Gå til innhold
Hundesonen.no

kaster opp skum og slim, og har diare

Recommended Posts

Skrevet

hei

min kjære lille har bitt syk stakkars. hun er 9mnd.

det startet i forgje uke med at hun hadde diare og noe oppkast, hun har attpåtil hatt kennelhoste til dette.

det er min svigermor og svigerfar som har passet henne, mens vi har vært på flyttefot.

dette begynte forgje mandag. har vært i kontakt med vetrinær og fikk kjøpt zoolac og spesialfor.

kennelhosten har gitt seg. hun har vært i topp form helt til i dag tidlig. Vi våkner av at hun skraper på døra på buret sitt og piper. Da vi skrur på lyset ser vi at hun har kastet opp og har hatt diare i buret sitt. hun har kastet opp kontinuerlig til nå. Nå ligger hun og sover.

Er det noen som har erfaring med hva dette kan være?

Hos sin bestemor og bestefar har hun fått mye god mat (vært litt bortkjemt) hun fikk blandt annet cæsar vårfor på boks.

Vi fikk med oss noen rester av det og nå som hun har vært fin har vi gitt henne dette blandet med hennes tørrfor. Hun resulterte med diare, så det tyder på at hun ikke tåler den type mat.

Men problemet er at hun i dag har kastet opp slim og skum samt hatt diare. Jeg skjønner ikke hva dette kan være.

tenker å reise til vetrinær om dette ikke blir bedre utover dagen!

alle svar mottas med takk!

Skrevet

Pust med maven du :) De fleste bikkjer har en tendens til å spy opp slim og skum av og til, se henne an utover dagen. Er hun frisk og rask, drikker godt og ser ut til å være i form, så trekker du pusten dypt og tenker at dette var jammen slitsomt for ingenting. Er hun slapp, drikker lite og ser ut til å være i form, ringer du veterinæren og kommer deg dit. Gi henne ett par timer til å vise deg hvordan hun har det.

En måte du kan sjekke om hun er dehydrert på er å trykke på tannkjøttet, slippe fort opp, da får du en hvit flekk der du har trykket, blir det normal farge fort så er det ikke noe å bry seg om. Går det lang tid, så er hunden din litt dehydrert og trenger hjelp. Dette kan du også sjekke ved å løfte på pelsen og se om det detter fort ned igjen, gjør det ikke det er hunden dehydrert. Lettest å se på korthårede hunder synes jeg. Tannkjøttet bør også være frisk og rødt, er det lyse rosa så er det tid for veterinæren.

Skrevet

takk for svar :)

hun har drukket mye vann, men kastet det opp igjenn =( men hun har drukket mer etter det.

uff er kjempe vemmelig å se at hun ikke har det noe bra :(

jeg ser ann hvordan hun blir utover dagen nå. har kokt opp litt ris og hvittkjøtt, får håpe det kan hjelpe henne litt!

hun ligger å sover nå, så sjekker tipset ditt etter at hun er våken... håper på at det ikke er noe farlig :(

Skrevet

nå har hun alt fått litt mat, men hun har ikke kastet opp på noen timer.

var akkuratt på tur med henne og da sprutet det fra baken hennes :(

men hun har energi igjenn og virker kvikk og god, anser det som et godt tegn =)

Skrevet

Det viktigste er at hun får i seg væske. Jeg pleier aldri å gi mine mat dersom de spyr eller har diaré, for ikke å gi "mat" til problemet. Når det roer seg med bæsjinga, får de en liten håndfull med rå kjøttdeig. Da setter magen seg igjen.

Lykke til! :)

Skrevet

takk for gode tips :)

hun ser ikke ut til å være dehydrert, da jeg sjekket tannkjøttet hennes.

ja veldig dumt å gi mat til problemet ja :/ nå har hun fått litt, og det har kommet ut igjenn også ja...

stakkars liten <3

hun er iallefall glad og leken, så da er vel det verste over :)

Skrevet

takk for gode tips :)

hun ser ikke ut til å være dehydrert, da jeg sjekket tannkjøttet hennes.

ja veldig dumt å gi mat til problemet ja :/ nå har hun fått litt, og det har kommet ut igjenn også ja...

stakkars liten <3

hun er iallefall glad og leken, så da er vel det verste over :)

Ikke gi henne mer mat i dag. Fast henne frem til i morgen kveld, selv om det ikke kommer noe mer i dag. I morgen starter du forsiktig med hvitt kjøtt og ris, gjerne med litt mildt buljongvann. Magen hennes må få tid til å roe seg igjen.

Skrevet

ok :) godt å vite!

da fr dun ikke noe mer mat i dag...

er det greit å ha hun i bur? eller er det slemt?

Jeg synes jo det er litt slemt, om du kan ha henne løs... men det er en annen diskusjon :P

Skrevet

hun har vært løs i hele dag :) bare kjedelig om hun skulle gjøre fra seg overalt her :P hehe<3

vært ute med hun mange ganger og da gjør hun det der heldigvis =)

takk igjenn<3

Skrevet

hun har vært løs i hele dag :) bare kjedelig om hun skulle gjøre fra seg overalt her :P hehe<3

vært ute med hun mange ganger og da gjør hun det der heldigvis =)

takk igjenn<3

Kan du ikke stenge av et lite område til henne, så slipper du å få diare i hele huset, og hun slipper å ligge i diare i buret? Hvis ikke buret er så stort at hun kan flytte seg unna om hun gjør noe der.

Skrevet

jo har gjort det :) sprerret områder hun ikke kan få komme inn til :)

er litt trangt om plass her også, da vi pusser opp :/

stakkars lille bella min<3 tror det er litt for mye for henne nå <3

Skrevet

Ikke gi henne mer mat i dag. Fast henne frem til i morgen kveld, selv om det ikke kommer noe mer i dag. I morgen starter du forsiktig med hvitt kjøtt og ris, gjerne med litt mildt buljongvann. Magen hennes må få tid til å roe seg igjen.

hun er veldig sulten.. går bort til matskålen sin hele tiden for å se om hun har fått noe mer.. skal jeg fortsatt vente helt til i morgen kveld?

godt å få hjelp av noen med mer hundeerfaring enn meg :)

Skrevet

hun er veldig sulten.. går bort til matskålen sin hele tiden for å se om hun har fått noe mer.. skal jeg fortsatt vente helt til i morgen kveld?

godt å få hjelp av noen med mer hundeerfaring enn meg :)

Ja, jeg ville ha venta til i morgen. OM du absolutt vil gi noe, så prøv en liten skje kokt ris hver andre-tredje time.

Skrevet

Jeg ville fastet henne 1 døgn.... Faren med at du gir mat for tidlig er jo at det tar lenger tid før hun blir frisk. Hun sulter ikke, maten hun evt får gir henne jo ikke så mye uansett da, siden det kommer ut med en gang uansett.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...