Gå til innhold
Hundesonen.no

Rapport fra Treiball kurs


Anette

Recommended Posts

Sakset hva jeg skrev i AN om hva vi har gjort idag.

Amiga lekte med en Working Kelpie rett før starten og så satte vi oss og jeg så øyet hovnet mer og mer opp og hun holdt det igjen. Så lot jeg noen se på det men det var så himla hovent, så turet til Eiker Dyreklinikk hvor de drypte henne og hun har kutt på hornhinnen sad.gif (Hvor uheldig skal jeg være med Amiga og drammen liksom, sist fikk hun 3 hull i ryggen :P)

Så fikk vi resept og dro tilbake. Amiga var kjempeslapp og hadde vondt så lot hun ligge i bilen og gikk inn med Foxi. Og her har vi en stjerne altså :whistle:

Dytte ballen med snute i retninger jeg vil - klarte vi naturlig

Fremadsending til target ( noe hun ikke kan) lærte hun på ti minutter og løp ut og trampet på targetten

Men å løpe til targetten når ballen var der, no way :P

Så da presset jeg henne ut istedenfor, og hun lærte fort å løpe ut og rundt og dekket. Så jeg har løpt rundt med gjeterstav og fotballer og styrt og dirigert. Jeg får til å velge hvilken ball som skal "puttes" og hun lystrer. Så dette var gøy, Amiga desverre har bare sovet og ikke vært seg selv.

Så trente vi litt lydighet i en pause, hopp over hinder gikk som drøm, innkalling og stå under marsj og dekk fra holdt. avstandskommandering mangler vi bare å gå opp i stå, sitt og dekk og sitt opp fungerer. Nå er det å bare få til lineføring og bedre fri ved fot.

Så jeg er veldig fornøyd med Foxi, og synes synd på Amiga. Nå har hun blitt dryppet og ligger og sover, orket ikke engang tyggeben sad.gif

Så bilder!

Bildene ligger her : https://picasaweb.google.com/105164148373110324763/Treibball910Mars2011?authkey=Gv1sRgCJ_0lqj2nuDjGQ

Vi har lært foxi utsending og trener på å dirigere samt å få putte ballen.

DSC_0004.JPG

DSC_0012.JPG

DSC_0008.JPG

En annen kursdeltaker

DSC_0965.JPG

Snobben kan hoppe :P

DSC_0973.JPG

Treneren + sin hund

DSC_0975.JPG

Har vi avansert til to baller, hvor jeg styrer henne med enten ta pinnen til høyre eller venstre.

DSC_0984.JPG

DSC_0985.JPG

Her har hun plukket rett ball!

DSC_0987.JPG

DSC_0992.JPG

DSC_0997.JPG

Foxi puttet til treneren

DSC_0999.JPG

Kommer en film etterpå, og fler bilder imorgen. Glemte å ta bilder før det ca var slutt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stilig! Hvordan gikk det med rasene/individene uten så mye gjeting i seg? Og hvordan videreutvikler dere det fra at hunden dytter til ballen? For den skal vel etterhvert føre ballen rundt og plassere den der fører ønsker?

Aussiene klarte seg VELDIG forskjellig, noen klart eå få til å sende ut til slutt, men fleste jobbet med dytting mot fører og target. W-Kelpien klarte noen utsendinger når hun brukte litt verktøy for å dytte den ut. fårehunden klarte dytting og taret. Papillonen klarte ikke så mye.

Du starter med å lære de å dytte ballen, samt utsending til target. Så legger du targetten bak og sender til den. For min BC gikk hun naturlig i bue ut, for hun har så sterkt gjeterinstinkt, de andre måtte bruke stav eller sette noe i veien så de løp rundt.

Foxi klarte jeg kjapt på en dag å få til å sende ut, styre høyre venstre, velge hvilken ball jeg pekte på og hu dytta den rett mot meg (du skal stå ved siden av målet i konkuranse). Idag gikk vi over på store baller som også senket fokuset hennes litt, noe som var litt deilig, jeg fikk kontakt :P

På starten skal man bare passe på at de lærer å tippe ballen (f.ex godbit under ballen, eller target stick) og den skal alltid mot deg. Så du plaserer deg sånn at ballen er imellom deg og hunden. Fører - ball - hund

Foxi kunne jo dytting ol, men target dret hu fløyta i å se når ballen var der så da bare sendte jeg henne ut med gjeterpinnen som forsterkning og fikk til å dirigere rundt.

Men det avr helt klart Foxi som hadde mest gjeterinstinkt, sammen med hun instruktørens BC.

Amiga fikk til idag å trampe på targetten og dytte ballene men fikk ikke satt sammen da noen ikke kan sitt og bli enda :whistle:

Skal fikse litt mer bilder imorgen. Har forklaringen på økning av baller ol.

f.ex trente jeg istad på 3 targetmatter, jeg pekte og foxi gikk til denj eg ville. deretter kan du legge baller forran de, og lære å putte de du peker på. Også bygger du opp posisjoner og baller.

Vi var også innom dette med pressing, når jeg tar handa/stavenut vil venstre sier jeg at jeg tar hånd om denne siden, o da løp automatisk foxi litt videre rundt, uten staven kan jeg gå inntil ballen og gå rundt den og hun løper i stor bue rundt. Noe som var lett å få til pga hun har så sterkt instinkt.

Tenkte å ta en mockup i photoshop imorgen med alle posisjonene, så er det dokumentert om noen lurer :P

Jeg synes iallefall det var veldig morsomt, og instruktøren syntes Foxi var så herlig fordi hun hadde så sterkt instinkt, så det var bare å gi rette signaler så løste alt seg så fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh! Anette, jeg synes du er så flink, rolig og avbalansert, jeg! Ikke så mye krøll og styr og mye høy stemme og, og, og ... en fryd å se på dere to der, faktisk! Blir glad av å se på, faktisk! Flinkiser. :)

Synes du kurset var verdt det etter å ha vært med på det nå, da? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh! Anette, jeg synes du er så flink, rolig og avbalansert, jeg! Ikke så mye krøll og styr og mye høy stemme og, og, og ... en fryd å se på dere to der, faktisk! Blir glad av å se på, faktisk! Flinkiser. :)

Synes du kurset var verdt det etter å ha vært med på det nå, da? :)

Ja det var det :ahappy:

oi, og takk for skryt :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oi, og takk for skryt :icon_redface:

Ikke noe å takke for! Jeg synes bare det var ufattelig fint å se på. Men jeg tror det har noe med at jeg ofte får fnatt av for mye stemme og krøll når man trener med andre. :lol: Ikke det, jeg er all in for å være klovn, altså. Men ikke heeele tiden. ;) Du var bare så utrolig konkret og "rett" i det du sa til Foxi, og DET synes jeg var supert å se (og høre!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe å takke for! Jeg synes bare det var ufattelig fint å se på. Men jeg tror det har noe med at jeg ofte får fnatt av for mye stemme og krøll når man trener med andre. :lol: Ikke det, jeg er all in for å være klovn, altså. Men ikke heeele tiden. ;) Du var bare så utrolig konkret og "rett" i det du sa til Foxi, og DET synes jeg var supert å se (og høre!).

Med Amiga kan jeg tulle og skravle og være klovn men Foxi blir mektig forvirret så med henne er det klar rett tale som gjelder :ahappy:

Jeg er vel den som fikk mest kjeft på valpekurset og sånt i høst fordi jeg var så stille av meg :lol: så med Amiga nå hører du meg rope wOHOOOOOOOOOOOOO du var flink :P istedenfor å mumle det :whistle:

Var godt med litt skryt, er ikke alltid jeg føler ting går rett med meg og Foxi :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser morsomt ut :) Hadde vært gøy å prøve seg på noe sånt en gang. Er det noen stor ulempe å ha liten hund?

nei, jeg brukte jo min corgi :)

Men hun med pappillon startet med en ball som var mindre enn fotball, mens de andre startet på fotball (eller volleyball hadde vi vel). når de har lært å dytte og synes dette er gøy kan man jo prøve yoga baller. Amiga syntes den var bare drit i veien så tror hun får fortsette med fotballer mens Foxi digget yogaballene.

Instruktøren hadde et lite arsenal av baller fra alt fra forvokst tennisball, volleyball, fotball, basketball, yoga/pilates baller. Fant den hunden trivdes med :)

ps: aussie klubben skal antageligvis ha et oppfølgingskurs med en nybegynner gruppe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du om det finnes noen gode nettsider (evt. bøker) som beskriver hvordan man kan trene hvis man har lyst til å prøve litt på egenhånd for moro skyld? Hadde vært kjempegøy å tatt et kurs, men det er litt vanskelig pga helsa.

Hehe, tror kanskje jeg har et lite naturtalent her (Pablo 5 mnd):

Han er jo voksen nå, men holder fortsatt på sånn. Hadde vært moro å forsøke å sette det i system.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du om en film over hvordan det kan se ut til slutt? Syns det ser spennende ut!

Og jeg slenger meg på Anabanana, du og Foxi har en sånn fin harmoni i filmen. Alt er så klart og tydelig og det er så "flyt" over treningen :ahappy:

ja skal stappe ut resten av bildene og noen filmer ikveld :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant en film på youtube :) Så stilig ut!

http://www.youtube.com/watch?v=RfCDKPKfQHU

var den jeg tenkte å finne frem ja :P men jeg skal legge ut alle target øvelser etc må bare må bare litt først :P

Var veldig morsomt, snobben til instruktøren var veldig som Foxi, det var så gøøøy, løpe rundt og bare jihaaa :P

http://kreativhund.se/ - hennes og snobbens webside forøvrig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hahah frykter absolutt puberteten med første hannhund! Wææ!😬
    • 5 mnd og en stund er det fint. Og så kommer puberteten. Da er det ikke fred å få på et par år.
    • @maysofieer vel for tiden vår lokale gjeter-ekspert. Jeg synes det høres ut som dere har greit aktivitetsnivå, og så lenge hunden får brukt seg utenom sesongen så bør det ikke være noe stort problem.
    • Syns foreløpig den 0-4 måneder var den kjedeligste fasen 😂 Vi er ved 5 måneder nå, og jeg syns alt er mye bedre nå. Fra 2-4 måneder skal de bare tisse, sove, spise og leke. Nå kan han noen få ting, han kan gå skikkelige turer, han sover i lengre strekk, tisser ikke inne, biter egentlig mye mindre nå enn før selv om han er midt i tannfelling. Men, jeg skal være forsiktig med å si det for tidlig. Han kan enda få en periode hvor han blir en skikkelig slitsom valp/unghund 😂. Men akkurat nå flyter vi på en fin rosa sky ved 5 måneder 🥰 
    • Hei! Jeg og samboer vurderer Border Collie som neste hund. Eier pdd en finsk lapphund på 13 mnd. Ny hund blir ikke för om et halvt år. Da söster har sau og ikke mulighet til å ha hund selv, tenkte det vi det kunne värt en lösning å skaffe border collie hun kan bruke under gjetning da vi uansett hadde skaffet en hund nr 2. Vi satser på å bruke hunden til lydighetstrening, ettersök og muligens bruks i tillegg til gjeting. Det vi da lurer på er hvordan det vil gå når hunden kun brukes til gjeting om hösten. Vi må jo selvfölgelig trene gjennom vinteren men dette kan jo variere i hyppighet. Dere som har bc, hvor mye aktivisering får den ila en uke/per dag? Evt andre ting vi bör vurdere og tenke over!   Takk for alle innspill!! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...