flink med kaninene, alltid kald i hodet :) Men jeg kjenner at jeg burde gå et gjeterhundkurs, jeg kan jo ingenting sjøl :lol: Grumpy viser hvordan det skal gjøres :aww:

1255-1.JPG

1264-1.JPG

1266-1.JPG

1269-1.JPG

1278-1.JPG

Veldig konsentrert!

1285-1.JPG

Skjera?

Og fra en annen dag:

648.JPG

652.JPG

IMG_0658.JPG

IMG_0660.JPG

Trur ikke du er skremmende nok, Grumpy...

IMG_0671.JPG

Og til slutt et ikke- gjetebilde av kjekken! :D

IMG_0379.JPG

Skrevet

Stilig! :D

Ikke sant :D Opdretteren hans foreslo at jeg skulle kjøpe noe som het Indian runner ducks til å gjete med! Sånn ser de ut, må le :lol:

Skrevet

Hahaha, utrolig morsomt :D FLERE BILDER, FLERE BILDER! Du må nesten lage en egen tråd til lille Grumpen :D

Kanskje jeg gidder, en dag :lol:

Ingen tvil om at gjeterinstinktene er på plass. :ahappy:

Jepp, det er sikkert og vist :) Han gjeter ingenting annet da enn sau og kanin, virker som om han skjønner hva som er byttedyr og hva som er ikke.

Skrevet

1269-1.JPG

Fint bilde av fin hund! :) Vil høre mer om han!

Amira er helt GAL etter kaniner. Det var en kanin i et bur på toget en gang (i hylla i gangen på motsatt side av de kaffeautomatene) og den dag idag, 3-4 år senere, tror hun fremdeles det er kaniner i hylla på toget... :blink: Nesten umulig å dra med seg videre... Og BC er verdens smarteste hunderase? Neppe! :lol:

Skrevet

Fint bilde av fin hund! :) Vil høre mer om han!

Amira er helt GAL etter kaniner. Det var en kanin i et bur på toget en gang (i hylla i gangen på motsatt side av de kaffeautomatene) og den dag idag, 3-4 år senere, tror hun fremdeles det er kaniner i hylla på toget... :blink: Nesten umulig å dra med seg videre... Og BC er verdens smarteste hunderase? Neppe! :lol:

Hahha :lol:

Takk :) Han er en veldig fin hund, på de fleste måter egentlig :) Du som trener lydighet og sikkert gjeting (?) kan kanskje svare meg på en ting. "Ligg" er kommandoen til Grumpy når han skal legge seg ned når han gjeter (lært inn hos opdretter) og så har jeg "dekk" når jeg skal trene lydighet med han. Det som er så rart er at selvom jeg har gira han opp med ball og godbiter så smyyger han seg ned i dekk og ser rett frem om jeg sier ligg, selvom det ikke er noen kaniner tilstede i det hele tatt :blink: Men sier jeg dekk så er han liksom mye mere glad og smeller ned i dekk og ser på meg. Har du noen anelse om hvorfor? Er det fordi han forbinder kommandoen til situasjonen og ikke bare hva han skal gjøre?

Skrevet

Hahha :lol:

Takk :) Han er en veldig fin hund, på de fleste måter egentlig :) Du som trener lydighet og sikkert gjeting (?) kan kanskje svare meg på en ting. "Ligg" er kommandoen til Grumpy når han skal legge seg ned når han gjeter (lært inn hos opdretter) og så har jeg "dekk" når jeg skal trene lydighet med han. Det som er så rart er at selvom jeg har gira han opp med ball og godbiter så smyyger han seg ned i dekk og ser rett frem om jeg sier ligg, selvom det ikke er noen kaniner tilstede i det hele tatt :blink: Men sier jeg dekk så er han liksom mye mere glad og smeller ned i dekk og ser på meg. Har du noen anelse om hvorfor? Er det fordi han forbinder kommandoen til situasjonen og ikke bare hva han skal gjøre?

Det er sikkert fordi han forbinder kommandoen "ligg" med gjeting. Dog er det ofte ønskelig med raske dekken i gjetingen også, så det skader ikke å jobbe med den for å få den raskere :) Hvis han har lett for å slå over i gjeting bør du bruke mest godbiter og noe draleker, men unngå for mye kasting av ball (jakt på ball fremmer gjeteatferd)! Fint at du har 2 ulike kommandoer til de to forskjellige situasjonene likevel :D

Skrevet

Det er sikkert fordi han forbinder kommandoen "ligg" med gjeting. Dog er det ofte ønskelig med raske dekken i gjetingen også, så det skader ikke å jobbe med den for å få den raskere :) Hvis han har lett for å slå over i gjeting bør du bruke mest godbiter og noe draleker, men unngå for mye kasting av ball (jakt på ball fremmer gjeteatferd)! Fint at du har 2 ulike kommandoer til de to forskjellige situasjonene likevel :D

Ja :)

Har prøvd å la han se på sauene på skolen også og da var han lynrask :P Når han gjeter kaninene er han sånn "passe" rask.. Hender han ikke legger seg men det har jeg bestemt at det MÅ han, også får han fri kommando når han har lagt seg. Skal du ha noe lydighetskurs snart?

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...