Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva lærer man på et "grunnkurs"?


MiO

Recommended Posts

Det ble ikke noe valpekurs på oss nå i mai, så jeg satser istedet på et grunnkurs for de litt eldre valpene til høsten. Yatzi er da et halvt år, 6-7 mnd ca. Regner derfor med at de såkalte "grunnkursene" er det som passer for oss, for etter hva jeg har forstått er det de som kommer etter valpekursene aldersmessig?

Jeg er imidlertid litt spent på hva man lærer der! Spørsmålet mitt blir jo det da; hva lærer man? Hvilke hverdagsferdigheter? (unntatt den sosiale biten ;) )

Yatzi er 15 uker i dag. Hun er en gløgg liten tass og kan allerede "sitt" på kommando, og også "dekk" på kommando. Hun har også lært å vente pent i sittende posisjon mens vi serverer maten hennes. Hun sitter rolig og venter til vi sier "værsågod", da går hun frem og spiser maten i skåla si. Jeg syns hun er superflink til å være så liten! Hun går også greit i bånd, men det er ingen kommando som har lært henne. Hun bare holder seg rundt meg av seg selv, og trekker ikke (ennå!). Der må vi lære litt mer, for det er litt "sosing" fra side til side nå. Og jeg regner med at det blir mer trekking i båndet etterhvert som hun blir eldre og mere frempå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener helt klart at det aller viktigste hun vil lære på kurs, er å konsentrere seg og jobbe med deg selv om det er mange andre hunder og mennesker til stede, og (forhåpentligvis) å slappe av i bil e.l. i pausene :) Ellers lærer du sikkert hvordan du skal lære henne å gå pent i bånd, sitte, ligge, stå (og bli i posisjoner), bli håndtert av kjente og fremmede, innkalling, passering, osv. Vanlige hverdagslydighetsgreier, altså. Også er det ikke uvanlig med en aktiviseringskveld e.l. der man nok ofte går spor :)

Også er kurs kjempegøy :D Det med sosing er forresten ganske enkelt - bare gjør det umulig å gå fra side til side (hold igjen hvis hun prøver å passere forbi deg) og vips! går hun plutselig kun på én side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det blanding av voksne hunder og valper på grunnkurs? Til forskjell fra valpekurs som jo er for ja, nettopp valper, så vil vi støte på alle mulige aldere på grunnkurs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

hvordan kurset er lagt opp og hva du lærer kommer vel an på hvilken hundeskole du går på? Grunnkurset jeg har gått var ved en skole hvor grunnkurs er åpent for alle alderstrinn. Hvor hundene skulle lære å jobbe og vi skulle lære hvordan å trene :) Med andre ord, ikke fokus på sosialisering og "valpelek" og moro som på valpekurs. Ved akkurat den hundeskolen tror jeg nok at jeg ville drøyd det noen mnd, fordi kurskveldene er lange og intensive, og etter min mening for tøffe for de yngste som -igjen etter min mening- bør lære at kurs og trening er GØY, og hvor man gir seg lenge før strikken er uttøyd :)

Med en valp på 6-7 mnd ville jeg personlig fortsatt valgt valpekurs foran grunnkurs, basert på mine erfaringer fra de kursene jeg har gått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset. Men jeg ble litt overrasket over det du skriver om valpekurs...?

Den hundeskolen jeg har kikket på som har kurs her lokalt (10 minutter med buss unna oss) skriver at valpekursene er for hunder opptil 6 mnd, om jeg ikke husker helt feil? (gidder ikke lete det opp akkurat nå, må ha mere kaffe først... :P ) Derfor tenkte jeg at, ok, da må vi gå videre på neste kurs, for hunden min er akkurat "for gammel" for selve valpekursene når høsten kommer, da hun er 6 mnd i midten av august og 7 mnd i september. Sist jeg sjekket kurskalenderen deres var det bare satt opp kurs frem til slutten av mai, og så ingenting mer. Regner med at det er sommerferie uten kurs, og så at høstens kurs blir planlagt noe senere.

Skrekken er liksom å komme på kurset og møte svære slamper og bøller av halvvoksne hunder som går over de mindre som en dampveivals og skremmer vannet av henne. Yatzi er nemlig blitt veltet (bokstavelig talt!) flere ganger allerede av slike hunder og er nå temmelig skeptisk til andre hunder. Jeg fatter egentlig ikke... hva er i veien med dagens hunder? Jeg syns ALLE vi møter er sånn!?? Til og med en pomeranian (!) nedi gata her hopper på med en gang og greide å velte henne på ryggen.

Jeg kjenner ingen med snille, normale hunder! Hehe :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, som sagt, det kan fint variere hvordan ulike skoler legger opp sine kurs. Det beste er vel å ta kontakt med hundeskolen din og spørre hva de synes? Og det etter at du også har tatt en runde med deg selv på hva det er du vil ha ut av kurset? Hvis poenget er å gi hunden din gode erfaringer rundt andre hunder ville jeg nok heller satset på å få gå valpekurset selv om hunden eeeegentlig er "for gammel". For det er som du sier gjerne unghundslamper med pubertetshormoner som raser i kroppen som er i kjernealderen for grunnkurs - ikke det beste stedet å lære å bli trygg for ei som har hatt litt ymse erfaringer sålangt, muligens? ;) Men så klart, er du der for å komme igang med lydigheta, så er det muligens (?) ikke lagt opp til det på valpekurset ved akkurat din skole?

Så altså: gå en runde med deg selv på hva du vil, og forhør deg med skolen din om hva som passer best for deg og din hund. Sånne "regler" er som regel veiledende ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri sett poenget med å la hundene (valpene) herje og leke på kurs, for når jeg trener med hunden min vil jeg at den skal trene med meg, ikke tenke på at den kanskje skal få leke med de andre hundene etterhvert :whistle: vil man ha sosialisering, så finnes det ofte åpne treninger i klubber hvor man kan avtale at valpen får hilst på trygge, voksne hunder.

På valpekurset jeg gikk var den eldste valpen 9 mnd ved kursstart, mens den yngste var 10 uker - naturligvis kunne de eldre valpene jobbe lengre og mer konsentert og med færre & kortere pauser enn de yngre valpene. Syns også det da var ganske naturlig at vi ikke lot dem leke da; store valper er ikke lure nok inni hodene sine til å leke fint med små valper. Så jeg hadde ikke brydd meg om hva slags kurs det er, egentlig, men enig med Rødhette&Ulven om at det kan bli temmelig heftig for en valp å holde koken hele kurskvelden igjennom. Men selv på valpekurs må man jo ta ofte pauser så valpen ikke blir sliten, altså, så jeg ser ikke det heeelt store problemet jeg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Scilosen her vil gjerne leke med småjentene, han. Han synes store hunder kan være litt skumle, men smådamer er toppen! Han er bare litt tjoheiherkommerjeg og flyr rett bort og skal leke, men det er jo bare å holde ham igjen til de har fått hilst. Bare si i fra :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hahah frykter absolutt puberteten med første hannhund! Wææ!😬
    • 5 mnd og en stund er det fint. Og så kommer puberteten. Da er det ikke fred å få på et par år.
    • @maysofieer vel for tiden vår lokale gjeter-ekspert. Jeg synes det høres ut som dere har greit aktivitetsnivå, og så lenge hunden får brukt seg utenom sesongen så bør det ikke være noe stort problem.
    • Syns foreløpig den 0-4 måneder var den kjedeligste fasen 😂 Vi er ved 5 måneder nå, og jeg syns alt er mye bedre nå. Fra 2-4 måneder skal de bare tisse, sove, spise og leke. Nå kan han noen få ting, han kan gå skikkelige turer, han sover i lengre strekk, tisser ikke inne, biter egentlig mye mindre nå enn før selv om han er midt i tannfelling. Men, jeg skal være forsiktig med å si det for tidlig. Han kan enda få en periode hvor han blir en skikkelig slitsom valp/unghund 😂. Men akkurat nå flyter vi på en fin rosa sky ved 5 måneder 🥰 
    • Hei! Jeg og samboer vurderer Border Collie som neste hund. Eier pdd en finsk lapphund på 13 mnd. Ny hund blir ikke för om et halvt år. Da söster har sau og ikke mulighet til å ha hund selv, tenkte det vi det kunne värt en lösning å skaffe border collie hun kan bruke under gjetning da vi uansett hadde skaffet en hund nr 2. Vi satser på å bruke hunden til lydighetstrening, ettersök og muligens bruks i tillegg til gjeting. Det vi da lurer på er hvordan det vil gå når hunden kun brukes til gjeting om hösten. Vi må jo selvfölgelig trene gjennom vinteren men dette kan jo variere i hyppighet. Dere som har bc, hvor mye aktivisering får den ila en uke/per dag? Evt andre ting vi bör vurdere og tenke over!   Takk for alle innspill!! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...