Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunden min ble sparket !

Red Merle

Recommended Posts

Skrevet

Det er viktig å forsøke å skrelle vekk uvesentligheter innimellom. Det blir litt mindre attraktivt å være med på en diskusjon når alle innlegg blir oppfatta som oppgulp, sure og nedlatende (ikke bare av trådstarter, men andre som leser også), når man faktisk gjør en innsats for å være saklig og diskutere på en ordentlig måte... :rolleyes2:

Joda, det var ikke helt det jeg mente, jeg mente at det funker dårlig å ha en diskusjon hvis trådstarter diskuterer situasjonen hun var i med sin hund, og "resten" av sonen diskuterer feks at en løshund kommer for å drepe sin egen hund. Da er det ikke så rart at den ene oppfattes som tafatt av den ene siden, og den andre som dyremishandler. Satt på spissen, selvsagt.

• Svar 153
  • Created
  • Siste svar
Skrevet

Joda, det var ikke helt det jeg mente, jeg mente at det funker dårlig å ha en diskusjon hvis trådstarter diskuterer situasjonen hun var i med sin hund, og "resten" av sonen diskuterer feks at en løshund kommer for å drepe sin egen hund. Da er det ikke så rart at den ene oppfattes som tafatt av den ene siden, og den andre som dyremishandler. Satt på spissen, selvsagt.

Trådstarter spør jo i første innlegget: "Ville du sparket en hund?"

Da tilsier det at det ikke har noe med akkurat denne saken å gjøre, men om man generelt ville vært i stand til å gjøre det. Og da svarer folk "hva hvis om atte". Da burde TS gjøre det klarere at det var akkurat denne saken vi diskuterte, og ikke om vi var i stand til å sparke en hund. Men igjen, er det akkurat denne saken TS beskriver vi skal diskutere, så er det vanskelig siden TS bare beskriver en side av saken. Folk ser på det forskjellig. Noen mener voldsom lek bør stanset med en gang, for det kan skade hundene, andre venter til de er ferdig å sloss.

Guest Belgerpia
Skrevet

Nei, dette er feil!! Trådstarter spurte på GENERELT GRUNNLAG om det var ok å sparke hunder, det har hun presisert flere steder. Svaret fra de aller fleste her er JA, det er ok å sparke om situasjonen er tilspisset.

Jeg er en av de som mente og fortsatt mener at det er helt ok å sparke om man må for å forhindre skade på egen eller andres hunder. Jeg har imidlertid ALDRI mått sparke - mine hunder sloss ikke og virker skjelden provoserende på andre hunder heller og da slipper man sånt. Men jeg villa ha sparket om det var for å forsvare mine hunder.

TS har flere ganger spesifisert hva hun har spurt om - hun har fått svar. Når svarene kom ble settingen hunden hennes ble sparket i stadig mindre og mindre alvorlig - pluss at det var helt uaktuelt å ta imot råd fra de som er litt eldre og har pittelitt mer erfaring og ja, da kan det lett bli litt ufint tenker jeg for da er det som en annen påpeker snakk om noen som ikke får de svarene man vil ha og så begynner å furte, og klart - da fremstår jo alle andre som ufine da.

Så igjen, ja - jeg ville sparket om det var påkrevd. Hva jeg mener er påkrevd i forhold til TS er forskjellig - TS mener de i størst mulig grad skal ordne opp selv - jeg mener at det er fullstendig feil og den holdningen har ødelagt mang en grei hund. Da er man uenig da - og det må være lov uten at geipen henger nede på tredje knapphullet hos TS.

Skrevet

Så igjen, ja - jeg ville sparket om det var påkrevd. Hva jeg mener er påkrevd i forhold til TS er forskjellig - TS mener de i størst mulig grad skal ordne opp selv - jeg mener at det er fullstendig feil og den holdningen har ødelagt mang en grei hund. Da er man uenig da - og det må være lov uten at geipen henger nede på tredje knapphullet hos TS.

Jaha? Mener å huske at jeg presisterte at det kommer helt ann på situasjonen det?

Ja jo, noen ganger kan de ordne opp selv, noen ganger ikke. Hvor den grensa ligger er nok individuelt.

Vet ikke helt hva du tror og har oppfattet om meg og min mening om saken jeg, men men...

Er nok ikke bare min gjeip som (liksom) henger hehe, for jaggu skal man få protest om man er litt uenig i svarene man får.. :aww: Facinerende!

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...