Gå til innhold
Hundesonen.no

Innkalling


Emily

Recommended Posts

Har ei cocker spaniel tispe på to år som jeg er fôrvert for. Hun har bare vært hos oss et par uker. Er veldig hengiven og tillitsfull og fotfølger meg nærmest overalt og viser en enorm gjensynsglede hvis jeg har vært borte en liten stund. Problemet er at jeg har litt problemer med å få hennne til å komme til meg. Noen ganger går det veldig greit, andre ganger er det helt håpløst og det er ikke noe særlig systematikk i dette. Når vi er inne oppstår problemet når hun enten ligger i sofaen eller i buret sitt. Hvis jeg ber henne komme da oppnår jeg kontakt, hun logrer, men går rundt i sirkler og "snubler" litt rundt og vil liksom ikke komme. Når jeg gjentar "kom" kan hun begynne å småpipe. Det er akkurat som om hun gjerne vil, men ikke kan/tør, vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det. Ute går det litt bedre. Pleier å gå tur til steder hvor hun kan gå løs. Når jeg roper på henne da kommer hun ofte, men ikke så ofte at jeg kan si at hun som regel kommer. Av og til kan det samme som skjer inn oppstå også ute. Har prøvd å gi henne godbiter når hun kommer på kommando, og også når hun tilfeldigvis kommer på eget initiativ. Har imidlertid ikke funnet noen godbiter hun er skikkelig vill etter, så det er litt synd. Ikke er hun sørlig leken heller, så leker fungerer heller ikke. Imidlertid virker det som om hun setter pris på ros og klapp, så jeg har mer gått over til det. Skulle veldig gjerne fått henne til å slutte med dette jeg beskrev som skjer inne, så hvis noen har gode råd er jeg åpen for forslag! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Dette blir vild gjetting, men det høres ut som hun forbinder det å komme bort til noen som roper på henne innendørs med noen negativt. Det kan ha vært at hun har blitt tatt hardt i/straffa for noe hun ikke forstår i etterkant/etter hun har blitt ropt på, eller det kan være så enkelt som at hun forbinder det å komme inntil etter å ha blitt ropt på med ubehaglige, men nødvendige ting som kloklipp, pelsstell e.l. Uansett ville jeg gitt henne tid til å lære seg å stole på dere. Dere har bare hatt henne i to uker. Sørg for at det alltid er positivt å komme til dere, og ikke mas på henne om hun ikke kommer med en gang. Masing og lokking kan også oppfattes negativt av en usikker hund.

Samtidig bør dere prøve dere fram til en belønning som funker så dere får trent på innkalling ute. Det kan være farlig å ha en hund uten god innkalling løs ute. Langline kan være verdt å bruke mens dere trener på det. Hva med tørka lever, kok kylling, pølser e.l.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en tidligere diskusjon om innkalling, kanskje den kan være til hjelp:

Innkalling

Dessverre ser det ikke ut til at artikkelen det linkes til finnes lengre.

Ellers så har dere jo ikke hatt hunden lenge, og det tar nok litt tid før alt faller på plass. Ville fortsatt med at det å komme til dere skal være en positiv opplevelse, og ellers kan dere godt starte grunnleggende innkallingstrening på nytt. Legge listen lavt, og begynne med at hunden skal komme i omgivelser med lite forstyrrelser. Jeg synes at langline er fint å bruke. Da kan hunden taues inn om den ikke vil komme, og man lager litt automatikk i det at innkalling betyr at man skal komme hver eneste gang.

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Therese og akkurat det hun sier i sitt innlegg. Det virker definitivt som om hunden har hatt noen negative opplevelser av dette før, ikke bare en gang, men at det har blitt en vane. Sa oppdretteren noe om hvem som har hatt hunden før og hvorfor den ble omplassert i to års alder?

Det eneste du kan gjøre er jo å lære henne nye vaner, gradvis, og være veldig, veldig obs på å aldri bruke makt eller harde ord. Sånn at hun begynner å stole på deg, og vet at den slags behøver hun ikke å forvente fra deg.

Har du forsøkt å steke kyllingfilet og dele det opp i småterninger, og bruke det som belønning? Kyllingkjøtt er det aller beste min hund vet! Hun rynker på nesa av lever (tørket), som etter sigende skal være "det beste alle hunder vet" :lol: Min hund liker iallefall ikke lever.

Så prøve med kylling! Legg dagsrasjonen av godbiter i kjøleskapet, hendig plassert i en pose. Steker du opp mer enn du får brukt opp på tre-fire dager (som er så lenge jeg ville latt det ligge i kjølern) så kan du fordele det i dagsrasjoner i flere poser, legge de i fryseren. Enkelt å ta ut i en fei. Små terninger tines jo fort, og kan tas ut om kvelden før man legger seg, så er det tint til neste dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for fine svar! Jeg har nok også tenkt det samme som dere nevner, at hun har noen negative opplevelser tidligere. Og at dette nok har skjedd inne. Hun kunne ikke/ville ikke gå i bånd når hun kom til oss, men etter mange langvarige, dog korte turer og jeg opp og ned på huk for å lokke henne til meg og masse ros når hun kom så går hun nå i bånd som om hun aldri skulle ha gjort noe annet. Mine foreldre har stor inngjerdet hage og der er det kjempestas å gå løs. Kommer ofte på innkalling der, men det er nok også litt fordi det vi er på fremmed grunn og hun klenger veldig på meg. I løpet av dagen leste jeg litt om langline som dere nevner, så det tror jeg må forsøkes, det virker som en fin metode for å lære å komme uten å mate mase å ikke oppnå det man ønsker. Har så innmari lyst til at hun skal bli en trygg hund som er sikker på seg selv. Må nok prøve ut forslagene deres til godbiter og bruke mye tid på dette. Men så blir man jo så ivrig da... og vil at de skal lære og forstå alt på en gang. Uansett hvor lang tid det måtte ta så vil jeg ihvertfall at alt vi driver med skal være positivt. Må jo si nei og være litt streng hvis hun sniker seg til å gå på bordet og slikt selvfølgelig, men ellers prøver jeg å overse ting hun gjør som ikke er heeelt etter min plan. Er redd for å være for streng med henne som er så forsiktig ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hahah frykter absolutt puberteten med første hannhund! Wææ!😬
    • 5 mnd og en stund er det fint. Og så kommer puberteten. Da er det ikke fred å få på et par år.
    • @maysofieer vel for tiden vår lokale gjeter-ekspert. Jeg synes det høres ut som dere har greit aktivitetsnivå, og så lenge hunden får brukt seg utenom sesongen så bør det ikke være noe stort problem.
    • Syns foreløpig den 0-4 måneder var den kjedeligste fasen 😂 Vi er ved 5 måneder nå, og jeg syns alt er mye bedre nå. Fra 2-4 måneder skal de bare tisse, sove, spise og leke. Nå kan han noen få ting, han kan gå skikkelige turer, han sover i lengre strekk, tisser ikke inne, biter egentlig mye mindre nå enn før selv om han er midt i tannfelling. Men, jeg skal være forsiktig med å si det for tidlig. Han kan enda få en periode hvor han blir en skikkelig slitsom valp/unghund 😂. Men akkurat nå flyter vi på en fin rosa sky ved 5 måneder 🥰 
    • Hei! Jeg og samboer vurderer Border Collie som neste hund. Eier pdd en finsk lapphund på 13 mnd. Ny hund blir ikke för om et halvt år. Da söster har sau og ikke mulighet til å ha hund selv, tenkte det vi det kunne värt en lösning å skaffe border collie hun kan bruke under gjetning da vi uansett hadde skaffet en hund nr 2. Vi satser på å bruke hunden til lydighetstrening, ettersök og muligens bruks i tillegg til gjeting. Det vi da lurer på er hvordan det vil gå når hunden kun brukes til gjeting om hösten. Vi må jo selvfölgelig trene gjennom vinteren men dette kan jo variere i hyppighet. Dere som har bc, hvor mye aktivisering får den ila en uke/per dag? Evt andre ting vi bör vurdere og tenke over!   Takk for alle innspill!! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...