Gå til innhold
Hundesonen.no

Tanker om mye pels!

Bisk

Recommended Posts

Hei!

Idag klippet, badet, gredde og føhnet jeg Clarence (dv.puddel).

Og han hater det! Jeg synes synd på ham når det står på, men det må jo til med pudler, hvis ikke gror de helt sammen både i stumpen og overalt. Og det har jeg tenkt på mange ganger det at det er litt dumt at det vokser masse, masse hår både i stumpen og inni ørene :icon_confused:

Tenk om man ikke hadde klippet og ordnet pelsen til pudler, da hadde det jo blitt helt katastrofe :ahappy: Pelsen bare vokser og vokser.

Jeg synes det er rart at man avler fram hunder som blir så avhengige av mennesker i så stor grad, men vi mennesker finner jo på så mye rart. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min rase ble ikke stelt og gredd da de i sin tid var skikkelige brukshunder. De ble stusset litt antakelig vis, men når hunden brukes aktivt vil pelsen også slites ned fortere, og den vil nok neppe bli like lang som det den er på utstillingshunder.

Forøvrig har jeg blitt fortalt at pelsen VAR litt tovete, for nettopp å beskytte hunden når den dykket i kaldt vann. Den beskyttet også mot varme og sol. Så pelsen har nok sin funksjon også på langhårsraser. Får pelsen ekstreme mengder stell og aldri muligheten til å vokse vilt og fritt vil den automatisk bli mye lengre.

Mine tanker i alle fall. Jeg har forøvrig portugisisk vannhund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den har nok en eller annen funksjon hvis man bruker dem til det de er avlet frem til :icon_confused:

Men som f.eks Clarence som bare er kosehund, så blir ikke den funksjonen tatt i bruk så mye.

Jeg pleier å klippe ham helt kort om sommeren, for det ser så varmt ut med så mye pels.

Selvom pelsen sikkert beskytter litt mot varme og sol. Men han trives godt med kort pels også, og så slepper han så mye pelsstell.

Men hadde noen vært her og klippet ham, hadde han vel vært en stor hårball nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei. Lang historie kortet ned. Kjøpte valp i starten av desember av nkk-registrert oppdretter med gode reviews. Hen virket seriøs og svarte ”riktig“ på det vi hadde av spørsmål. Eneste var at stamtavle skulle ettersendes pr post pga en feil i registreringen til far. Tiden gikk og ingen stamtavle kom. DyreId vi fikk med helseboken dukket heller ikke opp ved søk og vi tok kontakt med NKK som sa vi måtte ta det med oppdretter. Valpen vår (en corgi) fikk påvist short ulna syndrom tidlig og vi hadde store problemer med å få svar/responser fra oppdretter ang dette, så vi hadde ikke rare håpet om svar ang manglende registrering og der står saken vår nå 6 mnd etter kjøp. Kullet er omsider registrert i nkk, men med oppdretter som eneste eier. Hen står da også som eier hos DyreId fant jeg ut i dag. Meldte hen på nytt i dag morges og fikk ikke svar, så har nå informert om at vi kommer til å anmelde for svindel om ikke forholdet blir rettet innen utgangen av morgendagen. Vi har kjøpt en valp på falske premisser når oppdretteren ikke sørger for å ordne ting i henhold til kontrakten. Det er en rimelig fortvilet situasjon. Vi ønsker å være registrerte eiere hos NkK og DyreID slik at alt er i orden. Hva mer/annet kan vi gjøre? Føler vi ikke har en sak når ikke oppdretter gjør det hen skal og NkK ikke vil hjelpe. Er det bare tull da at det lønner seg å kjøpe valp fra registrert oppdretter? 
    • Dra på utstilling og få en dommer til å bedømme henne. Trolig har hun steil front, og det er det ingenting å gjøre med. 
    • Det er jo særlig hvis hunden begynner å kaste opp eller vise tegn til smerter. Det går i de aller fleste tilfeller fint.
    • Hvordan går det med hunden din nå? Ordnet det seg?🫶🏻
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...