Gå til innhold
Hundesonen.no

Ønsker meg en staff

Eowyn

Recommended Posts

Hei!

Etter å ha ønsket meg hund siden jeg var en neve stor og deretter begynt jakten på rett rase de siste årene - og har vurdert omtrent alt fra Chi til Grand Danois (har jeg hatt følelsen av.. :)) har rasevalget endelig falt på SBT, pga det fine gemyttet og bruksegenskapene. I den sammenheng har jeg et par ting jeg lurer på:

1) Oppdretter. Om rett oppdretter skulle befinne seg i Norge eller Sverige har lite å si, men MH er jo alltid et pluss. Tar veldig gjerne imot tips på PM!

2) Tispe eller hannhund? Hvor stor forskjell er det egentlig mellom kjønnene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er litt rart om man har gjort såpass research på en rase som det du indikerer, uten å ha snublet over en ansvarlig og anerkjent oppdretter eller to. Eller kjønnsforskjeller for den saks skyld.

Hvor mange staffer har du møtt?

Uansett tror jeg at staffemiljøet er en bedre plass for å få veiledning, det er et ganske aktivt miljø. Årets staffe-spesial er vel et must om du ønsker å se hvordan rasen virkelig er. Det er kunnskap gull verdt, jeg kan ikke anbefale førstehånderfaring nok.

Og vær kritisk. Det er mye søppel i rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at jeg har formulert meg litt klønete her. Det er ikke det at jeg ikke har snublet over interessante oppdrettere, men jeg vil snarere kryssjekke det inntrykket jeg har dannet meg selv, med andres erfaringer. Derav utsagnet. For ja, jeg er ikke så godt inne i rasemiljøet ennå som jeg skulle ønske - jeg har jo tross alt ikke staff per nå og har aldri hatt det, og derfor spør jeg stadig :) Sonen er kanskje ikke stedet med høyest aktivitet på staff, men synes nå det var verdt et forsøk likevel da det er mange folk med solide kunnskaper her.

Og takk for tips forresten :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min personlige mening er at hannhunder er enklere å ha med å gjøre enn tisper, men der svarer nok alle forskjellig :lol: Det er ikke ofte at staffer i Norge har tatt en MH, da må du nok til Sverige (selv om det forekommer i norge og) Det er mange ræl oppdrettere der ute, så vær nøye. Vi har to spesialer i år om du vil komme og se. Terrier spesialen i pinsa på Jevnaker og den uofisielle staffespesialen på Sanngrund 13 august :) Dit kommer det maaaange hunder og eiere, ifjor bikkja vi vel akkurat 200 hunder tror jeg (sanngrund)

Ellers er det to staffeforaer i norge. Sbtforum.no og sbtforum.net.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...