Gå til innhold
Hundesonen.no

hundevennlig grus/pukk/singel?

Raksha

Recommended Posts

Jeg driver å leker med tanken på få noen lass med grus på plassen her så det ikke blir så innmari gjørmete når det regner. Men, jeg kan ingenting om sånt. Noen som har erfaringer med det? Hva som er best å bruke? Området skal også gjerdes inn,så hundene kommer til å være mye der ute så logisk nok bør ikke grusen være for skarp.

Tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bare ringer noen som selger sånt - grustak og lignende - så pleier de å være veldig behjelpelige. :) Det pleier ikke være så veldig dyrt heller tror jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Her kommer gledesdrepern.. Hvis du bare legger grus på en gårdsplass som i utgangspunktet er veldig gørrete, så forvinner bare grusen nedi og du har kastet bort pengene og har det like gørrete. For å få dette til å funke så bør man få gravd en dreneringsgrøft over gårdsplassen, den fyller du med grov stein (pukk), så legger man en filterduk oppå hele gårdsplassen, deretter fyller man opp med subbus, så kjører man over subbusen med en hoppetusse for å jevne det ut. Vi gjorde dette på gårdsplassen vår for to år siden og den er helt tørr og fin uansett hvor vått det er rundt. Gårdsplassen vår er veldig stor ca 15x25 m. Det kostet med leie av gravemaskin med fører og alt sammen ca 10.000kr, men huseier vil vel dekke ihvertfall noe av dette, da det er i hans interesse også, vil jeg tro? Hvis han betaler grunnarbeidet og du betaler dekket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Killjoy gråtass! :lol:

Hmmh - jeg aner ikke hva huseier er interessert i å dekke og sånt, så får høre med han. Tviler på at han er interessert i å bruke mye penger på det. Er bare et lite område foran trappa som blir veldig gjørmete, der har det vært gressplen egentlig. Men er innmari upraktisk siden det er det siste jeg tråkker i før jeg skal inn, samme med bikkjene, så håpet var å kunne gruse og slippe så usansynlige mengder sand inn.

Men snakke med grusmenneske høres veldig lurt ut aya, og høre hva de syns og sier. Fant et menneske som driver med sånt på Rena, så får ta en telefon etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Killjoy gråtass! :lol:

Hmmh - jeg aner ikke hva huseier er interessert i å dekke og sånt, så får høre med han. Tviler på at han er interessert i å bruke mye penger på det. Er bare et lite område foran trappa som blir veldig gjørmete, der har det vært gressplen egentlig. Men er innmari upraktisk siden det er det siste jeg tråkker i før jeg skal inn, samme med bikkjene, så håpet var å kunne gruse og slippe så usansynlige mengder sand inn.

Men snakke med grusmenneske høres veldig lurt ut aya, og høre hva de syns og sier. Fant et menneske som driver med sånt på Rena, så får ta en telefon etterhvert.

Om du ikke drenerer så MÅ du ihvertfall legge duk under, ellers så er det fullstendig bortkasta. Filterduk får du kjøpt stykkvis, så må ikke kjøpe en hel rull. Det har de på byggvareshop type, maxbo, monter, trelast etc.

Jeg hadde også pushet litt på huseier, det er jo absolutt i hans interesse at stedet blir i varetatt. Spør om han aksepterer avslag på en mnd husleie mot at du gjør dette. Da får han ikke direkte utgifter, bare manglende inntekt. Prisen på grus er avhengig av hvor langt det må transporteres. Men i utgangspunktet så er ikke et par lastebillass noen gigasum. Men HUSK duk under!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gjorde noe lignende da vi skulle legge stein i hagen der vi bodde sist. Det var ikke så himla stort område (ca 30 kvm), så vi gravde selv, jøss så gøy det var... :rolleyes2: :P Gravde med spade og kjørte bort i trillebår (forutsetter at du har sted å kjøre det da). Så kom det en bil med pukk, vi fylte i, og så lånte vi sånn derre humpe-dumpe-maskin for en lapp eller så en helg, og fikk trødd alt godt sammen. Stor grus oppå, litt mindre grus oppå der, og så stein på toppen. Duk la vi vel også et sted. Man KAN gjøre mye selv, og man trenger ikke gravemaskin, og er man litt nevenyttig og kanskje har en liten venn(egjeng) som kan hjelpe til, så går det greit. Men det er enklere jo mindre plass det er snakk om. Snakker vi veldig stor plass, så spørs det om man gidder. Men ja, huseier bør være interessert i å bidra med noe; arbeid, peng, whatever.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Vi gjorde noe lignende da vi skulle legge stein i hagen der vi bodde sist. Det var ikke så himla stort område (ca 30 kvm), så vi gravde selv, jøss så gøy det var... :rolleyes2: :P Gravde med spade og kjørte bort i trillebår (forutsetter at du har sted å kjøre det da). Så kom det en bil med pukk, vi fylte i, og så lånte vi sånn derre humpe-dumpe-maskin for en lapp eller så en helg, og fikk trødd alt godt sammen. Stor grus oppå, litt mindre grus oppå der, og så stein på toppen. Duk la vi vel også et sted. Man KAN gjøre mye selv, og man trenger ikke gravemaskin, og er man litt nevenyttig og kanskje har en liten venn(egjeng) som kan hjelpe til, så går det greit. Men det er enklere jo mindre plass det er snakk om. Snakker vi veldig stor plass, så spørs det om man gidder. Men ja, huseier bør være interessert i å bidra med noe; arbeid, peng, whatever.. ;)

Jeg er helt enig at man kan gjøre mesteparten selv, det gjorde vi. Men skal man drenere ett større område så er det som regel ikke veldig dyrt å leie en minigraver med fører i forhold til jobben det er å gjøre selv. Vi betalte 1000kr for graveren, ca 2000kr for duk, 300kr for leie av hoppetusse og ca 5000 kr for pukk og subbus. Da jobbet vi to dager og gjorde alt selv. Vi skrapa også av øverste jordlaget på gårdsplassen først med traktor og skuffe, så ikke det skal komme opp ugress i subussen. Det viktigste er at grunnarbeidet blir gjort skikkelig, ellers så er det bare bortkasta og unødvendig.

Det er klart at man trenger sikkert ikke være så nøye som vi var, men vi bruker plassen så mye og har tildels stor belastninger på den (traktor, hester etc) at det er viktig for oss at det fungerer.

Nå vet ikke jeg hvor stort areal det er snakk om her, men er det type 5x5 m så graver man en liten dreneringsgrøft med hakke og spade, legger duk og får et lass med singel/subbuss, så funker det helt utmerket. Er det 50x50m så blir det litt anderledes liksom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duk og drenering og subbus og grave dreneringsgrøft. Jeg er fryktelig dårlig på arealmål, men "problemområdet" med gjørme er vel kaskje 6-8kvm, omringer trappen min, nemlig :getlost: - resten av tunet holder seg greit, men vil gjerne ha mer pukk på det og siden det å bare er sand og rester av gammel grus der.

Og ja, skal høre med huseier om reduksjon i husleie eller noe - det var lurt. Tusen takk for tips! :D Greit å gjøre det skikkelig om jeg først skal gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...