Gå til innhold
Hundesonen.no

tåler hundene deres musikk?


Iner

Recommended Posts

Spørsmålet var generellt selv om jeg nevnte en rase som eks.

Javisst, det var veldig generelt det her:

Belgisk Gjeterhund kan ikke klare å oppføre seg i en vanlig eksteriørutstilling om det er freestyle konkurranse i ringen 15 meter unna.

Du bare kom til å nevne en rase helt tilfeldig, liksom..

Det ble sakt begge steder at musikken ville virke forstyrende på deltagerne i ringen ved siden av.

Og da spør jeg deg igjen - HVEM var det som sa det på Tretten?

Til det med å legge FS ved siden av AG banen. Nei takk mine mister faktisk fokus av å ha bjeffende hunder ved siden av seg når de er i ringen. Bjeffing forstyrer i hvertfall en av mine hunder.

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner jo ikke de som arrangerer rundt om, så navn har jeg ikke. Pausen ble annonsert ganske lenge før vi kunne starte. Beskjeden var ganske grei. Vi måtte vente til bedømming i ringen ved siden av var ferdig fordi vi ellers kom til å forstyre.

For mine hunder er ekte hundebjeff, den eneste lyden de reagerer på på tven, fokus blir litt slappere om en hund står å bjeffer ved ringen. Så godt at hundene som går lydighet ikke reagerer på dette.

Forresten hadde jeg forventet at musikk skulle blitt akseptert. Ville jeg vel ikke spurt.

Konklusjonen min etter de brukbare svarene fra enkelte, var forsåvidt at arrangører burde tenke på plasseringen av musikken. Musikken bør plasseres så nært som mulig, i nærheten av dommerboret og ikke på motsatt side av ringen. Musikken burde ikke måtte skrues opp sky høyt for at dommerne skal få hørt noe som helst. Jeg er rimlig sikker på at ekvipasjene ikke trenger så enormt høy musikk. Det er selvfølgelig dumt om folk ikke får hørt anvisningene pga musikken. Om dommerbord og musikk lå på motsatt side i forhold til hvordan bedømmingen er plassert i ringen ved siden av burde mye vert løst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Musikk liker jeg, og jeg hadde faktisk satt pris på musikk egentlig når man går i ringen, for å få bort nervene. Om det funker like bra i praksis, som i teorien i mitt hode, aner jeg ikke. For jeg hører faktisk litt dårlig, og da vil det bli kjipt om jeg ikke hører hva dommeren sier. ;)

Tror nok det er jeg som ville fått mer fokusproblemer, og ikke bikkja. Han takler det heeelt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner jo ikke de som arrangerer rundt om, så navn har jeg ikke. Pausen ble annonsert ganske lenge før vi kunne starte. Beskjeden var ganske grei. Vi måtte vente til bedømming i ringen ved siden av var ferdig fordi vi ellers kom til å forstyre.

Du veit hvor sekretæriatet var? Det teltet ved siden av FS-ringen? Du var jo innom der og pratet med arrangørene, sant. Og der ble det ikke sagt at FS begynte når det gjorde fordi det forstyrra de andre ringene, gjorde det vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt ot..Jeg synes det er godt gjort at hundeklubber i det hele tatt har med fs på sine stevner og utstillinger. Det er jo ikke akkurat god økonomi å dra inn dommere - betale godtgjørelse og reiseutgifter, for så å ha et par-tre startende... Så at arrangøren velger å legge ringen her eller der, og når det skal startes, spiller vel ingen rolle :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo

"Og hva så" er nå min tanke... Nå aner ikke jeg hvem som har sagt hva og når og hvorfor, men det virker som om du ikke klarer helt å akseptere at andre ikke vil ha FS ringen fordi deltagerne kunne bli forstyrret (om det er det som er tilfellet, det er sikkert tre sider av denne saken også). Deltagere trenger ikke å være nervøse belgere, men likeledes både dommere og handlere som blir forstyrret, det er eksempel grufult å skrive om det er mye bråk rett i nærheten, er det åpen bedømming, så er det ikke så lett bestandig å høre ting da heller. Du vil jo ikke ha FS ringen oppi AG ringen fordi DIN hund blir forstyrret av det. Er ikke det litt egosentrisk tankegang sånn sett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo

Jo hva da?

"Og hva så" er nå min tanke... Nå aner ikke jeg hvem som har sagt hva og når og hvorfor, men det virker som om du ikke klarer helt å akseptere at andre ikke vil ha FS ringen fordi deltagerne kunne bli forstyrret (om det er det som er tilfellet, det er sikkert tre sider av denne saken også). Deltagere trenger ikke å være nervøse belgere, men likeledes både dommere og handlere som blir forstyrret, det er eksempel grufult å skrive om det er mye bråk rett i nærheten, er det åpen bedømming, så er det ikke så lett bestandig å høre ting da heller. Du vil jo ikke ha FS ringen oppi AG ringen fordi DIN hund blir forstyrret av det. Er ikke det litt egosentrisk tankegang sånn sett?

Men det var ikke sånn det var, og det har både Belgerpia og jeg prøvd å forklare et par ganger i denne tråden. Det var ikke fordi at bikkjene ikke tålte musikken, det var fordi at flest mulig folk skulle få muligheten til å se freestyle-konkurransen. At det bøtta ned en halv syndeflod når dommerene hadde pause var ikke akkurat planlagt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg kjenner jo ikke de som arrangerer rundt om, så navn har jeg ikke. Pausen ble annonsert ganske lenge før vi kunne starte. Beskjeden var ganske grei. Vi måtte vente til bedømming i ringen ved siden av var ferdig fordi vi ellers kom til å forstyre.

??

*titte bort på Tone*

Var det ikke vi to som stod i sekretariatet akkurat da??

Du veit hvor sekretæriatet var? Det teltet ved siden av FS-ringen? Du var jo innom der og pratet med arrangørene, sant. Og der ble det ikke sagt at FS begynte når det gjorde fordi det forstyrra de andre ringene, gjorde det vel?

Schybert

Jo

Jo hva da?

Eller når heter det vel kanskje?

"Og hva så" er nå min tanke... Nå aner ikke jeg hvem som har sagt hva og når og hvorfor, men det virker som om du ikke klarer helt å akseptere at andre ikke vil ha FS ringen fordi deltagerne kunne bli forstyrret (om det er det som er tilfellet, det er sikkert tre sider av denne saken også). Deltagere trenger ikke å være nervøse belgere, men likeledes både dommere og handlere som blir forstyrret, det er eksempel grufult å skrive om det er mye bråk rett i nærheten, er det åpen bedømming, så er det ikke så lett bestandig å høre ting da heller. Du vil jo ikke ha FS ringen oppi AG ringen fordi DIN hund blir forstyrret av det. Er ikke det litt egosentrisk tankegang sånn sett?

Musikken fra freestyle bråker ikke spesielt mye, og jeg kan garantere at det IKKE var årsaken til at freestyle ble lagt til lunchpausen, det var ene og alene fordi arrangør ønsket å skape blest rundt freestyle og få publikum til arrangementet. Det sier seg selv at på en spesialutstilling så vil fokus være mot utstillingsringene sant? Og det ønsket NBFK å gjøre noe med, så derfor skulle FS arrangeres i pausen sånn at det ville bli noe publikum. Dessverre åpnet himlens sluser seg akkurat da, men det var - tross ytringer om dette fra belgerfolk som ikke turte kjøre til Tretten - arrangørens feil. Været får de bare ikke gjort noe med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arrangørene så hvilket vær de hadde i god tid. Det er lett å skylle på været for manglende planlegging og tilpassings evne. Men spørsmålet var faktisk ment som en kartlegging. Jeg har ingen problemer med å forstå at folk kan bli forstyrret av det ene og det andre. Det kan faktisk være greit å ta med seg erfaringer med praktisk logistikk videre. Jeg ser av arrangementene i Sverige at det er svert få som legges til felles stevner for noe som helst, det er mulig det er en årsak til dette. Når det nå er arrangører som tar seg bryet ved å leie inn dommere til HTM og FS så kan det være greit å samle erfaringer og meninger for at dette skal kunne fungere.

På Tretten var det mye som ikke fungerte i Sandefjord også litt. Om det skal kunne fungere er det mulig det vil hjelpe med noen generelle retningslinjer. Om det ikke kan fungere fordi musikken blir forstyrende så er det mulig at felles arrangementer ikke er tingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På meg så virker det som om du ikke ønsker at det skal være FS i forbindelse med andre arrangementer i det hele tatt, men at dere vil ha egne stevner/konkurranser helt for dere selv..

Du mener ikke seriøst at arrangøren visste når det skulle begynne å regne? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør du mange nok, vil du kunne få en lang liste med ting som kan forstyrre eller ødelegge en hunds prestasjonsevne. Noen blir forstyrret av valper, noen av fluer, noen av blomster, noen av en type vær, noen av en annen type vær, noen av bur som skramler når de trekkes bortover bakken, noen av biler som starter, noen av applausen i naboringen, noen av andre hannhunder, noen av løpetid, noen av innbilt, noen av damer med mensen, noen av menn med skjegg, noen av latteren til en kjent person, noen av oppdretteren, noen av den forrige hannhunden de ble parret med, noen av pølsekiosken 50 meter unna, også videre, også videre.

Men en arrangør kan ikke ta hensyn til absolutt alt, og de fleste gjør sitt beste for å tilrettelegge best mulig. Men det vil alltid være noen som leter etter unnskyldninger eller bortforklaringer, om det er været eller dommeren eller underlaget eller konkurrentene.

Å få stoppet all bedømmelse når ens egen sport skal i gang, høres ut som flott service av arrangør, med tanke på markedsføring og blest om aktiviteten.

Noen ville fått det regnværet som kom uansett, det kunne vært velstelte pelser i åpen klasse som ble ødelagt av regnet, eller nybegynnere i agility som fikk glattere apparat av været. Været styrer ingen, og en må bare akseptere det. Det blir som Bjerke i fjor. Gressbanen på søndag var helt forferdelig opptråkket og ødelagt etter lørdagen på visse steder, men det er en del av gamet, en kan ikke klandre arrangør for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen burde ta seg sammen og slutte å surve når klubber prøver å arrangere, men de tre utøverne i landet klager og sutrer over det meste. Skjerp deg! Å sette opp dette i pausen er en god ting det, Iner, for da ville flere tatt seg tid til å se på og dere ville kanskje dratt inn flere til det dere driver med. For all del, man skal jaggu være værgud når en arrangerer konk der FS skal være :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Musikken fra freestyle bråker ikke spesielt mye, og jeg kan garantere at det IKKE var årsaken til at freestyle ble lagt til lunchpausen, det var ene og alene fordi arrangør ønsket å skape blest rundt freestyle og få publikum til arrangementet. Det sier seg selv at på en spesialutstilling så vil fokus være mot utstillingsringene sant? Og det ønsket NBFK å gjøre noe med, så derfor skulle FS arrangeres i pausen sånn at det ville bli noe publikum. Dessverre åpnet himlens sluser seg akkurat da, men det var - tross ytringer om dette fra belgerfolk som ikke turte kjøre til Tretten - arrangørens feil. Været får de bare ikke gjort noe med.

Arrangørene så hvilket vær de hadde i god tid. Det er lett å skylle på været for manglende planlegging og tilpassings evne. Men spørsmålet var faktisk ment som en kartlegging. Jeg har ingen problemer med å forstå at folk kan bli forstyrret av det ene og det andre. Det kan faktisk være greit å ta med seg erfaringer med praktisk logistikk videre. Jeg ser av arrangementene i Sverige at det er svert få som legges til felles stevner for noe som helst, det er mulig det er en årsak til dette. Når det nå er arrangører som tar seg bryet ved å leie inn dommere til HTM og FS så kan det være greit å samle erfaringer og meninger for at dette skal kunne fungere.

På Tretten var det mye som ikke fungerte i Sandefjord også litt. Om det skal kunne fungere er det mulig det vil hjelpe med noen generelle retningslinjer. Om det ikke kan fungere fordi musikken blir forstyrende så er det mulig at felles arrangementer ikke er tingen.

Jeg synes at det er helt utrolig hva folk kan klage på. Jeg holder med BP :) Har du så mye å klage på så bør du går til raseklubben med dette. I tillegg så bør du tilby deg å være med å arrangere neste gang, for tydeligvis så vet du hva som må gjøres.

Til spørsmålet. Jeg har/har hatt tre belgere. Ingen av de hadde brydd seg om musikk. Jeg derimot hadde vært veldig glad for at det hadde blitt lagt til pausen, for underholdningen sin del :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange som antar at jeg drøfter mye som jeg ikke har tatt opp i denne tråden. Svar på folks antakelser kan alltid tolkes ihjel. Jeg har forsøkt å ta opp musikkens påvirkning på naboringen. Andre har forsøkt å ta opp noe helt annet og tillegge meg meninger om så mangt. Hva jeg mener om noe som helst av arrangementet på Tretten, er ikke noe jeg har svart på eller tatt opp her, til tross for at mange har meninger de har forsøkt å tillegge meg, så kommer jeg ikke til å blande noe som har noe med helt andre ting å gjøre, inn i det denne tråden var ment for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Det er mange som antar at jeg drøfter mye som jeg ikke har tatt opp i denne tråden. Svar på folks antakelser kan alltid tolkes ihjel. Jeg har forsøkt å ta opp musikkens påvirkning på naboringen. Andre har forsøkt å ta opp noe helt annet og tillegge meg meninger om så mangt. Hva jeg mener om noe som helst av arrangementet på Tretten, er ikke noe jeg har svart på eller tatt opp her, til tross for at mange har meninger de har forsøkt å tillegge meg, så kommer jeg ikke til å blande noe som har noe med helt andre ting å gjøre, inn i det denne tråden var ment for.

Ja, det er vel greit å forsøke å sno seg ut av det nå, men du ÅPNER tråden med følgende utsagn.

Belgisk Gjeterhund kan ikke klare å oppføre seg i en vanlig eksteriørutstilling om det er freestyle konkurranse i ringen 15 meter unna.

Deretter fortsetter du:

Det ble sakt begge steder at musikken ville virke forstyrende på deltagerne i ringen ved siden av.

og...

Jeg kjenner jo ikke de som arrangerer rundt om, så navn har jeg ikke. Pausen ble annonsert ganske lenge før vi kunne starte. Beskjeden var ganske grei. Vi måtte vente til bedømming i ringen ved siden av var ferdig fordi vi ellers kom til å forstyre.

Deretter spør 2ne

Du veit hvor sekretæriatet var? Det teltet ved siden av FS-ringen? Du var jo innom der og pratet med arrangørene, sant. Og der ble det ikke sagt at FS begynte når det gjorde fordi det forstyrra de andre ringene, gjorde det vel?

...og du svarer

Jo

Arrangørene så hvilket vær de hadde i god tid. Det er lett å skylle på været for manglende planlegging og tilpassings evne.

Vi har vel alle svart her at bikkjene våre gir f... i om det spilles musikk så det har du fått svar på. Men at du ukritisk disser arrangører som faktisk GIDDER å holde stevne for fire startende OG på toppen av det forsøker å legge det til en tid som gjør at det kan være sjanse for litt publikum - det synes jeg faktisk er på grensen til å være ufint.

Ja - de manglet skjemaer - men bortsett fra det så var det ikke spesielt mye feil ved arrangementet på Tretten, bortsett fra at det regnet og det kan ikke arrangøren gjøre noe med. At starten ble halvannen time senere enn oppsatt - vel, sånt skjer og siden det bare var to startende så kan det vel neppe ha vært katastrofe det heller. Utstillerne (som var sånn ca. 100 flere måtte vente en time på starten pga. flommen - utstillingen startet ikke før klokken 10, skulle startet 9 - og hverken flom eller regn kan lastes arrangør.

Jeg er ikke medlem i arrangørklubben - men synes det var fint at de tok med freestyle. Og når klubber prøver synes jeg det er ugreit med surmaga kritikk når noen faktisk gidder å forsøke. Sporten er ny, den trenger positivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må säga mig enig med BP här ja. Det luktar otacksamhet av det du skriver, Iner. Var helldre glad för att någon faktiskt prövade få det till så att det skulle vara till det bästa för alla parter. Och ting går faktiskt inte alltid som planlagt, endel saker är svåra att faktiskt styra eller rå över. Vädergudar är det också få som är såvitt jag vet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aner ikke hva dere prater om, har ikke vært der... men kan støtte at det blir mye sutring her :aww:

Over til spørsmålet: Nei, mine hunder bryr seg ikke om musikk. Den eldste bryr seg heller ikke om han må gå lydighet i ringen ved siden av en agilitybane eller valpeshow. Har opplevd på stevne at hunden min har ligget på fellesdekk med hunder susende i full fart i agilityringen bak han. Yngste teller ikke, han er bare 8 mnd og har ikke trent på så mye forstyrrelser enda :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...