Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunden min ble sparket !

Red Merle

Recommended Posts

Det er viktig å forsøke å skrelle vekk uvesentligheter innimellom. Det blir litt mindre attraktivt å være med på en diskusjon når alle innlegg blir oppfatta som oppgulp, sure og nedlatende (ikke bare av trådstarter, men andre som leser også), når man faktisk gjør en innsats for å være saklig og diskutere på en ordentlig måte... :rolleyes2:

Joda, det var ikke helt det jeg mente, jeg mente at det funker dårlig å ha en diskusjon hvis trådstarter diskuterer situasjonen hun var i med sin hund, og "resten" av sonen diskuterer feks at en løshund kommer for å drepe sin egen hund. Da er det ikke så rart at den ene oppfattes som tafatt av den ene siden, og den andre som dyremishandler. Satt på spissen, selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 153
  • Created
  • Siste svar

Joda, det var ikke helt det jeg mente, jeg mente at det funker dårlig å ha en diskusjon hvis trådstarter diskuterer situasjonen hun var i med sin hund, og "resten" av sonen diskuterer feks at en løshund kommer for å drepe sin egen hund. Da er det ikke så rart at den ene oppfattes som tafatt av den ene siden, og den andre som dyremishandler. Satt på spissen, selvsagt.

Trådstarter spør jo i første innlegget: "Ville du sparket en hund?"

Da tilsier det at det ikke har noe med akkurat denne saken å gjøre, men om man generelt ville vært i stand til å gjøre det. Og da svarer folk "hva hvis om atte". Da burde TS gjøre det klarere at det var akkurat denne saken vi diskuterte, og ikke om vi var i stand til å sparke en hund. Men igjen, er det akkurat denne saken TS beskriver vi skal diskutere, så er det vanskelig siden TS bare beskriver en side av saken. Folk ser på det forskjellig. Noen mener voldsom lek bør stanset med en gang, for det kan skade hundene, andre venter til de er ferdig å sloss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Nei, dette er feil!! Trådstarter spurte på GENERELT GRUNNLAG om det var ok å sparke hunder, det har hun presisert flere steder. Svaret fra de aller fleste her er JA, det er ok å sparke om situasjonen er tilspisset.

Jeg er en av de som mente og fortsatt mener at det er helt ok å sparke om man må for å forhindre skade på egen eller andres hunder. Jeg har imidlertid ALDRI mått sparke - mine hunder sloss ikke og virker skjelden provoserende på andre hunder heller og da slipper man sånt. Men jeg villa ha sparket om det var for å forsvare mine hunder.

TS har flere ganger spesifisert hva hun har spurt om - hun har fått svar. Når svarene kom ble settingen hunden hennes ble sparket i stadig mindre og mindre alvorlig - pluss at det var helt uaktuelt å ta imot råd fra de som er litt eldre og har pittelitt mer erfaring og ja, da kan det lett bli litt ufint tenker jeg for da er det som en annen påpeker snakk om noen som ikke får de svarene man vil ha og så begynner å furte, og klart - da fremstår jo alle andre som ufine da.

Så igjen, ja - jeg ville sparket om det var påkrevd. Hva jeg mener er påkrevd i forhold til TS er forskjellig - TS mener de i størst mulig grad skal ordne opp selv - jeg mener at det er fullstendig feil og den holdningen har ødelagt mang en grei hund. Da er man uenig da - og det må være lov uten at geipen henger nede på tredje knapphullet hos TS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så igjen, ja - jeg ville sparket om det var påkrevd. Hva jeg mener er påkrevd i forhold til TS er forskjellig - TS mener de i størst mulig grad skal ordne opp selv - jeg mener at det er fullstendig feil og den holdningen har ødelagt mang en grei hund. Da er man uenig da - og det må være lov uten at geipen henger nede på tredje knapphullet hos TS.

Jaha? Mener å huske at jeg presisterte at det kommer helt ann på situasjonen det?

Ja jo, noen ganger kan de ordne opp selv, noen ganger ikke. Hvor den grensa ligger er nok individuelt.

Vet ikke helt hva du tror og har oppfattet om meg og min mening om saken jeg, men men...

Er nok ikke bare min gjeip som (liksom) henger hehe, for jaggu skal man få protest om man er litt uenig i svarene man får.. :aww: Facinerende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg skal hente valp om 14 dager, og nå ser det ut som tispen min får løpetid svært snart. Har noen erfaring med å få en ny valp inn i familien samtidig med at den voksne hunden får løpetid? Bør jeg be om å utsette henting av valpen?
    • Det er mange måter å gjøre dette på. Og man bør definitivt ha en plan, for alenetrening fram til en hel arbeidsdag kan ta tid. Med den siste hunden vår tok det 6 mnd. Jeg var da delvis ufør, så mannen hadde ham med på kontoret de dagene jeg var på jobb. Personlig mener jeg at man bør være hjemme med valpen minimum en uke, helst to, for å bruke tid sammen, bli kjent både med hverandre og den nye hverdagen, og etablere litt rutiner, før man i det hele tatt kan starte alenetreningen gradvis. Så bruker man tiden man har, men minst et par uker med systematisk alenetrening hjelper for de fleste. Når man må tilbake på jobb er det mange muligheter. Det viktigste er å ikke pushe valpen for lenge for tidlig, da risikerer man i verste fall å få en hund som ikke tåler å være alene hjemme i det hele tatt, og det er ganske slitsomt. Hjemmekontor. Ta med hunden på jobb.  Hundepasser/hundebarnehage (NB! Vær ekstremt nøye på hundebarnehage, der trenger valpen også tilvenning, og 5 dager i uken er alt for mye. Det er MYE stimuli, stress og påvirkning på slike steder, og det bør være en god plan for hvordan hundene får nok ro i løpet av dagen. Sjekk gjerne at de som håndterer hundene til daglig, altså ikke bare daglig leder, har kursing og faktisk kunnskap om språk og adferd hos hund, å "bare være glad i hunder" er ikke nok på slike steder). Om man er flere i huset, kan man flekse på jobbtid slik at en kan dra tidlig på jobb og komme tidlig hjem, og den andre drar sent. Nabo/familie/venn som passer valpen på dagtid og etterhvert stikker innom og lufter. Omplasseringshund som er vant til å være alene hjemme, heller enn valp. Da bør man også bruke tid på å bli kjent, og starte rolig og gå forsiktig frem med alenetrening på nytt sted, men så lenge de er vant til (og komfortabel med!) å være alene så bør treningen gå ganske raskt.  
    • Jeg lurer på hvor lenge man bør ta fri fra jobb for å være hjemme med den nye valpen, dersom man ikke har mulighet for hjemmekontor? Jeg har en valpebok der det anbefales 5-6 uker, men dette er jo ikke så enkelt i praksis. Det kan sikkert variere mye når valpen er tilvendt å være alene hjemme også. Noen tips?
    • Har ikke egenerfaring, men omgåttes en håndfull whippets. Tur i typisk norsk skog er meg bekjent ikke noe nevneverdig problem. Herjer hunden i skogen kan det såklart bli en skramme her eller der uavhengig av rase, men jeg har aldri hørt at det er noe vesentlig verre med whippet. Når det gjelder munnkurv mtp. jaktlyst så vil det hindre skade og drap av byttedyr, men jagingen og stresset blir jo det samme. Hunden skal ikke jage vilt (eller tamt strengt tatt) så du bør ha tilgang til åpne og/eller inngjerdede områder som hunden kan få løpe fra seg på. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...