Gå til innhold
Hundesonen.no

Letohallen


Stine

Recommended Posts

Ja, det er jo ikke gamle valpene! Men da holdt det jo i forhold til utstillingsreglene, i hvert fall.
Selvfølgelig, som utstiller har man jo en plikt til å følge reglementet, men kanskje det er vanlig at folk bryter den regelen, hva vet vel jeg..

Men valpene er jo gamle nok til å ha flyttet til sine respektive eiere. Jeg hadde ihvertfall ikke reagert på det, om oppdretter til Yaris hadde stilt moren nå til helgen som kommer. Ser ikke egentlig hvordan valpenes alder har noe å si.. det er jo ikke de som stilles ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig, som utstiller har man jo en plikt til å følge reglementet, men kanskje det er vanlig at folk bryter den regelen, hva vet vel jeg..

Men valpene er jo gamle nok til å ha flyttet til sine respektive eiere. Jeg hadde ihvertfall ikke reagert på det, om oppdretter til Yaris hadde stilt moren nå til helgen som kommer. Ser ikke egentlig hvordan valpenes alder har noe å si.. det er jo ikke de som stilles ut.

Dette handler ikke om valpene men av hensyn til en tispe som har gått 63-64 dager drektig, så 8 uker på å fostre valper med alt det medfører. Jeg synes strengt tatt ei tispe skulle få tid til å ta seg inn igjen etter å ha hatt et kull jeg, før man drar den med på utstilling.

Det er nok ikke alle som overholder reglene nei... hadde jeg vært skikkelig ekkel, så skulle jeg rapportert noen som gikk offisiell LP-konkurranse med tispa som da hadde 7 uker gamle valper hjemme (men så slem var jeg ikke da..).

Nok en dag med finfine resultater på Willys sønn Billebakkens Chicko. Han fikk også i dag CERT og BIR - og endte som 3. BIG (og i dag var det enda flere hunder med i rasebedømmelsen)! Utrolig morsomt siden verken han eller eierne er spesielt drevne i utstillingsringen, og han handles av ei svært ung jente. De to vant vel forøvrig også barn og hund i dag, så vidt jeg vet :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette handler ikke om valpene men av hensyn til en tispe som har gått 63-64 dager drektig, så 8 uker på å fostre valper med alt det medfører. Jeg synes strengt tatt ei tispe skulle få tid til å ta seg inn igjen etter å ha hatt et kull jeg, før man drar den med på utstilling.

Det er nok ikke alle som overholder reglene nei... hadde jeg vært skikkelig ekkel, så skulle jeg rapportert noen som gikk offisiell LP-konkurranse med tispa som da hadde 7 uker gamle valper hjemme (men så slem var jeg ikke da..).

Men man kan vel se an tispa, hun frøkna her virker ikke noe medtatt i det hele tatt, men så har også andre voksne tispa hjulpet en del til med valpene de siste ukene. Og hun har jo rukket å ta seg inn på de siste 3-4 ukene, det som er igjen er liksom litt større pupper og sånne ting. Kan også nevne at det var en utrolig enkel og grei fødsel, og generell oppvekst av valpene.

Men jeg er helt enig med deg altså :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig, som utstiller har man jo en plikt til å følge reglementet, men kanskje det er vanlig at folk bryter den regelen, hva vet vel jeg..

Men valpene er jo gamle nok til å ha flyttet til sine respektive eiere. Jeg hadde ihvertfall ikke reagert på det, om oppdretter til Yaris hadde stilt moren nå til helgen som kommer. Ser ikke egentlig hvordan valpenes alder har noe å si.. det er jo ikke de som stilles ut.

Det er ingen selvfølge for alle som melder på, også stusset jeg i og med at du sa nylig - så jeg bare lurte på hvor nylig nylig var for deg. Mange bryter reglene i hytt og pine, og jeg vet om de som har blit rapportert inn og fått resultat slettet.

Mange tror at de kan stille hunden når valpene er levert åtte uker gamle, men som du som ringsekretærelev sikkert vet står det jo faktisk 75 dager etter fødsel i regelverket.

Og som Siri sier, handler dette om at tispa har vært gjennom en tøff prosess med drektighet, fødsel, amming, valpeoppdragelse, etc. På min rase er det i hvert fall vanlig at de kan trenge tid på å komme seg etter et kull - både for å få bedret rygglinja, få minsket puppestellet, få på plass pelsen igjen og rett og slett komme i utstillingskondisjon igjen. De kan bli slitne av et kull, det er en grunn til at en ikke skal parre på hver løpetid. Mange tisper røyter ekstra hardt etter et valpekull, og det er ikke uvanlig at det tar et halvt år eller mer fra fødsel til tispa har noe å gjøre i utstillingsringen igjen. Dermed blir jeg fascinert av at ei tispe med 77 dager gamle valper ble stilt, men det er selvfølgelig raseforskjeller og individforskjeller - alltid lærerikt å høre hvordan andre gjør det og har det :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen selvfølge for alle som melder på, også stusset jeg i og med at du sa nylig - så jeg bare lurte på hvor nylig nylig var for deg. Mange bryter reglene i hytt og pine, og jeg vet om de som har blit rapportert inn og fått resultat slettet.

Mange tror at de kan stille hunden når valpene er levert åtte uker gamle, men som du som ringsekretærelev sikkert vet står det jo faktisk 75 dager etter fødsel i regelverket.

Og som Siri sier, handler dette om at tispa har vært gjennom en tøff prosess med drektighet, fødsel, amming, valpeoppdragelse, etc. På min rase er det i hvert fall vanlig at de kan trenge tid på å komme seg etter et kull - både for å få bedret rygglinja, få minsket puppestellet, få på plass pelsen igjen og rett og slett komme i utstillingskondisjon igjen. De kan bli slitne av et kull, det er en grunn til at en ikke skal parre på hver løpetid. Mange tisper røyter ekstra hardt etter et valpekull, og det er ikke uvanlig at det tar et halvt år eller mer fra fødsel til tispa har noe å gjøre i utstillingsringen igjen. Dermed blir jeg fascinert av at ei tispe med 77 dager gamle valper ble stilt, men det er selvfølgelig raseforskjeller og individforskjeller - alltid lærerikt å høre hvordan andre gjør det og har det :ahappy:

Vi diskuterte faktisk det med pelsfelling og sånn, for denne tispa har ikke forandret pelskvalitet, tvertimot syntes vi begge to at hun har fått bedre pels. Og jeg hadde aldri trodd at tispa hadde hatt valper for 11 uker siden, om jeg ikke visste det. Dommer likte også tydeligvis hva hun så, for hun valgte å gi CK, og hun ga endel blått, og flate rød.

Men jeg ser faktisk også for meg at siden hun er av liten rase, har det vært lettere for henne og hente seg inn, eier er også hjemmeværende og har hatt god mulighet til å gi tispa fri fra valpene og turer til alle døgnets tider

Men jeg kan gjerne se for meg at dette tar lengre tid med f.eks. en berner-tispe, og jeg ser jo forskjell på denne chihuahua-moren, og moren til Yaris, selvom sistnevnte allerede begynner å komme mye mer i form så er pelskvaliteten litt "slapp".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yeah! Kjempemorsom utstillingsdag for meg ialle fall. Elmer tok igjen BIR'et, med søster Molly som BIM. Tror det er første gangen jeg har vært oppdretter av både BIR og BIM'en.. LITT stolt, ja.

Stilte lille "lånevalpen" Penny (som jeg hadde noen måneder i fjor høst) til Cert og 2. beste tispe.

Moxy ble "slengt" over til en handler som tilfeldigvis sto ringside Bostonringen, da det kolliderte fullstendig med beardisbedømmelsen. Men hun showet (visst) for harde livet - fikk CK og ble 2 beste tispe med res.cert - kjempemoro, uansett!

Fornøyd, utslitt og trøtt som en strømpe...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en dag med finfine resultater på Willys sønn Billebakkens Chicko. Han fikk også i dag CERT og BIR - og endte som 3. BIG (og i dag var det enda flere hunder med i rasebedømmelsen)! Utrolig morsomt siden verken han eller eierne er spesielt drevne i utstillingsringen, og han handles av ei svært ung jente. De to vant vel forøvrig også barn og hund i dag, så vidt jeg vet :).

Jeg så Chicko og den meeeget unge handleren i ringen idag jeg.Hun var utrolig flink med det nydelige barnebarnet ditt! :cheer:

Gross fikk ck en sin idag og ble 4bhk :banana: :banana:

Gratulerer så mye til alle andre som har hatt en flott dag.Både i Letohallen og andre steder :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stilte kerry blue Nemi både i går og i dag, i går fikk hun cert og championatet og ble BIM mot sin bror som endte som best in show! I dag ble hun også BIM mot sin bror som ble big3.

Stilte også en wheaten tispe som fikk CERT og ble BIR både i går og i dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi diskuterte faktisk det med pelsfelling og sånn, for denne tispa har ikke forandret pelskvalitet, tvertimot syntes vi begge to at hun har fått bedre pels. Og jeg hadde aldri trodd at tispa hadde hatt valper for 11 uker siden, om jeg ikke visste det. Dommer likte også tydeligvis hva hun så, for hun valgte å gi CK, og hun ga endel blått, og flate rød.

Men jeg ser faktisk også for meg at siden hun er av liten rase, har det vært lettere for henne og hente seg inn, eier er også hjemmeværende og har hatt god mulighet til å gi tispa fri fra valpene og turer til alle døgnets tider

Men jeg kan gjerne se for meg at dette tar lengre tid med f.eks. en berner-tispe, og jeg ser jo forskjell på denne chihuahua-moren, og moren til Yaris, selvom sistnevnte allerede begynner å komme mye mer i form så er pelskvaliteten litt "slapp".

La oss si en gjennomsnitts bernertispe på 45 kilo får et gjennomsnittlig kull på seks valper med en gjennomsnittlig fødselsvekt på 500 gram. Det er tre kilo med valp, pluss et par kilo til i fostervann og tilleggsfôring og slikt, la oss anslå seks kilo for the sake of mathematics. Det betyr at tispa bærer på 13 prosent ekstra av sin fødselsvekt.

Så tar vi en gjennomsnitts chihuahua tispe, kan vi si den veier tre kilo? Og får et gjennomsnittlig kull på tre valper? Med en gjennomsnittsvekt på 125 gram (etter noen kjappe googlesøk på fødselsvekt). Om vi gjør som på berner, og dobler samlet vekt for å få med alt annet som hører med, lander vi 750 gram. Det er 25 prosent av tispas kroppsvekt, det. Altså en doblet kroppslig belastning i forhold til en berner sennenhund.

Jeg bare tenker høyt, jeg tviler på at ubehag, belastning, smerte og slikt øker fordi om hunden er større - om hunden er sunn og frisk tåler den selvfølgelig mer i kilo enn en mindre hund, men en må se i proporsjon til egen kroppstyngde. Om en berner kan trekke 100 kilo melk i en vogn og en chihuahua kan trekke seks kilo melk i en vogn, betyr ikke det at berneren er sterkere per se - for de trekker begge det dobbelte av egen kroppsvekt. Om chihuahuaen derimot klarte å trekke fem kilo, ville den for sin størrelse være sterkere.

Men hva som ville vært mest effektivt for melkebonden som skal ha varene til meieriet, det er et annet spørsmål! :lol:

For øvrig, om dere mener tispa har fått bedre pelskvalitet, så har hun vel da også hatt en endring av pelsen sin, som du sier hun ikke har hatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med flotte resultater! Jeg så søtt Willybarn tror jeg, han var hvertfall veldig "hei og hopp" i gemyttet og jeg tenkte at det måtte være han :lol: Er han svart?

Jeg så Chicko og den meeeget unge handleren i ringen idag jeg.Hun var utrolig flink med det nydelige barnebarnet ditt! :cheer:

Artig å høre :). Jeg tror det var andre gangen hun stilte hund faktisk - men hun gikk på handlerkurs her i vinter vet jeg! Håper virkelig at hun har fått blod på tann og fortsetter med dette :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For øvrig, om dere mener tispa har fått bedre pelskvalitet, så har hun vel da også hatt en endring av pelsen sin, som du sier hun ikke har hatt?
Mente uansett negativ endring av pelsen, men regner med at man må spesifisere alt, tenkte mer på røyting, felling av pels, og det har hun ikke hatt :)

Enden på visa er at det tvilsomt har skadet denne tispa på noen måte, tvert imot, hun så utrolig lykkelig og glad ut i ringen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lundii ble BIR med Cert begge dager. :ahappy: Kjempefornøyd, flotte kritikker!

Kritikken for lørdag, dommer var Annette Bystrup fra Danmark:

Femi ung tispe. Velbal. helhet. Hærlig utf. hode. Velbal. ører. Rett saksebitt. Mangler noe utf. kropp. Hærlig hals og overl. Velb. hale. Prima pels. Bev. raskt typisk og stabilt.

Raskt typisk skulle nok egentlig være rasetypisk, da jeg hørte hun sa det. :P

Kritikken for i dag, dommer var Alfredo Alessandri fra Italia(syns jeg å huske?):

1,5 yrs. Corr. bite. Femi ears. In tension, a little open. G. eyes. G. color, little round. Corr. topl. & underl. V.g. coat and color. G. tail & feet. G. gait, parallell movms, g. drive.

Vil tro at "little round" skal være "litt runde øyne", for det har hun.

Begge dommerne var kjempetrivelige å stille for. :ahappy: Dommeren i dag, Alfredo, sto og løftet på frambena til Lundii og kikket på potene og klappet henne på foten og greier, virket som han syntes hun var veldig søt. :ahappy:

Og, jeg fikk BLOMST på kritikken min! :D Takk, Miriam! :flowers::ahappy:

Finfin helg, masse jobb, trivelige mennesker, flotte hunder. Nå skal jeg sove. :sleep:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var og på letohallen - jobbing og stilling av hund :)

Dag 1 : Saga BIR med Cert - Queen - 2btk

Pepper - BIR - BIG - BIS3 - flinkeste lille peppern min det tenker jeg :wub:

Dag 2 : Saga "bare" BIM med Cert - Queen får 2 btk som hun gjorde i går Saga var i allefall ikke en fortjent BIR vinner i dag - hun var en smule høy i ringen - eller "naugthy" som dommeren så fint valgte og kalle det *ler* Dette var og grunnen til at hun "bare" ble BIM.

Peppern får i dag også bir - i dag i sterk konkuranse med seg selv - (mot konkuransen han hadde første dagen - hvor det faktisk var en til som var påmeldt og stilte! :) )

Og ender i dag opp med BIG2 - jeg er så utrolig stolt over helgens resultater!

Grattis til alle andre fornøyde! Ingen nevnt, ingen glemt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg skikkelig seint ute med gratulasjoner, men tar det for det. Gratulerer med fine resultater til så mange :) Artig at Balrog avsluttet i valpeshow med BIM :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg ble søsteren til Zinnia, Nøklebyåsens Zelina BIR :D

Glemte å nevne at hun også ble champion! :D

Nå er jeg skikkelig seint ute med gratulasjoner, men tar det for det. Gratulerer med fine resultater til så mange :) Artig at Balrog avsluttet i valpeshow med BIM :)

Tusen takk! :D:flowers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var en utstilling jeg hadde ventet på lenge... Vi hadde herlige svenske faraohundvenner på besøk den helgen ettersom det var utstilling (lørdag) og LC-prøve i Trøgstad (søndag).

Izzie stod for championatet i Letohallen siden dette var hennes første utstilling etter at hun fylte to år i mars, og dommer var ingen andre enn rasespesialist/faraohundoppdretter Annette Bystrup fra Danmark. 2 faraohundvalper og 4 voksne var påmeldt.

Izzie ble beste tispe med sitt 21. CERT og ble norsk utstillingschampion! Ikke nok med dét - hun tok også BIR-et! Som en ekstra bonus ble hun BIG-4 for Carl Gunnar Stafberg fra Sverige i gruppefinalen :)

0_Izzie%20NUCH.JPG-for-web-normal.jpg

Izzie toppet helgen på søndagen med BIR & LC-cert i Trøgstad!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Min veide 11.1 ved 16 uker og endte på 19.
    • Hei, har selv samojed, men har vært borti noen lapphunder og har litt erfaring med dem. (Ikke noe erfaring med Islandsk fårehund). Men ut fra hva du skriver så tror jeg finsk lapphund kan være en god kandidat om det er den hunden du har sett litt på nå og ønsker deg😊 Men for å prøve å svare på spørsmålene dine: Kløv og trekk: - Finsk lapphund er en robust og allsidig rase som historisk har vært brukt som gjeterhund for rein. Dette gir jo den et godt grunnlag for å kunne brukes til kløv. Vil si de fleste raser kan brukes til kløvning. Men med riktig trening kan den bære en kløv på opptil 1/3 av sin egen kroppsvekt. Så ser ingenting problemer ved å la en finsk lapphund bære kløv. - Samme gjelder jo samojed, allsidig og robust rase, men kanskje litt mer egnet for kløving, men også trekking. Samojeder er jo trekkhunder, så om trekking er noe du ikke ønsker så mye fokus på er nok finsk lapphund et bedre valg. Kan jo lære en samojed å ikke trekke å, men er nok betydelig vanskeligere enn å trene en lapphund til det.   Reaksjon på sau - Finsk lapphund har mer naturlig gjeterinstinkt, så vil si med trening så er det nok lettere å trene dem til å være rolig rundt sauer enn for eksempel samojeder, som generelt har høyt jaktinstinkt og gjerne vil reagere og «ta» sau. Så klart finnes det individer som er rolige rundt sauer, og ved trening fra de er små fint kan være rundt sauer. Men generelt vil jeg si lapphund er mer pålitelig rundt sau enn samojed.   Varme - Samme som samojed så har finsk lapphund en tykk pels som gir beskyttelse mot kulde, men dette kan også gjøre den utsatt for overoppheting i varme værforhold. Som du nevner, kan dette håndteres fint med pauser, mindre vekt i kløven, og kjøling av potene.    Utholdenhet Finsk lapphund har god utholdenhet, men som med alle hunder, vil individuell kondisjon og trening påvirke hvor godt den takler lange turer med kløv. Hvis du trener hunden jevnlig og gradvis øker belastningen på kløv og lengde på tur, så vil den fint kunne håndtere lange turer over flere uker.   Trekk Selv om du primært ønsker en kløvhund, kan Finsk lapphund også trenes til å trekke, for eksempel pulk om vinteren. Dette kan gi god variasjon i treningen og hjelpe til med å bygge styrke og utholdenhet. Rasen er ikke spesielt avlet for trekk som samojeder, men med riktig trening kan den fint utføre lettere trekkoppgaver.  
    • Hva tenker dere om å bruke hund som er strømmet mot sau som kadaverhund? Har litt lyst å prøve å trene hunden min til å bli kadaverhund, men han er strømmet mot sau. Og hvis vi begynner med kadaversøk på sau, er ikke det veldig dumt? Han har jo på en måte nå lært å holde seg langt unna sauer, mens kadaverhunder vanligvis skal søke opp og finne døde sauer. Ødelegger det ikke da? Vil han ikke få interesse for sauer igjen? Tenker hvis det er en dum ide, så holder vi oss heller unna å bli kadaverhund. Viktigere for meg at han ikke har interesse for å «ta» sau.
    • Er helt enig i at det er vanskelig å velge riktig hundefôr, og mange faktorer å ta hensyn til. Synes det selv er vanskelig å finne og velge det «beste» hundefôret. Her er i alle fall en slags liste med punkter jeg prøver å tenke på når jeg velger hundefôr: 1. Alder/Livsstadie: Valper, voksne og seniorhunder har forskjellige ernæringsbehov. For din valp, som er en stor raseblanding, bør du velge et fôr formulert spesielt for valper av store raser. Dette sikrer at hun får riktig mengde kalsium og fosfor for sunn beinvekst og utvikling. 2. Rase og størrelse: Siden din valp er en blanding av langhåret Schæfer og jakt Golden Retriever, vil hun sannsynligvis vokse opp til å bli en stor hund. Fôr spesifikt laget for store raser inneholder ofte ingredienser som glukosamin og kondroitin for leddhelse. 3. Ingredienser: Se etter fôr med høy kvalitet på ingrediensene. Dette betyr at kjøtt eller fisk bør være de første ingrediensene, og at fôret inneholder alle essensielle næringsstoffer som proteiner, fett, vitaminer og mineraler. Unngå fôr med unødvendige fyllstoffer som mais, hvete eller soya. Nylig har jeg hørt kaldpresset fôr kan være et godt alternativ fordi det beholder flere næringsstoffer på grunn av den skånsomme produksjonsprosessen. 4. Spesielle behov: Hvis valpen din har sensitiv mage eller allergier, se etter hypoallergent fôr eller fôr laget for hunder med sensitive mager. Råfôr som Vom er et godt supplement hvis det fungerer bra for hunden din. Mulig fremgangsmåte hvis bytte av fôr:     1.    Start med nåværende fôr: Begynn med å fortsette med det fôret oppdretteren bruker, Hills Vet Essentials for valper av store raser, og Vom. Dette sikrer en stabil start for valpens fordøyelse.     2.    Gradvis overgang: Hvis du bestemmer deg for å bytte fôr, gjør det gradvis over 7-10 (eller mer) dager for å unngå fordøyelsesproblemer.     3.    Observasjon: Følg nøye med på valpens helse, energinivå, pels, hud og avføring. Disse indikatorene vil gi deg innsikt i hvordan fôret fungerer for henne. Men også gi det tid, ved rask overgang kan valpen få mageproblemer som diare. Fôr begge hundene på samme fôr? Hvis det er praktisk, kan du vurdere å finne et fôr som passer for både valpen og din 3 år gamle Border Collie. Eukanuba for working dogs kan være et godt alternativ når valpen blir eldre, men i valpeperioden er det viktig å gi et fôr som er spesifikt formulert for valper.   Så denne videoen hvor noen anbefalte hundefôr (https://vm.tiktok.com/ZGegMAyVJ/), hvor pålitelig den er vet jeg ikke.    Selv har hunden min prøv litt av hvert. Vi begynte å fôre Royal Canin siden det var det han var vant med fra oppdretter. Når han ble eldre ville jeg prøve gå over på vom, men så flyttet jeg, og på grunn av økonomi og mangel på tilgang til stor nok fryser gikk jeg over til tørrfôr. Har prøvd labb, men det fôret likte ikke hunden min av en eller annen grunn. Hunden til faren min spiser labb, og han elsker det og har ingen problemer med fôret. Spiser godt, fin i pels og hud, holder vekten stabil og fin avføring. Har prøvd wolf of wilderness, Alpha spirit, Essential dog food, Markus muhle, Rocco våtfôr. Har egentlig ikke merket noe spesiell stor forskjell på han når han har spist de ulike fôrene. Vil ikke si at det ene fôret ga han mye bedre pels enn det andre for eksempel. Eneste er at noen fôr smakte bedre enn andre. For eksempel likte han smaken av Alpha spirit mye bedre enn Wolf of wilderness. Skal nå prøve de fôrene som ble anbefalt i videoen for å se om det er noen hunden min liker bedre, eller om jeg ser andre forskjeller når han går på det. Har bestilt Kobers og Barfit, så får vi teste å se. Men trolig blir ikke Barfit noe vi kommer til å gå på i lengden da det er svært dyrt kontra andre fôr.
    • Har hørt det er flere fordeler ved å gi lakseolje til hund. Blant annet bedre pels og hud, bra for leddene og hjertet på grunn av omega 3, og styrker immunforsvaret. Gir selv lakseolje til hunden min. Vet ikke om merket fauna er noe bedre eller dårligere enn andre lakseoljer, men vil tro de fleste lakseoljene på markede er av ca. samme kvalitet. Selv så har jeg prøvd litt forskjellige merker (norsk dyrehelse, brilliant, dr baddasky, Lofoten lakseolje) og merker egentlig ikke noe forskjell på dem😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...