Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva lærer man på et "grunnkurs"?

MiO

Recommended Posts

Det ble ikke noe valpekurs på oss nå i mai, så jeg satser istedet på et grunnkurs for de litt eldre valpene til høsten. Yatzi er da et halvt år, 6-7 mnd ca. Regner derfor med at de såkalte "grunnkursene" er det som passer for oss, for etter hva jeg har forstått er det de som kommer etter valpekursene aldersmessig?

Jeg er imidlertid litt spent på hva man lærer der! Spørsmålet mitt blir jo det da; hva lærer man? Hvilke hverdagsferdigheter? (unntatt den sosiale biten ;) )

Yatzi er 15 uker i dag. Hun er en gløgg liten tass og kan allerede "sitt" på kommando, og også "dekk" på kommando. Hun har også lært å vente pent i sittende posisjon mens vi serverer maten hennes. Hun sitter rolig og venter til vi sier "værsågod", da går hun frem og spiser maten i skåla si. Jeg syns hun er superflink til å være så liten! Hun går også greit i bånd, men det er ingen kommando som har lært henne. Hun bare holder seg rundt meg av seg selv, og trekker ikke (ennå!). Der må vi lære litt mer, for det er litt "sosing" fra side til side nå. Og jeg regner med at det blir mer trekking i båndet etterhvert som hun blir eldre og mere frempå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener helt klart at det aller viktigste hun vil lære på kurs, er å konsentrere seg og jobbe med deg selv om det er mange andre hunder og mennesker til stede, og (forhåpentligvis) å slappe av i bil e.l. i pausene :) Ellers lærer du sikkert hvordan du skal lære henne å gå pent i bånd, sitte, ligge, stå (og bli i posisjoner), bli håndtert av kjente og fremmede, innkalling, passering, osv. Vanlige hverdagslydighetsgreier, altså. Også er det ikke uvanlig med en aktiviseringskveld e.l. der man nok ofte går spor :)

Også er kurs kjempegøy :D Det med sosing er forresten ganske enkelt - bare gjør det umulig å gå fra side til side (hold igjen hvis hun prøver å passere forbi deg) og vips! går hun plutselig kun på én side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det blanding av voksne hunder og valper på grunnkurs? Til forskjell fra valpekurs som jo er for ja, nettopp valper, så vil vi støte på alle mulige aldere på grunnkurs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

hvordan kurset er lagt opp og hva du lærer kommer vel an på hvilken hundeskole du går på? Grunnkurset jeg har gått var ved en skole hvor grunnkurs er åpent for alle alderstrinn. Hvor hundene skulle lære å jobbe og vi skulle lære hvordan å trene :) Med andre ord, ikke fokus på sosialisering og "valpelek" og moro som på valpekurs. Ved akkurat den hundeskolen tror jeg nok at jeg ville drøyd det noen mnd, fordi kurskveldene er lange og intensive, og etter min mening for tøffe for de yngste som -igjen etter min mening- bør lære at kurs og trening er GØY, og hvor man gir seg lenge før strikken er uttøyd :)

Med en valp på 6-7 mnd ville jeg personlig fortsatt valgt valpekurs foran grunnkurs, basert på mine erfaringer fra de kursene jeg har gått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset. Men jeg ble litt overrasket over det du skriver om valpekurs...?

Den hundeskolen jeg har kikket på som har kurs her lokalt (10 minutter med buss unna oss) skriver at valpekursene er for hunder opptil 6 mnd, om jeg ikke husker helt feil? (gidder ikke lete det opp akkurat nå, må ha mere kaffe først... :P ) Derfor tenkte jeg at, ok, da må vi gå videre på neste kurs, for hunden min er akkurat "for gammel" for selve valpekursene når høsten kommer, da hun er 6 mnd i midten av august og 7 mnd i september. Sist jeg sjekket kurskalenderen deres var det bare satt opp kurs frem til slutten av mai, og så ingenting mer. Regner med at det er sommerferie uten kurs, og så at høstens kurs blir planlagt noe senere.

Skrekken er liksom å komme på kurset og møte svære slamper og bøller av halvvoksne hunder som går over de mindre som en dampveivals og skremmer vannet av henne. Yatzi er nemlig blitt veltet (bokstavelig talt!) flere ganger allerede av slike hunder og er nå temmelig skeptisk til andre hunder. Jeg fatter egentlig ikke... hva er i veien med dagens hunder? Jeg syns ALLE vi møter er sånn!?? Til og med en pomeranian (!) nedi gata her hopper på med en gang og greide å velte henne på ryggen.

Jeg kjenner ingen med snille, normale hunder! Hehe :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, som sagt, det kan fint variere hvordan ulike skoler legger opp sine kurs. Det beste er vel å ta kontakt med hundeskolen din og spørre hva de synes? Og det etter at du også har tatt en runde med deg selv på hva det er du vil ha ut av kurset? Hvis poenget er å gi hunden din gode erfaringer rundt andre hunder ville jeg nok heller satset på å få gå valpekurset selv om hunden eeeegentlig er "for gammel". For det er som du sier gjerne unghundslamper med pubertetshormoner som raser i kroppen som er i kjernealderen for grunnkurs - ikke det beste stedet å lære å bli trygg for ei som har hatt litt ymse erfaringer sålangt, muligens? ;) Men så klart, er du der for å komme igang med lydigheta, så er det muligens (?) ikke lagt opp til det på valpekurset ved akkurat din skole?

Så altså: gå en runde med deg selv på hva du vil, og forhør deg med skolen din om hva som passer best for deg og din hund. Sånne "regler" er som regel veiledende ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri sett poenget med å la hundene (valpene) herje og leke på kurs, for når jeg trener med hunden min vil jeg at den skal trene med meg, ikke tenke på at den kanskje skal få leke med de andre hundene etterhvert :whistle: vil man ha sosialisering, så finnes det ofte åpne treninger i klubber hvor man kan avtale at valpen får hilst på trygge, voksne hunder.

På valpekurset jeg gikk var den eldste valpen 9 mnd ved kursstart, mens den yngste var 10 uker - naturligvis kunne de eldre valpene jobbe lengre og mer konsentert og med færre & kortere pauser enn de yngre valpene. Syns også det da var ganske naturlig at vi ikke lot dem leke da; store valper er ikke lure nok inni hodene sine til å leke fint med små valper. Så jeg hadde ikke brydd meg om hva slags kurs det er, egentlig, men enig med Rødhette&Ulven om at det kan bli temmelig heftig for en valp å holde koken hele kurskvelden igjennom. Men selv på valpekurs må man jo ta ofte pauser så valpen ikke blir sliten, altså, så jeg ser ikke det heeelt store problemet jeg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Scilosen her vil gjerne leke med småjentene, han. Han synes store hunder kan være litt skumle, men smådamer er toppen! Han er bare litt tjoheiherkommerjeg og flyr rett bort og skal leke, men det er jo bare å holde ham igjen til de har fått hilst. Bare si i fra :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Presser en vanlig slik H-sele for mye på luftrøret? https://dyresjappa.no/produkt/hundesele-regulerbar-svart/ Isåfall ville jeg sett etter en step-in sele ala dette, bare pass på at den ligger lavt nok foran:https://www.musti.no/basic-first-step-in-sele-svart Ellers ville jeg brukt halsbånd med grime en del for å begrense trekkingen, rett og slett.  
    • Hei! Jeg har kommet borti en ny utfordring. Min egenavlede Aussie på 7mnd hoster/harker/høres ut som den har astma når den trekker i sele. Dette har pågått i hele sommer og jeg har prøvd å finne en sele som minimerer problemet, men enda ikke lyktes.   Valpen er undersøkt av veterinær for to uker siden hvor vet tror den kan ha hatt kennelhoste og at luftrøret fremdeles er irritert. Almenntilstanden er god og har vært hele vegen. Vi skal la vær å gå tur (kun aktivisering i hagen, på rally-treninger osv) på tre uker for å se om det hjelper at luftrøret får ro. Nå har det gått to uker til uten bedring (fremdeles harking når jeg holder på luftrøret) så jeg ser for meg at vi må inn igjen for røntgen osv. Denne hostingen/harkingen kommer kun når man legger press på luftrøret, aldri ellers. Dessverre er dette en hund som er ivrig på tur og trekker en del. Men det høres jo ikke bra ut.. hvis noen har erfaring med det samme så skriv gjerne litt om det også!   Jeg ser ikke for meg at vi finner ut av/får løst dette problemet med det første, og spør derfor dere om noen vet om en spesialsele som er utviklet for å unngå press på luftrøret? Evt om noen spesialsyr?
    • Det har jeg ikke tenkt på, men jeg tror du har rett i at folk har blitt skjøre etter noen tiår med kontorarbeid. Hundene Bamse og Bob ble dømt til døden for å ha hoppet opp på folk og laget risp med en klo. Luna og Luk lagde blåmerker, Luk er avlivet og eier til Luna kjemper videre for henne, saken skal til lagmannsretten etter dom i tingretten hvor Luna ble dømt til avliving etter et lite blåmerke oppdaget to dager etter Luna var i nærheten av mannen. Folk har blitt pyser og hundene avlives av dem som skal forvalte loven men selv bryter den for å tilfredsstille anmelder, med en dose maktmisbruk inkludert i avgjørelsene. Hunder har lite rettsvern og når det lille som er blir oversett er det farlig å være hundeeier, det koster flere hundre tusen kroner å føre en sak gjennom rettssystemet og utfallet er mer som russisk rulett enn at man er sikret en riktig dom basert på det som virkelig skjedde.
    • En skulle tro det ville være nødvendig at hunden påførte en faktisk skade langt verre enn et blåmerke for å bli begjært avlivet. Det burde holde med en bot til hundeeier for å ikke ha kontroll på den.  Spesielt når det kommer til "bitt" er det for lav terskel. Et "bitt" er jo ikke et bitt. En hund kan klype med kontrollert styrke som et avstandsskapende signal uten å å påføre skader. Det tilsvarer å dytte bort en innpåsliten person som ikke respekterer verbal kommunikasjon om intimsoner. Hunden har ikke hender og bruker munnen istedenfor. Midlertidige fordypninger i huden og eventuelt bloduttredelser ved skjøre blodkar etter ett sånt klyp er ikke for skade å regne i mine øyne. Hvor skjøre har folk blitt? Noen tiår med kontorarbeid og folk synes et udramatisk blåmerke er en skade? Rifter i klær fra å ha hoppet opp for å hilse? Bot og erstatning.  Å avlive en hund for sånne småting er som å gi mennesker 21 år for en bitchslap. Hunder er en så integrert del av kulturen vår at hunders kroppsspråk og adferd er naturlig å legge inn i læreplanen i grunnskolen, så tidlig som mulig. Hvorfor lærer ikke barn hundens språk og adferd på skolen? ..så har de det med seg i voksenlivet og slipper være hysterisk redde.   
    • When Dickhead Awakes  Kapittel 1 Planen var å vente til milepælen 'løfter beinet for å tisse' før neste entry. En annen milepæl fikk æren av å utløse trangen til terapeutisk hamring på tastaturet istedenfor. Sir Edeward har blitt mer og mer Eddie lately. Han enten hører ikke, eller later som han ikke hører, eller gjør et poeng av å ignorere. At hunder bare er distre og ikke også med overlegg tester grenser i puberteten er en myte. Han er distre, no doubt, men han tester også alle grenser han kjenner for tiden. Dette har pågått en stund og er ingen overraskelse. Hva som kom mer uforutsett, på tross av samme erfaring fra tidligere hund, var at han plutselig tisset inne, to dager på rad. Rager 76 cm på manken og veier over 40 kg nå. Dette er i en helt annen liga enn valp som tisser inne.  Første tilfellet skjedde i går. Uheldig sammentreff mellom et massivt politioppbud utenfor pga en nabos mystiske og bekymringsverdige forsvinning, og Edes wake from sleep og potty time. Ikke en passende situasjon å ta ham med ut i, men må man så må man.  Mens jeg tar på ham selen og han er supergira på å ut for å inspisere den uventede og uvanlige situasjonen han hører på utsiden, med banking og rop og prat i en emosjonell tone som ikke helt stemmer med de menneskelige interaksjonene han kjenner fra før, så velger han å bare tisse rett på gulvet ^^ Antakelig en kombinasjon av å ikke ha lyst til å sette seg ned sårbar og tisse foran masse fremmede i en sånn stemning, og en helmax plan om å ha gjort unna det ærendet der først, så han var klar til enhver action som potensielt kunne skje utenfor den døren.  Det å miste turen ut fordi han fjernet motivet, medførte emo og pønkråkk vokal sutring, langt fra den myke Eddie Vedder vokalen jeg håper han modner til med tiden.  Så skjedde det igjen i dag. Han så utover territoriet sitt gjennom vinduet, og markerte det på sengen inne -_- Mens vaskemaskinen går for fullt, og jeg er takknemlig for at den finnes og virker, så trøster jeg meg med at dette er en fase. Pubertal tissing inne har skjedd før, og det gikk fort over igjen.  Om naboen blir funnet, og i hvilken tilstand, det er en større bekymring. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...