Gå til innhold
Hundesonen.no

Usikker eller redd for oppgangen?


Guest Michellus

Recommended Posts

Guest Michellus

Det er ikke at dette er et problem i seg selv. Jeg tror at han kommer til å komme over det fort, men det er mer at jeg ikke helt vet hvordan jeg skal gå fram på den mest effektive måten siden jeg er førstegangseier.

Angus liker ikke å være i oppgangen. Når han er i selve oppgangen så stivner han og ser seg litt stivt rundt, og ser ut som om han ikke vil være der i det hele tatt. Vil ikke gå fram uansett. Han nekter også å gå inn i oppgangen etter å ha vært ute. Jeg vil slippe å bære han opp og ned obviously, og jeg er avhengig at han går i oppgangen selv.

Hvordan kan jeg løse dette på den mest effektive måten O Store Soniser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du hentet han i går? Angus har nettopp fått hele livet snudd på hodet, gi han litt tid. :) Jeg tror jeg ville sett det an litt, se om han finner ut at det er OK når han er litt mer husvarm. Hvor avhengig er han av deg? Om du bare går(uten bånd), vil han til slutt følge etter deg eller bli værende i oppgangen? Det han må finne ut er jo at oppgangen er noe han må lære seg å leve med, og at den ikke er farlig. Du kan evt. prøve å gi litt godbiter eller leke litt i oppgangen å se om det hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi. Slapp av, og pust rolig! Alt er fremmed, gi ham tid til å stole på dere og omgivelsene. :) Dette går seg til etterhvert, og om en uke eller to kommer du sikkert til å lure på hvorfor du tenkte på dette som et problem i det hele tatt. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

*Puster lettet ut*

Dere har nok rett, får vel bare ta tiden til hjelp så vil jeg nok ikke skjønne hvorfor jeg tenkte på dette i det hele tatt :P Men jeg skjønner egentlig hvorfor gangen kan virke ekkel. Den er ganske stor og har et ekkelt ekko inni der!

Men, dere har nok rett, om et par uker er det nok ikke noe galt i det hele tatt :D Og jeg som sa jeg ikke kom til å bli noen hønemor :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Åååå her kommer første del i håndboka som burde følge enhver belger.

Regel nr. 1 - Slutt å tenke at etthvert hinder kan føre til problemer.

Regel nr. 2 - Dill aldri med en belger - sikreste måten å lage ett problem på er å begynne å fokusere på det.

Regel nr. 4 - Spør aldri en belger om det passer den å gjøre en ting, gjør først - ros etterpå.

Så til konkret tips om hallen/gangen. Dette er noe han MÅ forholde seg til resten av livet så her gjelder regel 1, 2 og 3. Altså 1 -"mantra i hode til Michell - dette er ikke og kommer ikke til å bli ett problem". 2 - ha på bånd, og ta den med deg å gå - ikke dill, ikke lokk, ikke spør, ikke lag en greie ut av det - vær selvsikker og gå mens du rolig sier kom igjen. Når du kommer inn der du bor, roser du og leker litt. Motsatt om du er på vei ut. Det kan være at du skal løfte han en meter bort fra døren og en meter inn når dere skal inn igjen, men that's it. No big deal.

Sånn - leksjon 1 over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Åååå her kommer første del i håndboka som burde følge enhver belger.

Regel nr. 1 - Slutt å tenke at etthvert hinder kan føre til problemer.

Regel nr. 2 - Dill aldri med en belger - sikreste måten å lage ett problem på er å begynne å fokusere på det.

Regel nr. 4 - Spør aldri en belger om det passer den å gjøre en ting, gjør først - ros etterpå.

Så til konkret tips om hallen/gangen. Dette er noe han MÅ forholde seg til resten av livet så her gjelder regel 1, 2 og 3. Altså 1 -"mantra i hode til Michell - dette er ikke og kommer ikke til å bli ett problem". 2 - ha på bånd, og ta den med deg å gå - ikke dill, ikke lokk, ikke spør, ikke lag en greie ut av det - vær selvsikker og gå mens du rolig sier kom igjen. Når du kommer inn der du bor, roser du og leker litt. Motsatt om du er på vei ut. Det kan være at du skal løfte han en meter bort fra døren og en meter inn når dere skal inn igjen, men that's it. No big deal.

Sånn - leksjon 1 over.

Haha jeg skulle til å skrive akkurat det samme! Ikke gjør noen sak ut av det. Bare gjør det/gå med den største selvfølge og selvsikkerhet. Belgere er eksperter på å lære seg å bli usikre på ting fordi eiern gjør en sak ut av det.

Det er ikke noe rart at en valp syns ting er litt ekkelt første dag vekk fra foreldre og søsken, helt normalt uansett rase, men ikke gjør noen sak ut av sånne ting. Når du selvsikkert har tatt han med deg gjennom gangen hver gang dere skal ut og inn noen ganger, så går det seg til. Skal du rose, så ros når han har gått gjennom, ikke ros for at han oppfører seg usikkert midt i situasjonen (og selvfølgelig ikke kjeft heller, men det er vel ikke nødvendig å si).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Haha :P Det er jo sant det dere begge sier der.. Da får jeg bare dra han med inn og ut nesten gang fordi vi skal inn og ut. Dermed basta.

Sååå vi bor i andre etasje. Ned trappene, hva bør jeg gjøre da dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Haha :P Det er jo sant det dere begge sier der.. Da får jeg bare dra han med inn og ut nesten gang fordi vi skal inn og ut. Dermed basta.

Sååå vi bor i andre etasje. Ned trappene, hva bør jeg gjøre da dere?

De første dagene nå så kan du jo godt bære han ut og inn, han er jo knøttliten og veier jo nesten ingenting. Bær ut, gå inn - gi han litt tid i trappene men ikke bli sånn frenetisk i lokkingen, bare oppmuntre. Det er lettere for han å gå opp enn ned.

Husk at det er forskjell på å være selvsikkert og trygg og å være brysk "kom igjen" liksom. Og så er han jo helt ny, tipper han kommer til å tine fort. Og så kan du jo la han få litt tid i gangen også da. Litt tid til å gjøre seg kjent liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belgere er morsomme og snåle. Belgerpier er bare awesome. Alltid. :D

I agree!

Jeg ville heller ikke ha lokket noe særlig. Da får de gjerne enda større grunn til å syntes ting er ekkelt. Jeg bærer mine litt i starten jeg, men setter de igjen når det er 1-2 trappetrinn igjen. De går ofte på med litt bedre mot når det bare er ett lite trappetrinn før inngangsdøren å bestige, i stedet for to etasjer med trinn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest bloggen din jeg, og jeg klipper og limer:

Han har en dyr hobby. Det å bite på ting, og da spesielt strømledninger, er scheeempemorsomt. Han har allerede ødelagt 1 PC lader, brutt isolasjonen på en lampeledning og ødelagt turbåndet hans

Fjerner man ledningbiten, så er han en ren drøm Jeg regner vel med at biting på ledninger går over relativt raskt, men før den tid så får vi leke hauker og passe på at han ikke biter på dem.

Dette gjorde Nora januar 2009, da var hun 6-7 mnd:

DSC00644.jpg

DSC00645.jpg

DSC00646.jpg

DSC00648.jpg

DSC00642.jpg

Så hva mener du er "relativt raskt"? hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Takk for tips allesammen! Tar alle tips inn :) Hilsen hønemor :P

Og 2ne: Ikke i morgen altså :P Tidsbegrepet mitt er ikke så "nøyaktig" som det skrives altså :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og 2ne: Ikke i morgen altså :P Tidsbegrepet mitt er ikke så "nøyaktig" som det skrives altså :P

hehe.. Nei, men altså. På 2 av mine belgervalper, så har de stort sett hatt den der valpebitinga til de har felt tenner, så har det vært rolig i noen måneder og jeg har tenkt at jeg har jammen meg en snill belger, det er jo totalt oppskrytt hvor mye faenskap de kan finne på, klappet meg selv på skulderen og følt at jeg har vært kjempeheldig - også har de fått en sånn periode med destruktiv periode igjen når de bikker 6-7 mnd. Så greia var mer at du antageligvis kan forvente at du får en ny runde med sånt sånn i oktober-november en gang :lol:

Oh, lol! Vises det fortsatt på røntgen der du knakk nakken på henne? :ahappy:

hehe.. Nakken til Nora er hel den, og veldig lekker når hun ligger i fellesdekk, da ser hun ut som en svane ;) Vi belgereiere er like teite som bikkjene våre, stort sett, vi flirer litt og trekker på skuldrene, vi veit jo at de er kreative i perioder, også straffer vi de ved å putte de i bur eller hundesikre rom om natta og når vi er borte ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe.. Nakken til Nora er hel den, og veldig lekker når hun ligger i fellesdekk, da ser hun ut som en svane ;) Vi belgereiere er like teite som bikkjene våre, stort sett, vi flirer litt og trekker på skuldrene, vi veit jo at de er kreative i perioder, også straffer vi de ved å putte de i bur eller hundesikre rom om natta og når vi er borte ;)

Aah.. Dere belgereiere altså. Ikke rart dyrene deres er nervevrak så lite innsikt som dere har i straff. Putte dem i bur timesvis etter forbrytelsen liksom, i stedet for et kjapt og rettferdig nakkeknekk når du tar dem i det. Hundetrening 101. :D;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

hehe.. Nei, men altså. På 2 av mine belgervalper, så har de stort sett hatt den der valpebitinga til de har felt tenner, så har det vært rolig i noen måneder og jeg har tenkt at jeg har jammen meg en snill belger, det er jo totalt oppskrytt hvor mye faenskap de kan finne på, klappet meg selv på skulderen og følt at jeg har vært kjempeheldig - også har de fått en sånn periode med destruktiv periode igjen når de bikker 6-7 mnd. Så greia var mer at du antageligvis kan forvente at du får en ny runde med sånt sånn i oktober-november en gang :lol:

I'll be ready :P Hehe P: Så lenge jeg klarer å avlede han så lenge (og det klarer jeg jo allerede nå) så regner jeg med at det vil gå bra :)

Og hønemor er borte nå altså :P Han har gått opp hele oppgangen uten problem i hele dag og begynner å bli tryggere på den nå :D Han begynner å bli husvarm også merker jeg :P Pøbelen i han har våknet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...