Gå til innhold
Hundesonen.no

Venter på en Bichon Havanese valp..

uisaksen

Recommended Posts

Dette er spørsmål jeg som oppdretter mer enn gjerne hadde svart på overfor mine valpekjøpere :ahappy: Jeg formoder oppdretteren din har litt erfaring med rasen, og dermed kan svare på hva slags børster, shampoer og mer rasespesifikt utstyr som passer best for en bichon havanaise.

Av mer generelle tips, som også oppdretter kan svare på (og jeg sier ikke dette for å være avvisende, men fordi jeg mener det er en del av veiledningsoppgaven til oppdretter, og at det er viktig å skape et godt bånd med oppdretter for å kommunisere bra, og da er slike spørsmål et godt utgangspunkt), bør du ha i hus den maten valpen kommer til å være vant til å spise i valpekassa, et halsbånd den kan vokse i, ei god lenke, refleksutstyr for sene og mørke kveldsturer, bæsjeposer, noen biteleker/tyggebein for tannfellingen, klotang, passende pelsutstyr som oppdretter anbefaler, førstehjelpsutstyr om du ikke har, samt bilbur om du har bil.

Det er ei basispakke, så kan en alltid fyre løs med flere typer halsbånd, lenker og seler, ørten leker, flere kilo godteri, ørten tepper og senger, trimmebord, osv osv. Men det er ikke sånt en MÅ ha. Etter hvert som du får valpen i hus finner du ut hva slags aktiviteter dere har i hverdagen og hva slags utstyr du burde ha.

Jeg anbefaler også nye valpeeiere å melde seg inn i raseklubben og/eller en lokal hundeklubb for å få et nettverk, lære mer og ha et kontaktledd til noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den viktigste tingen man kan (og skal) lære valpen sin, og noe man ikke kan gjøre for mye: å bli håndtert.

Det gjøres veldig enkelt - TA på hunden, kikke på tenner, nede i ørene, ta vekk øyegufs, ta på klørne, kjenne mllom tær og ta på føtter, albuer og over hele kroppen.

Det er kos for hunden - og etterhvert en uvurdelig egenskap å kunne i alle situasjoner. Det gjør det enklere å stelle den, sjekke om noe er galt, hos veterinæren, på evt. utstillinger, osv.

Lykke til!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På vannhunden bruker jeg visse typer børster som liksom er et must. Tenker vel havanais har relativt lik pels og trenger mange av de samme børstene?

Disse fire tingene er jeg avhengig av:

Grovtannet puddelkam

trekam2s.jpg

Vanlig kam (diverse typer på markedet), mer fintannet (bichon må sikkert også ha "bartekam"?)

combs.jpg

Parykkbørste

greyhounds.jpg

Karde (til bruk ved føning etter bading etc.)

Doggyman-karde.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På vannhunden bruker jeg visse typer børster som liksom er et must. Tenker vel havanais har relativt lik pels og trenger mange av de samme børstene?

Disse fire tingene er jeg avhengig av:

Grovtannet puddelkam

trekam2s.jpg

Vanlig kam (diverse typer på markedet), mer fintannet (bichon må sikkert også ha "bartekam"?)

combs.jpg

Parykkbørste

greyhounds.jpg

Karde (til bruk ved føning etter bading etc.)

Doggyman-karde.jpg

Tusen takk det var veldig hjelpsomt, vet du hvor jeg kan få tak i parykkbørste og puddelkam?

Tenker da på en nettside eller lignende, har ennå ikke kommet over de to...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havanaisene i familien må ha en ekstremt annerledes pels enn andre havanaiser hvis de ligner på vannhunden i pels :aww:

Jeg hadde holdt meg unna karden, i de havanaisene jeg har stelt kan en slik karde skape mer friksjon i pelsen enn nødvendig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havanaisene i familien må ha en ekstremt annerledes pels enn andre havanaiser hvis de ligner på vannhunden i pels :aww:

Jeg hadde holdt meg unna karden, i de havanaisene jeg har stelt kan en slik karde skape mer friksjon i pelsen enn nødvendig :)

Jeg vet egentlig ikke hvor lik pelsen til de to rasene er, noe jeg og skriver i innlegget mitt. Men jeg tror nok at puddelkam, vanlig kam og parykkbørste er noe man med fordel kan bruke på alle langhårede hunder. Correct me if i'm wrong. Karden bruker jeg selv ikke til annet enn for å flotte/puffe pelsen litt før utstilling. Den sliter unødvendig på pelsen - helt enig i det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble tilbudt en bichon havanese tispevalp, men etter nøye gjennomgang av pelsstell og andre ting har jeg valgt å trekke meg da jeg føler at "de 2 andre rasene" passer meg mye bedre.

Det blir shetland sheepdog og kleinspitz i løpet av året, uten å gå noe nærmere inn på det,

Tusen takk til dere som har svart å prøvd å hjelpe meg i børste, kan, pelsstell jungelen setter stor pris på det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet egentlig ikke hvor lik pelsen til de to rasene er, noe jeg og skriver i innlegget mitt. Men jeg tror nok at puddelkam, vanlig kam og parykkbørste er noe man med fordel kan bruke på alle langhårede hunder. Correct me if i'm wrong. Karden bruker jeg selv ikke til annet enn for å flotte/puffe pelsen litt før utstilling. Den sliter unødvendig på pelsen - helt enig i det! :)

Det kan sikkert være noen forskjeller, og jeg har inntrykk av at havanaisene ofte har litt mykere hår. Men de pelstypene har også mye til felles, og stellet blir nok ikke så helt ulikt. Børsterådene dine er helt kurante :)

(Men nå blir det visst ikke relevant for TS.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden stenges, om ikke annet så i alle fall midlertidig. Flere retningslinjer for hundesonen.no er brutt, og aktuelle brukere kan vente seg PM fra en moderator i løpet av nærmeste fremtid.

Mod. Huldra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emnet er nå gjenåpnet. Det har blitt moderert for brudd på retningslinjene til hundesonen.no.

§1.11

Personangrep, sjikane, banning og annet støtende blir slettet umiddelbart. Dette gjelder også angrep/sjikane mot firmasider, nettbutikker, oppdrettere osv. Synsinger og rykter skal ikke fremstilles som fakta. Når personer omtales negativt så skal dette skje i generelle termer der personvernet ivaretas. Det er ikke lov å poste opplysninger som kan identifisere vedkommende med mindre det er en sak i media om dette.

Innlegg som brøt med retningslinjene, og relaterte innlegg/OT er slettet. Tråden skal holdes saklig fra nå av.

Mod. Huldra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men sist så ville ikke vetrinæren ta biopsi fordi de da kan stikke akkurat på det området som det ikke er ondartet. Og motsatt. Måtte operere den bort også vet man om den er godarta eller ondartet.
    • Hei og hopp. jeg skal bytte for til min 10 mnd gamle finske lapphund. Hun er ekstremt sensitiv i magen, får lett diare. Ønsker et skånsomt og selvfølgelig næringstett for. Har per nå Purizon, og har vært fornøyd med det. Men tenker å prøve noe annet og se om magen blir mer stabil da. Vurderer enten Markus Muhle eller Købers. Har noen noen erfaringer med disse formerkene til sensitive hunder? setter pris på alle svar!:)
    • Nå tviler jeg på at det er spesielt farlig, hvis det var vanlige, små muffinspapir. Bare følg med på allmentilstanden. MEN, når det gjelder slike medisinske spørsmål om ting som kan være farlige så bør du alltid kontakte veterinær heller enn et tilfeldig nettforum, facebook, eller tilfeldige folk. Ta en telefon og spør, det kan redde livet til hunden din.
    • Hunden min klarte å spise tre muffinspapir i går når jeg var på toalettet.. papiret var soggy og mykt, men jeg blir jo bekymret. Hun har ikke kastet opp og bæsjet to fine bæsjer i dag . Formen hennes er også helt normal. Men hun hikket både i går og i dag, og jeg har aldri lagt merke til at hun har hikket før. Noen her som har erfaring med hund som har spist muffins/bakepapir😅 er det noe som pleier å komme ut av seg selv? Eller løses lett opp i magen? kan legge til at hun er bare 3.7 kg så ikke den største hunden.
    • Mitt inntrykk med working cocker er at de er slitsomme arbeidsjern med lite ro i kroppen. De vibrerer av energi. Kjøp deg en vanlig cocker og klipp den ned/ikke barber. Men vil ikke du ha en pelshund er det ganske safe å ikke kjøpe pelshund..  Vil ikke du ha jakthund... ikke kjøp en jakthund.  Ganske enkel matte    
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...