Gå til innhold
Hundesonen.no

Tanker om mye pels!

Bisk

Recommended Posts

Hei!

Idag klippet, badet, gredde og føhnet jeg Clarence (dv.puddel).

Og han hater det! Jeg synes synd på ham når det står på, men det må jo til med pudler, hvis ikke gror de helt sammen både i stumpen og overalt. Og det har jeg tenkt på mange ganger det at det er litt dumt at det vokser masse, masse hår både i stumpen og inni ørene :icon_confused:

Tenk om man ikke hadde klippet og ordnet pelsen til pudler, da hadde det jo blitt helt katastrofe :ahappy: Pelsen bare vokser og vokser.

Jeg synes det er rart at man avler fram hunder som blir så avhengige av mennesker i så stor grad, men vi mennesker finner jo på så mye rart. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min rase ble ikke stelt og gredd da de i sin tid var skikkelige brukshunder. De ble stusset litt antakelig vis, men når hunden brukes aktivt vil pelsen også slites ned fortere, og den vil nok neppe bli like lang som det den er på utstillingshunder.

Forøvrig har jeg blitt fortalt at pelsen VAR litt tovete, for nettopp å beskytte hunden når den dykket i kaldt vann. Den beskyttet også mot varme og sol. Så pelsen har nok sin funksjon også på langhårsraser. Får pelsen ekstreme mengder stell og aldri muligheten til å vokse vilt og fritt vil den automatisk bli mye lengre.

Mine tanker i alle fall. Jeg har forøvrig portugisisk vannhund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den har nok en eller annen funksjon hvis man bruker dem til det de er avlet frem til :icon_confused:

Men som f.eks Clarence som bare er kosehund, så blir ikke den funksjonen tatt i bruk så mye.

Jeg pleier å klippe ham helt kort om sommeren, for det ser så varmt ut med så mye pels.

Selvom pelsen sikkert beskytter litt mot varme og sol. Men han trives godt med kort pels også, og så slepper han så mye pelsstell.

Men hadde noen vært her og klippet ham, hadde han vel vært en stor hårball nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...