Gå til innhold
Hundesonen.no

Tilfeldigheter?

soelvd

Recommended Posts

Skrevet

Er dessverre enig med Gråtass her. Dette føyer seg bare inn i rekken av tollere med et hissig, upålitelig og uforutsigbart gemytt. Jeg kjenner til altfor mange som har sliter/har slitt med rasen, og som har gått til avliving etter at bikkja har bitt både familie og naboer. Dette er en sak for tollernes raseråd i retrieverklubben. Kontakt dem og fortell hva dere har opplevd. Hvis ikke tollermiljøet snart tar rev i seilene og gjør noe med avlen,kommer nok rasen til å bli ansvarlig for mange flere bittskader. Når jeg påpeker for tollereiere at rasen deres virker usympatisk, får jeg bare til svar at de skal være skarpe og vaktsomme- de skal m.a.o. være drittbikkjer. Synd, for det er en fin rase, egentlig.

Jepp, kan gjenta igjen: hun er alt vi ønsker oss i en hund. Men det hjelper ikke med sånne uvaner. Har kun møtt på en til her på øya som har hatt sånn hund, de hadde avlivet pga adferden. Vi får gi oppdretter en sjans til å gjøre det rette, hvis ikke tar vi kontakt med raserådet.

Skrevet

Sukk, i dag hadde de med den andre valpen med det største problemet vært hos dyrlegen igjen, der hadde de fått beskjed om å avlive.

Skrevet

Får så vondt av dere :console:

Godt mulig dere har gjort noen feil men likevel tror jeg absolutt ikke det er deres feil at hun er sånn. Derfor er det så vondt å høre at dere ikke vil vurdere ny hund fordi dere har mislyktes slik. Men dere har mest sannsynlig ikke mislyktes i det hele tatt, man skal faktisk få lov til å gjøre feil som førstegangseiere uten at hunden skal utvikle så store problemer. Det jeg vil råde dere til er å avlive og så søke hjelp med å velge valp fra et nytt kull. Jeg kjenner flere herlige tollere og det er personer her inne som brenner for rasen som sikkert vil kunne hjelpe dere.

Jeg forstår hvor herlig hun er utenom dette og hvor glad dere er i henne og hvor vanskelig det er. Likevel tror jeg det hadde vært det mest riktige. Alle hunder kommer med problemer, men de færreste kommer med så alvorlige. Og alle hunder kommer med en personlighet slik at man blir utrolig glad i dem! :wub:

Skrevet

Får så vondt av dere :console:

Godt mulig dere har gjort noen feil men likevel tror jeg absolutt ikke det er deres feil at hun er sånn. Derfor er det så vondt å høre at dere ikke vil vurdere ny hund fordi dere har mislyktes slik. Men dere har mest sannsynlig ikke mislyktes i det hele tatt, man skal faktisk få lov til å gjøre feil som førstegangseiere uten at hunden skal utvikle så store problemer. Det jeg vil råde dere til er å avlive og så søke hjelp med å velge valp fra et nytt kull. Jeg kjenner flere herlige tollere og det er personer her inne som brenner for rasen som sikkert vil kunne hjelpe dere.

Jeg forstår hvor herlig hun er utenom dette og hvor glad dere er i henne og hvor vanskelig det er. Likevel tror jeg det hadde vært det mest riktige. Alle hunder kommer med problemer, men de færreste kommer med så alvorlige. Og alle hunder kommer med en personlighet slik at man blir utrolig glad i dem! :wub:

Takk for oppmuntrende ord :) I dag var vi hos dyrlegen, vi fant ingenting galt i ledd, ben, etc. Tok stoffskfteprøve, blodprøver for å sjekke organene, etc og urinprøve, ingen utslag noe sted. Så da har vi utelukket endel. Kurslederen vår her vil gjerne jobbe med oss og forsøke å finne en løsning. Fikk noen oppløftende ord og beskjed om at vi var flinke til å trene hund så vi burde ikke gi oss enda. Og det kommer vi nok ikke til å gjøre enda heller. :)Og ja, man blir utrolig glad i de!

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...