Gå til innhold
Hundesonen.no

"Rar" i munnen?


Recommended Posts

Jeg har en flat coated retriever som ble 2 år i februar. Nå siden nyttår sånn ca så har han vært veldig ustabil både når det gjelder å spise mat/godiser og å apportere.

Når han skal spise er han ofte veldig treg til å komme i gang, legger seg gjerne ned og tar en kule, ruller den rundt i munnen, spytter den ut, tar den mellom tennene, spytter den ut igjen før han endelig tygger over den. Bare han kommer i gang så spiser han normalt til han enten har spist opp eller han avslutter sånn plutselig på samme måte som han begynte. Han er veldig interessert i maten når jeg gjør den klar, men ikke like interessert når han skal til å spise. Har ikke byttet fôr på han siden han var valp heller.

Når det gjelder apportering så har det ingenting å si hva han skal apportere, om det er tre, metall eller dummier. Han begynte med å nøle i opptaket, han kan stå og slikke lenge på dem før han klumsete og veldig forsiktig plukker dem opp. Samtidig så har han blitt utrolig dårlig på å holde dem, han kan ofte miste dem både en og to ganger før han er inne hos meg. Samtidig så går jo halen sånn som bare flat-haler kan gå og han stamper og står i, så han virker jo ikke uvillig.

Samtidig så har han siden starten på vinteren vært en kjønnsfrosk. Han kom tydelig i kjønnsmodning. Han ble plutselig veldig opptatt av lukter, sånn totalt fraværende. Han er også interessert i å snuse/slikke der de andre hundene her hjemme har ligget (særlig valpen som nå er 6 mnd) Han blir like dirretryne uansett om han snuser/slafser ute eller inne. Jeg bryter selvfølelig den atferden så fort jeg ser han er i gang. Da nabohunden hadde løpetid for litt siden var han helt satt ut, han spiste utrolig dårlig og bare stresset rundt her mens han pep. Han er vel fortsatt kjønnsfrosk, vil helst ri på alt av tisper, sitter bare og værer som en tulling om det er tisper i nærheten. Dette jobber vi med.

I tillegg så vokser han fortsatt, snuten hans har blitt lenger. Han har gått fra å ha tangbitt til nå ett korrekt saksebitt i følge veterinæren. Vet ikke om dette kan ha noe å si? Veternæren mente det ikke skulle ha det.

Uansett, vedr spising og apportering så har jeg selvfølgelig vært hos veterinæren med han. Veterinæren sjekket tenner og munnhule samt kjente på mandler/lymfeknuter. Han fant ikke noe galt.

Noen som har noen ideer om hva som kan foregå her? Jeg kjenner jeg blir litt sånn :icon_confused: Samtidig så er det ikke noe gøy at jeg får følelsen av at det feiler han noe :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Hvis han har vært hos vet og sjekket tenner og at alt er som det skal, så vil jeg si at det er tillært adferd. Start på nytt med apporteringstreningen og ikke la han få fjolle med maten, gi maten begynner han ikke å spise med engang så mister han muligheten for det måltidet.

Men jeg ville ha dopet han ned og tatt en grundig sjekk av tenner først evt tannrtg, for det kan være noe som ikke syns ved første øyekast, som plager han i munnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker litt som deg, men før jeg ville avlære tullet han driver med vil jeg forsikre meg om at det ikke ligger noe mer bak.

Røntgen som du skriver tenker jeg at jeg må få gjort. Jeg har også snakket med ei veterinærvenninne nå og hun sier han kan være kvalm... så hun anbefalte å få sjekket lever- og nyreverdier samt bukspyttkjertelen hans. Tror nok jeg får spandere på han en blodprøve også.

Når jeg tenker etter så har han jo alltid hatt noen "greier". Han drikker f.eks utrolig mye vann, nå har jeg bare hatt bc'en å sammenligne med og han drikker jo altfor lite igjen. Han har også stadig gulpet opp en skvett etter å ha drukket, han kan også gulpe opp tørrfôr morgenen etter kveldsmaten. Han har i perioder kastet opp ganske ofte, noe vi tror/trodde var fordi han spiser det utroligste og at det er måten han har kvittet seg med det på. Nå er jeg litt usikker.

Nå har han gått ned ca 2 kg de siste to månedene. Ikke så rart når han spiser dårlig da men.

Han er jo også en hund som har mye stress, det hjelper vel ikke det heller. Verdenen hans går i 110 og han gnager pels både på halen og buksene bak. Nå i det siste har han i stedet gnaget seg på frembena.

Veterinær neste, får ta blodprøver og røntgen. Takk for svar forresten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket selve kjeveleddet, evnt nakken? Da min hund hadde låsninger i kjeve og nakke ville han knapt spise og klarte ikke/ville ikke tygge i stykker en myk Frolic en gang. Sølve er normalt glad i tyggeben, men da rørte han ingenting.

Så jeg ville tatt en titt på selve kjeveleddet og nakken i samme slengen når du skal til veterinær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til hos veterinæren i dag, håper dere finner ut hva som eventuelt er galt, om det er noe, og at det ikke er noe alvorlig, helst ikke noe i det hele tatt, bare kjønnsfrosktull! :ahappy:

Reiser snart, håper det bare er kjønnsfrosktull jeg også :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, var hos veterinær i dag og noen grundigere undersøkelse enn han har hatt i dag kan vi ikke få til :P Alle verdier var innenfor normalen på blodprøvene, ikke noe å se på røntgen. Hun kunne heller ikke finne noen stivheter i nakke eller fremkalle noe smerte i kjeven.

Mistanken om pubertetslus ble vel heller bekreftet nok en gang :icon_redface: Da vi kom inn på venterommet fant han en flekk på gulvet, la seg ned og slikket og skummet og dirret i hele trynet. I tillegg begynte han å jukke, dette gikk kjempefort... fikk brutt han der. Så bar det inn til veterinæren, han står på bordet glad og lykkelig som vanlig. Liker seg hos dyrlegen han :ahappy: Veterinær tok en enkel helsekontroll først, se i ører, munn, kjenne over han osv. Da hun kom til å kjenne mellom bakbena hans begynte han f*** meg å jukke igjen. Sånn har han virkelig aldri oppført seg før, konklusjonen ble hormoner.

Snakket da etterpå med hun som eier mamma'en hans og oppdretter. Mamma-eieren kunne jo fortelle at det er store variasjoner i kjønnsdrifter på rasen og han kan virke som en av de heftige. Nå har han jo som sagt akkurat fylt to år så jeg håper jo det roer seg med alder og modenhet. Får bare se rett og slett.

Jeg har med andre ord litt mer å jobbe med, men det er helt greit så lenge han er frisk og rask :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, var hos veterinær i dag og noen grundigere undersøkelse enn han har hatt i dag kan vi ikke få til :P Alle verdier var innenfor normalen på blodprøvene, ikke noe å se på røntgen. Hun kunne heller ikke finne noen stivheter i nakke eller fremkalle noe smerte i kjeven.

Mistanken om pubertetslus ble vel heller bekreftet nok en gang :icon_redface: Da vi kom inn på venterommet fant han en flekk på gulvet, la seg ned og slikket og skummet og dirret i hele trynet. I tillegg begynte han å jukke, dette gikk kjempefort... fikk brutt han der. Så bar det inn til veterinæren, han står på bordet glad og lykkelig som vanlig. Liker seg hos dyrlegen han :ahappy: Veterinær tok en enkel helsekontroll først, se i ører, munn, kjenne over han osv. Da hun kom til å kjenne mellom bakbena hans begynte han f*** meg å jukke igjen. Sånn har han virkelig aldri oppført seg før, konklusjonen ble hormoner.

Snakket da etterpå med hun som eier mamma'en hans og oppdretter. Mamma-eieren kunne jo fortelle at det er store variasjoner i kjønnsdrifter på rasen og han kan virke som en av de heftige. Nå har han jo som sagt akkurat fylt to år så jeg håper jo det roer seg med alder og modenhet. Får bare se rett og slett.

Jeg har med andre ord litt mer å jobbe med, men det er helt greit så lenge han er frisk og rask :ahappy:

:lol: Beklager at jeg ler altså, men de er så himla sjarmerende i den alderen når hormonene tar overhånd *fniser litt til*. Jepp - da er det nok bare å jobbe på, være tålmodig og ikke forvent undere - og så retter det seg om et halvt års tid kanskje (ok - her snakker jeg bare av egenerfaring med guttelusa hjemme - det er vel først nå det siste halvåret jeg føler at vi har fått noe igjen for den treningen vi har lagt ned og at oppmerksomheten er mer rettet mot meg enn mot alt annet som skjer - han har rett og slett blitt moden og mottakelig for trening liksom :)).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol: Beklager at jeg ler altså, men de er så himla sjarmerende i den alderen når hormonene tar overhånd *fniser litt til*. Jepp - da er det nok bare å jobbe på, være tålmodig og ikke forvent undere - og så retter det seg om et halvt års tid kanskje (ok - her snakker jeg bare av egenerfaring med guttelusa hjemme - det er vel først nå det siste halvåret jeg føler at vi har fått noe igjen for den treningen vi har lagt ned og at oppmerksomheten er mer rettet mot meg enn mot alt annet som skjer - han har rett og slett blitt moden og mottakelig for trening liksom :)).

Hehehe er ikke så mye annet å gjøre enn å le da :lol: Her skal du få mer å le av Siri: Tassen skulle på Aquadog i dag for nok en behandling, da spurte jeg damen om hun hadde mulighet til å gå over Domino også (hun var advart i forhold til evt. jokking :lol: ) Jeg tenkte det var greit å få ei som er utdannet på musklatur/ledd osv til å se på han i tillegg til veterinær som ikke er fullt så godt inne i sånn problematikk.

Domino svinset fornøyd inn der, lykkelig over å finne ett menneske som ville tafse masse på han. Spratt opp på bordet, logret lykkelig hele tiden. Damen begynte foran og jobbet seg bakover. Hun fant ikke noen ting som var stivt/hardt helt til hun kom til halen, han var visst litt stiv i overgangen til halen. Hun startet da å massere haleroten hans. Hans reaksjon på det var nok en gang å begynne å jokke, fikk avbrutt han etter ett par jokk og han satt seg pent ned. Damen fortsatte å massere haleroten hans og jeg la merke til at tuppen av "blyanten" hans var ute. Plutselig så spruter det villt under han og han tømte seg på bordet til damen :icon_redface: Kan trygt si han er frustrert og full av hormoner om dagene, slett ikke rart han ikke er seg selv og ikke husker noe av det han har lært :lol: Stakkars, frusterte hormontroll. Får som du sier bare se det an framover og ikke forvente stort av han :lol:

Edit: De andre hannhundene jeg har hatt har ikke vært sånn, jeg har knapt merket at de har blitt kjønnsmodne liksom. Da har det bare vært at de vil slafse på flekker og sånt, aldri opplevd sånn som det her. Ny erfaring :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Damen fortsatte å massere haleroten hans og jeg la merke til at tuppen av "blyanten" hans var ute. Plutselig så spruter det villt under han og han tømte seg på bordet til damen :icon_redface: Kan trygt si han er frustrert og full av hormoner om dagene, slett ikke rart han ikke er seg selv og ikke husker noe av det han har lært :lol: Stakkars, frusterte hormontroll. Får som du sier bare se det an framover og ikke forvente stort av han :lol:

Beklager, men :lol: :lol: :lol: Han er nok veldig frustrert stakkar :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe er ikke så mye annet å gjøre enn å le da :lol: Her skal du få mer å le av Siri: Tassen skulle på Aquadog i dag for nok en behandling, da spurte jeg damen om hun hadde mulighet til å gå over Domino også (hun var advart i forhold til evt. jokking :lol: ) Jeg tenkte det var greit å få ei som er utdannet på musklatur/ledd osv til å se på han i tillegg til veterinær som ikke er fullt så godt inne i sånn problematikk.

Domino svinset fornøyd inn der, lykkelig over å finne ett menneske som ville tafse masse på han. Spratt opp på bordet, logret lykkelig hele tiden. Damen begynte foran og jobbet seg bakover. Hun fant ikke noen ting som var stivt/hardt helt til hun kom til halen, han var visst litt stiv i overgangen til halen. Hun startet da å massere haleroten hans. Hans reaksjon på det var nok en gang å begynne å jokke, fikk avbrutt han etter ett par jokk og han satt seg pent ned. Damen fortsatte å massere haleroten hans og jeg la merke til at tuppen av "blyanten" hans var ute. Plutselig så spruter det villt under han og han tømte seg på bordet til damen :icon_redface: Kan trygt si han er frustrert og full av hormoner om dagene, slett ikke rart han ikke er seg selv og ikke husker noe av det han har lært :lol: Stakkars, frusterte hormontroll. Får som du sier bare se det an framover og ikke forvente stort av han :lol:

Edit: De andre hannhundene jeg har hatt har ikke vært sånn, jeg har knapt merket at de har blitt kjønnsmodne liksom. Da har det bare vært at de vil slafse på flekker og sånt, aldri opplevd sånn som det her. Ny erfaring :lol:

:lol::lol::lol: (og jeg burde da absolutt ikke le - det samme skjedde jo da jeg tok snoppevask på guttungen også da han var sånn rundt 18 mnd :icon_redface:).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vi har måttet deale med en hel del mageproblemer oppigjennom. Er vel ca. en måned siden siste episode med diaré og litt nedsatt allmenntilstand, og løsningen ble Hills tørrfôr (og kun det; ingen godbiter eller annen mat) i tre uker, samt probiotika og kulltabletter. Kanskje det kan være lurt å ha et slikt "regime" i en periode med veiledning fra vet?
    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...