Gå til innhold
Hundesonen.no

Våteksem

Recommended Posts

Skrevet

Jeg lurer rett og slett på om noen har erfaringer med dette?

Min 13 mnd gamle goldengutt fikk dette ila sommeren i fjor, noe som endte i barbert bikkje og full smøring med godt resultat. Problemet mitt et at dette er et tilbakevendende problem. Det er rett og slett forferdelig vanskelig å holde han tørr. Han er utrolig glad i vann. Alt vann. Søledammer, bekker, you name it! Vi har klart å holde det under kontroll nå som alt er gjenfrosset (ikke at han ikke har prøvd å komme gjennom isen :P ), men nå begynner det å tine rundt omkring.. :) Han har allerede hatt ett isbad..

Jeg kan jo holde han i bånd hele tiden, men har ikke helt hjertet til det. Gutten må jo få rast fra seg!

Han er heldigvis blitt lydigere og jeg kan klare å stoppe han fra å stupe ca. 50% av gangene, men er akkurat som han går i svart når han har bestemt seg, ser ikke ut til at han hører meg en gang. I tillegg har han også begynt å se på timen (!) med føning når vi kommer hjem som kos, så nå er ikke det avskrekkende lenger heller (Go`ingen :P ).

Så, jeg gruer nesten litt til sommer og varme. Ikke lett å nekte bajasen når han er varm og har så glede av bading, svømming og dykking.

Håper på han skal vokse det av seg men..

Noen som har idèer?

Guest lijenta
Skrevet

Blåser, altså en hundeføner. dyr er den men dem jeg kjenner som har sannen elsker dem. Bruk den etter tur og få hunden helt tørr

Skrevet

Går det kjappere med en sånn enn med hårføner?

Jeg tror nemlig jeg tilbrakte halve sommeren med bikkja under hårføneren :)

Skrevet

En god blåser tørker bikkja på en brøkdel av tiden i forhold til en vanlig føner. Pass også på å spyle hunden om den har vært i møkkete vann eller saltvann.

Mye og hyppig våteksem kan også tyde på nedsatt immunforsvar forøvrig.

Skrevet

Jeg kan virkelig anbefale en god hundeblåser, den hjelper enormt mye i hverdagen. De er også gode til å blåse ut støv, sand og skit fra hunden om en tar en runde utendørs. Da holder hunden seg renere i pelsen lenger, og det er sunnere for pelsen og huden å få en slik gjennomblåsing og ventilering.

Jeg har en tispe som er helt greit pelset, og får henne "skaptørr" på 15-20 minutter, det krever mer for å få henne knusktørr. Men jeg tør ikke tenke på hvor mye tid jeg hadde brukt med vanlig føhner.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...