Gå til innhold
Hundesonen.no

når er en kanin gammel?

MarieR

Recommended Posts

Skrevet

vet det er en del kaninfolk her inne, og jeg lurte på i hvilken alder man kan se på en kanin som gammel?

dvergveddern min, rambo, er 5 år nå, døv, og nesten blind. er han gammel? :? er ikke før nå i det siste at hørselen og synet har sviktet han..:D håper han henger med litt til, er glad i han..min første kanin og det første dyret som var 100% mitt ansvar...

Skrevet

Det varierer veldig, men mellom 5 - 8 år er gjennomsnittet. Selv hadde vi en i stallen som ble nesten 11, og måtte avlives da pga testikkelkreft.

Ellers var han frisk og fin. :D

Skrevet

Når kaninene er 5 år blir i de i hopping satt ned til veteran. Er rundt da de begynner å bli gamle ,selv om de fint kan leve til de blir 10år :P

Skrevet

Okei, takk for svar :P han har levd ute året rundt hele livet, med et godt isolert og varmt kassebur og søke ly i, og en stor innhegning og hoppe rundt i, så han har hatt det bra hvertfall :P og forhåpentligvis henger han med noen år til :P

• 5 weeks later...
Skrevet

Min kanin begynner også å bli gammel. Hun er over 8 år, men fortsatt frisk og rask. Det eneste er kanskje at hun begynner å bli litt gråhåret...men sånn er det jo også med mennesker.

Skrevet

Kaninen min Snurre blir 7 til sommeren, og han har desverre hatt en operasjon pågrunn av ørebetennelse(han er en dvergvedder)og han har trukket en tann. Men han er i fin form nå :D Nydelig pels, god matlyst og er spretten og glad. Det er bare noen få måneder siden han og Chica ble venner, og merkelig nok, men jeg synes at han er blitt enda bedre etter det. Sikkert litt hyggelig med mer selskap enn bare meg og de andre i familien. Håper han lever en stund til god gutten min.

Tror gjennomsnittsalderen er mellom 5 - 8 år, men har hørt om kaniner som har levd til de er 12 år..

• 3 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er ikke snakk om en av rasene som er overrepresentert. Det er ingen gentest eller test utenom individuel allergi testing for dette. Som sagt har ingen av besteforeldrene, søsknene og ingen av foreldrene det. Så for meg er det vanskelig å si om det er arvelig eller ikke. Derfor er det vanskelig å si at jeg burde ha vist at hunden ville utvikle denne sykdommen. Takk for tipset, jeg skal kontakte dem for råd.
    • Jeg kjenner ikke sykdommen nok til å vite, men om den er arvelig så kommer det jo an på om det er noe man burde visst om eller testet for. Jeg vil anbefale deg å kontakte NKK om dette, de har advokater med kunnskap om kjøp og salg av hund og konflikter rundt det.  Hundehelse.no sier: "Tilstanden er arvelig. Raser som er predisponert er Shar-Pei, Labrador retriver, Golden retriver, Dalmatiner, Boxer, Boston terrier, Fox terrier, Skotsk terrier, West Highland White terrier, Lhasa Apso og Shih Tzu. Tilstanden oppdages som regel når hunden er mellom 6 måneder og 3 år gammel."  
    • Hei! Jeg trenger råd angående en situasjon jeg befinner meg i nå. Jeg solgte en hund (1 år gammel) for 2,5 år siden. Hunden ble sjekket av veterinær før flytting. Jeg mottok nå en melding om at eieren har avlivet hunden på grunn av alvorlig atopisk dermatitt. De krever pengene tilbake for hunden, som ble solgt for 7000 kr. Problemet jeg har med dette er at hunden først begynte å utvikle symptomer 1,5 år etter at den forlot meg, ifølge veterinærjournalene, og verken foreldrene eller søsknene er berørt. Uten noen bevis i det hele tatt har veterinæren skrevet i alle journalene at den er "arvelig". Hva ville du gjort i denne situasjonen? Selv om jeg ikke er imot å refundere dem, synes jeg det faller inn under den generelle risikoen ved å eie et dyr. De kontaktet meg ikke på noe tidspunkt da hunden fikk symptomer for å tilby meg å kjøpe den tilbake.
    • Jeg håper jo at folk som velger å ta med hundene sine på Oslo Dog Show har trygge hunder som takler omgivelsene der. Hvis du er ute etter å vite mer om rasen så anbefaler jeg å kontakte raseklubben eller oppdrettere av rasen.
    • Chodsky Pes virka så rolige på Oslo Dog Show.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...