Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan kunne klare å holde en valp i ro etter operasjon?


Recommended Posts

Hei.

Jeg fikk den klare beskjeden i går, om at jeg måtte holde den lille italienske mynden i ro i 6 uker. Skulle kun gå når han ¨skulle gå på do.

Men, hvordan skal man klare dette? Han nekter å ligge stille, og med en gang jeg setter han i buret, så begynner han å skal leke i buret.

Har noen av dere vært i samme situasjon, og har dere noen tips? Han må da kunne belaste beinet litt de 6 ukene han skal ha bandasjen på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en voksen hund med knekt fot nå som skal holdes i ro, og jeg vil tro dette er MYE enklere. Litt belastning vil det uansett bli, men det skal være så lite som mulig. Du kan jo trene hunden din, da blir jo den sliten. Lære hunden å bli f.eks, det er en rolig øvelse. Vi trener mye på dette om dagen. Du kan ta hun med på biltur om hun liker det. Har du en veske hun kan sitte oppi? Kanskje du kan ta henne med rundt i den. Kose mye med henne.

Ellers så syns jeg smertestillene gjorde hunden min mye roligere, regner med din får det også. Nå som hun sluttet på det så ble hun mye mer aktiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lett å holde en liten valp i ro nei. Vi har ikke hatt hund som har brukket ben, men vi har hatt en hund på 12 mnd som fikk fire brudd i bekkenbenet som måtte skrus sammen med skruer og plater, samt en hund som ble operert for OCD i kneet 7 mnd gammel. Så ikke det samme, men lignende problemstilling.

Førstnevnte hund var dårlig ganske lenge og gjennomgikk fire operasjoner, så han var det forsåvidt lettere å holde i ro fordi han følte seg dårlig.

Sistnevnte var i full vigør etter rundt to dager. Haha. Nå kan ikke en OCD-operasjon sammenlignes helt med et brukket ben, men den forsiktige opptreningen med et par min tur om dagen gikk fløyten for å si det slik. :P Han ville så gjerne bevege seg!

Vi brukte ikke bur på noen av dem, men skilte tidvis hundene fra hverandre(hadde en eldre hund i tillegg i begge tilfeller, eldstehunden ble sendt ut på tur med andre i familien så ofte som mulig, hehe) fordi det begrenset lekingen inne. Ellers så ble det kjøpt inn solide lagre med tyggeben, griseører, tørket vom, tørrfisk osv. Rett og slett for å gi hundene noe å gjøre på når de kjedet seg og ville ha action. Kong fylt med hundemat og leverpostei var også fint tidsfordriv.

Men det finnes vel ingen vidunderkur for hvordan man holder en valp i ro, og det er jo litt urealistisk å forvente at en valp skal ligge stille i seks uker, og kun gå når den skal ut på do...

Lykke til i hvert fall! Det er ikke noen trivelig situasjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er lei alt av leker. Han er veldig kresen på det med leker. Struper og sånne ting bruker han litt tid på, men til slutt syntes han det er kjedelig og. Så jeg må vell bare smøre meg med tålmodighet og prøve å finne noe han virkelig liker! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klikketrener du? Anbealer å trene med det, hunden min som brakk beinet ble i hvertfall veldig rolig av det. Sitt, ligg, bli, bli liggende (kan utvides i det uendelige!), target med snuten, nikke, vente på "vær så god", balansere godbit på snuten.. ja det mye du kan lære ham. Husk gode godbiter. :)

En annen øvelse, plasser en godbit inn i et av mange pappkrus, hunden skal da finne og velte den riktige. Jeg utvidet det til å la ham finne en tepose isteden for, så får han godbit av meg.

Mye sengekos er også å anbefale :) Lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lyst at han skal sove i senga med meg, men jeg tørr bare ikke nå.

Det er vanskelig å drive med klikketrening, for fra 1 stund så blir han så gira, så når jeg sier ligg, så hopper han ned, og da legger han skikkelig brekk på beinet. Prøver noe litt frem og tilbake, men han blir for fort gira.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nylig operert valp som skulle være iro, det ble veldig utfordrende da han er en veldig aktiv hund. Jeg hadde han i valpegrind og det gikk mye tyggebein, frosset kong med leverpostei, hjernetrimleker osv, og jeg satt mye sammen med han å leste osv.

Desverre så var det vanskelig å holde gipsen på, den første holdt i 6 dager!! Men etter å ha bytteet 4 dager på rad uten at den holdt seg på plass så ga vi opp, men det gikk heldigvis bra.

Lykke til iallefall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
    • Så denne tråden nå og vil bare skyte inn noe; Det er altfor tidlig å forvente noen som helst grad av renslighet for en valp på den alderen. Den har ikke rukket å utvikle blærekontroll nok til å engang vite i forkant når den må på do. Den vet det ikke før den plutselig tisser seg ut. Nå er det en stund siden du skrev innlegget, og jeg antar at du har begynt å se forbedringer på denne fronten den siste tiden?    
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...