Gå til innhold
Hundesonen.no

Tisser i buret


Cilje

Recommended Posts

Men det er vel uansett sånn at en valp blir fortere stueren hvis den har større plass? Det er jo når den har valget om å tisse et annet sted enn der den sover at den blir stueren. Jo oftere du klarer å få valpen til å tisse borte fra der den "er", jo fortere vil den bli stueren. Det er ihvertfall den erfaringen jeg har.

Derfor går jeg heller ut en gang for mye!

Som tidligere nevnt synes jeg det høres ut som et bra forslag for dere å sette opp en valpegrind sammen med buret. Du får kjøpt billig kompostgrind på biltema, og så bare "stripser" du de fast. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 58
  • Created
  • Siste svar

Helt ærlig..? :whistle: Fordi jeg ikke gadd... :icon_redface:Etter min erfaring er det mye mer jobb å få hunden trygg alene fritt i et rom enn å få den trygg i et bur. Nå har det vært tre hunder i mitt liv, to av dem har hatt bur helt i fra begynnelsen av og hundene har vært tilfreds med sin lille hule. Den siste hadde angst for bil og angst for å være alene, men etter bur ble innført ble det en mye mer trygg hund.

Jeg hadde Tufani i bur når han var hjemme alene i begynnelsen, fordi jeg trodde det var rett :hmm: Han tisset alltid inni buret, uansett hvor lenge jeg var borte. Og han makulerte teppene sine. Da skjønte jeg at han ikke hadde noe i et bur å gjøre, og lot han være alene i hele huset. Tror han tisset på gulvet to ganger. Rørte aldri noe av inventaret. Så min erfaring er at han ble mye tryggere, mye raskere, UTEN buret :) Har fortsatt et bur stående her, for spesielle tilfeller. Som da Tufani ble kastrert, og var veldig groggy etter narkosen. Da la jeg han der, slik at han kunne være helt i fred for de andre dyrene. (Bare mens han sov. Når han våknet til litt, ble han plassert oppå en dyne i godstolen). Begge hundene har nå tilgang på hele huset både om natten og når de er hjemme alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Santo på 5 år er i bur når det ikke er noen andre hjemme (det er som regel noen her, spesielt nå som jeg studerer). Jeg var hjemme med han i over 2 mnd etter at jeg hentet han 9 uker gammel, og han klarte seg uten bur til han var ca ett år. Etter dette ble han sinnsykt stresset når han var løs. Han gjorde masse tull, stjal alt han kunne stjele (mat blir nå gjemt oppå viften over komfyren) og ødela det han kom over. Han hadde et bur stående, men døren ble aldri lukket før han var ca ett år.

Både jeg og faren min brukte mye tid på å prøve å kunne ha han løs, men vi fant ut at det var bedre å se hvordan det gikk å ha han i bur når vi var borte. Dette gikk helt supert. I stedet for å ødelegge, stjele og gjøre fra seg over alt inne så klarte han å slappe helt av i buret.

For oss var det en løsning som fungerte bedre enn forventet. Selvfølgelig er det beste å kunne ha han løs, men bare vi er borte fra han 5 minutter så er han utrolig stresset når vi kommer tilbake. Ligger han i bur de 5 minuttene så sover han når vi kommer inn igjen...

Men; Han er ALDRI i bur hvis han kaster opp eller er dårlig i magen, da er jeg heller hjemme sammen med han. Han skal ikke trenge å ligge i sin egen avføring/spy.

Er det forresten noen som har tips til hvordan jeg kan trene på at han skal være alene hjemme uten å finne på tull? Det var jo en som sa at man ikke kan trene på noe når man ikke er sammen med hunden. I kompostgrind klarer han heller ikke å slappe ordentlig av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lær hunden å være alene hjemme uten bur :) Jeg har aldri brukt bur når min valp har vært alene hjemme. Vet ikke hvilke råd TS har lyst på men valper tisser inne, slik er det. Noen trenger lengre tid, noen kort tid. Å ha hunden i bur fordi man ikke orker å tørke tiss eller ORKER å valpesikre ett rom virker som latskap syns jeg... :hmm:

Dere som sier at dere ikke ser noe galt med å ha en valp i bur en arbeidsdag? En hund har behov for å kunne strekke på seg, endre stilling, bevege seg, endre underlag, drikke vann (ja MANGE har hundene sine i bur uten vann), flytte seg UNNA om den tisser (slemt å la valpen måtte sitte/stå/ligge i eget tiss og du skal ha et veeeldig stort bur i såfall om du klarer å tilfredsstille alt? Lær hunden å være trygg alene hjemme, sett opp noen grinder som sperrer for ledninger eller lag en valpegård. Tissing går over av seg selv når valpen klarer å holde seg :)

Man har skaffet seg ansvaret for et LIV. Og å si at man ikke GADD å gjøre hunden trygg alene så de brukte bur? Det blir for dumt spør du meg, såpass bør man klare å prøve hvertfall. Min var løs alene hjemme fra han var 4 mnd omtrent, NULL problem i heletatt. Null stress...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hatt mine i bur..utenom i bil (pgav sikkerhet)bruk en del av kjøkkenet/gang e.l Han må jo ha større plass, så han slipper å tisse der han ligger..det er overhodet ikke noe hunder liker! Gå en GOD tur på morran..beste oppskrift!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bur er en forbanna uting! Er nok mange hunder som lider pga overdrevent burbruk. Er hunden urolig, gjør fra seg og ødelegger ting når den er alene hjemme så vil ikke seperasjons-problemene forsvinne så fort den kommer i sin "trygge hule" (som så mange pent kaller det) valper blir heller ikke husreine av å ligge i sin egen avføring. Ingen hunder ligger på nøyaktig samme plass hele dagen. Og dere som mener at hunden trives i buret, hvorfor ikke fjerne døra på buret og la det stå åpent? om hunden trives der så vil den vel bli liggende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ikke at alle skal ha hundene sine i bur, men for noen fungerer det utrolig bra. Sånn som f eks for min hund.

Grunnen til at vi har lagt mye tid i å prøve å kunne ha han løs hjemme/avsperret (han kommer seg lett over slike kompostgrinder, og åpner dører) er at jeg synes selv det er mye bedre for hunder å kunne være løs i hjemmet. Men, det finnes også et alternativ. Skaffer man seg stort nok bur så slipper faktisk hunden å ligge på samme sted, i samme stilling. Den kan også velge om den vil ligge på et teppe/pute eller om den vil ligge kaldt.

Til TS; Jeg har en rottweiler på 9 mnd, som er så og si renslig. Er det lenge siden hun har vært ute og vi ikke tar signalene hennes så tisser hun heller inne, men det er vår feil. Det er ingen vits i å stresse med renslighetstreningen, hunden blir renslig når den er klar for det. Bur har ingenting med denne treningen å gjøre, jeg vil heller si at det er enklere å ha hunden løs så lenge den ikke er renslig. Ja, dammene og avføringen blir spredt utover, men hunden slipper å ligge i det. Og når hunden slipper å ligge i det blir det bedre for valpen og for deg som slipper å bade valpen i tillegg til å vaske tepper/leker og evt andre ting som ligger i buret. Jeg for min del mener at det er enklere å vaske gulvet enn å vaske hele buret OG valpen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig..? :whistle: Fordi jeg ikke gadd... :icon_redface: Etter min erfaring er det mye mer jobb å få hunden trygg alene fritt i et rom enn å få den trygg i et bur.

Hæ? :blink: Hva i all verden er det for slags oppfatning? Nå har du misforstått noe alvorlig!

Hva slags hunder er det du egentlig har, som må puttes i bur fordi de "ikke takler friheten å være løs i et hus og blir utrygge"???? Du skriver "mye mer jobb å få hunden trygg alene fritt i et rom ". Jeg begynner seriøst å lure! En hund trenger da for svingende ikke å jobbes med for å føle seg trygg der den bor, for eksempel på kjøkkenet!

Hunden min har gått fritt i huset fra dag en. Null problem, det var bare å la henne gå selv det! Jobb og jobb...

Unnskyld at jeg sier det rett ut, frøken, men det der er virkelig noe av det dummeste begrunnelsespreiket jeg har hørt for å forsvare burbruk på hunden sin!

Det går virkelig ikke an å være så..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heihei, jeg har en 5mnd papillon valp :)

Om dagene er jeg på skolen, men i matpause er jeg hjemme hos valpen å slipper han ut, men uansett fortsetter han å tisser i buret, buret er ikke for stort så han har ikke mye plass på å gjøre fra seg, han tisser så skraper han bort hånduken han har i buret slik at han slipper å ligge i sitt eget tiss.

Noen andre som har erfaring med dette, og vet hvordan jeg kan få dette til å forsvinne, eller blir han bedre etterhvert? Syntes han begynner å bli såppas gammel nå at han skal klare å holde igjen.

Hei hopp, ser det eskalerte i en bur diskusjon. Har ikke lest igjennom alle svarene, men jeg ville gjort som flere anbefaler- lag deg en valpebinge e.l, så kan heller buret være i valpebingen, så kan valpen få gå inn i buret dersom den vil. På en 5 mndrs papillon er jo alt smått, også blæra, så til den klarer å holde seg ville jeg gitt den en plass hvor den kan velge å tisse, så stakkarn slipper å ligge på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...