Gå til innhold
Hundesonen.no

Leonberger eller nuffe?

Guest Michellus

Recommended Posts

Skrevet

Ok, så la meg begynne med å si at jeg lager denne rasetråden på vegne av min mor. Hun flytter nå fra samboeren sin, og hun lar da labmixen være igjen, da han passer mere til exsamboeren hennes mtp aktivitetsnivå og kompabilitet.

Hun vil dog gjerne ha en hund når hun bor alene, men sliter med å finne en rase som oppfyller hennes kriterier:

- Må tåle å være alene. Da hun er vikar på sykehjem og jobber uregelmessig (i betydningen morgen, kveld og natt) avhengig av hva hun får av vakter. Når hun er hjemme vil selvfølgelig tiden hennes gå til hunden.

- Ikke høyt aktivitetsnivå. Mest pga punktet over, men også pga at man gjerne er slitne etter å ha jobbet (spesielt etter nattvakt).

- Enkel å ha med å gjøre. Mamma har ikke så mye hundeerfaring, og vil ikke ha en hund som kan være "vanskelig" og/eller "sær".

Hun er veldig forelsket i leonbergere og newfoundlandshunder, og det høres jo bra ut i mine ører, men jeg vet ærlig talt ikke, da jeg ikke har noen erfaring med noen av rasene.

Så for å gjøre det enkelt: Hva tror dere? Kunne en diger bamse passet til min mor?

Nå har jeg hoppet over alle innleggene utenom startinnlegget fordi jeg må legge meg. :P

Men iallefall. Leonbergerne er relativt krevende hunder med et høyt aktivitetsnivå, iallefall de jeg kjenner både privat og via hundepensjonatet. De kan være ganske så sta og egne. Det er selvsagt forskjell, men jeg personlig vil si de er ganske krevende hunder.

Nuffene er nok ikke så krevende, de kan derimot være ganske sta, egne og sære. :lol: Stort sett bare sjarmerende, men kan nok være slitsomt. Man må selvsagt også sjekke linjene nøye, det er en del problemer med våteksem på nuffer iallefall(på de jeg kjenner med våteksem, har de blitt mye bedre når de går på Proplan med laks og ris, bare for å nevne det), på leonbergerne har jeg ikke vært borti det som et problem. Og såklart HD'en. De blir jo stort sett heller ikke så gamle.

Men generelt for store hunder er jo at de krever litt, da. Jeg ville dog heller anbefale nuffe enn leonberger, ut ifra de hundene jeg kjenner. Men hvis hun ikke har mye hundeerfaring, ville jeg heller gått for en litt mindre rase, da en stor, litt sta, egen og sær hund, kan være litt mye for en noe uerfaren hundeeier.

Det er ikke noen andre raser hun også er interessert i, da? Cavalier er fine hunder, bare man finner friske linjer. Mops er jo også fine hunder, herlige kamerater, og relativt "lette" å ha. Shetland sheepdog kanskje? Det er en rase jeg selv kunne tenke meg både pga "enkelheten" og utseendet, de har jo litt pels og er snille hunder. Puddel er også flotte hunder, selv om det kanskje ikke er helt det utseendet hun er ute etter? :ahappy:

Håper dere finner den riktige rasen, men i forhold til hennes kriterier ville jeg nok ikke satse på nuffe eller leonberger. Skulle det være en stor bamse-hund, måtte det vel være berneren, det er den jeg ser på som den "enkleste" og minst sta av de store bamsene. :ahappy:

Guest Michellus
Skrevet

De som jeg nå tenker å presentere for henne ordentlig:

- Newfoundlandshund

- Berner Sennenhund

Slått fra meg (meg fordi det er jeg som hjelper henne) leonbergeren da jeg har fått inntrykk av at det er veldig store mentale forskjeller.

Så var det de jeg er usikre på som dere har foreslått:

- Cavalier. Jeg vet mamma liker dem, men det er jo masse sykdom ute og går uheldigvis :hmm:

- Mops. Jeg digger dem :P Men er det ikke mye sykdom på dem også? Eller er det bare noe jeg har hørt?

- Sheltie. Hmm, jeg har inntrykk av at dette er en hund som trives best om den får jobbe en god del mentalt? Tar jeg feil der?

- Puddel. Altså, jeg SKAL ha en storpuddel i framtiden :P Jeg kan høre om hva hun synes, men jeg tror isåfall det da blir mellom eller stor.

- Lapphund. Kan jo se hva hun synes, selv om jeg tror hun synes samojeden er "finere".

- Japansk spisshund. Denne ligner kanskje bittelitt på en minisammy utseendemessig. Vet ikke hvordan den rasen er :P

Det var vel det tror jeg. Skal gå litt nærmere inn på dem og se hva hun synes.

Kom gjerne med flere innspill!

Skrevet

- Mops. Jeg digger dem :P Men er det ikke mye sykdom på dem også? Eller er det bare noe jeg har hørt?

Mops ja! Jeg syns igrunn dette høres ut som en rase for mammaen din.

Men, Mopser bråker en HEL del, de snorker, fiser, raper og spytter. Samt har lett for å pese og bråker en hel del når de peser.

SKal hun kjøpe mops kan vi heller PM's om oppdrettere. Men jeg vet hvilke linjer du skal holde deg unna.Men jeg vil ikke henge ut noen her.

Mops er en herlig rase, en rase som ligger meg nært inntil hjertet. Den passer meg perfekt med sitt aktivitetsnivå (jeg er nemlig litt lat) De fleste av individene gjør HVA som HELST for å leke litt eller en godbit. Det er en gøyal rase som elsker sofaen like mye som de elsker å løpe i skogen.

Føler jeg har glemt masse, men jeg ser på det imorgen for nå begynner jeg å bli trøtt. :)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...