Gå til innhold
Hundesonen.no

Pelsstell for lapphund

Recommended Posts

Har i sommer kjøpt ei svensk lapphund tispe.. hun er nå 9mnd og har en enorm tykk pels..

Tenker litt med skrekk blandet fryd til våren, hun har så mye underull at det er helt umulig å finne huden under den..

Så jeg lurte på om det var noen gode tips til kammer, underullskammer som ikke lugger.. Hun er desverre ikke glad i å bli børstet, selv om jeg bare har vendt henne til karde med knotter på slik at det skal ikke være vondt(men med så mye underull kommer vi oss ikke til bunnen) Og så lurte jeg på tips til å kunne fjerne floker bak ørene på en mest lettvint og skånsom måte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikkje forslag til børster... Slet med mye underull på min når han var under ett år, samt at han ikkje var spesielt glad i å bli børstet. Brukte "schäferkarde", og ellers måtte han bare lære seg at lugging ble det innimellom. Han er blitt helt grei på pelsstell nå, men det tok litt tid.

Flokene bak ørene hadde eg bare klipt vekk. Med så mye pels viser det ikkje at du har klippet. Når du har fått flokene vekk, prøv å kamme gjennom pelsen rundt ørene 1-2ggr pr uke for å unngå floker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes balsam til hund på sprayflaske, som gjør det lettere å gre ut floker. Men tjukke, harde floker er det like greit å bare klippe av som Ingidano sier.

Jeg støtter også schäferkarde; da kommer du helt ned til huden. Kan være lurt å ta litt og litt pels når du børster, og gå gjennom pelsen lagvis. Det hjelper lite å bare dra over i lange tak. Hvis tispa di er 9 mnd nå, vil hun sannsynligvis slippe pelsen ganske snart, om hun ikke har gjort det allerede. De slipper gjerne pelsen i forbindelse med løpetid, og om hun ikke har hatt sin første løpetid enda er den vel rett rundt hjørnet nå :) Underulla tover seg lett i den alderen der, så det kan godt hende hun har massevis av løs pels som bør børstes ut.

05-p225.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eventuelt bare børste litt oftere? :P

Kjekt utstyr for slikt i mine auger er:

Greyhound Antistatisk kam (veldig fin generelt for og få ut floker osv)

EZ-Groomer Underulls karde

Ein god Schaefer Karde/ T-Rake

Ein flokeskjærer

Og ein helt normal børste.

Har man noko av dette burde mann jo strengt tatt klare seg veldig bra :)

eventuelt FURMINATOR :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for flotte svar :wub:

Skal gå i innkjøp av noen børster/kammer nå..

Er skikkelig vanskelig å se noe som helst med de flokene bak ørene på henne, hun er jo kullesvart :lol:

Men kanskje en flokekutter kan hjelpe der..

Ellers er pelsen slik hun skal være, har hatt Eurasiere før og de hadde ikke i nærheten på tykk underull som denne tøtta har.. og som jeg har skjønt er lapphundene slik :wub:

Derfor jeg ser med skrekk å gru mot at hun skal miste underulla.. for med Eurasieran brukte jeg bare en vanlig kam og det gikk fint..

Prøvde Furminator på Eurasieren jeg hadde, den kutta dekkpelsen så noe slikt dyrt redskap kjøper jeg ikke igjen.. trasi for den tok underull bra, men det nyttet jo lite da hunden så ut som den hadde fantasveis

Håper ikke og tror ikke løpetiden er i nærheten enda.. her er en valp som er veldig valpete og sen i utviklingen :lol: Krysser jo fingrene for at det ikke skjer da vi skal på utstilling om 2 uker og pelsen er helt optimal nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg tenker at det skjer såppas mye med veterinærbesøk og sånt uansett at jeg ville tatt det med ro dagen etter. Men det kommer litt an på individ og planer.
    • Er i tvil om fellestrening med valp dagen etter 12 ukers vaksinering. Booket oss inn på valpetrening før jeg kom på at han skal vaksineres dagen før, og vurderer nå om det er best å avbestille. Mener å huske at bare den ene valpen min var dårlig etter de vaksinene, de andre fikk ingen symptomer av den, og hun var kun dårlig i noen timer samme dag, før hun var feberfri og i fin form igjen. Blir 30-36 timer mellom om vi tar den dagen før. Alternativet er å vente til dagen etter, hvilket kanskje er bedre, da har vi 48 timer til neste fellestrening. Andres erfaringer? 
    • Jeg Elsker Helsitar, men bruker nå den fra Hooks pga pris. Ikke så holdbare som de dyre, men gøy med ny vest innimellom  
    • I dag har vi vært på første fellestrening. Vi kom litt sent fordi han måtte sove ut formiddagshvilen, men 2 timer er uansett lenge for en valp, og poenget var en god opplevelse, så jeg lot ham sove ut heller enn å vekke ham for å komme tidsnok.  Ede var ganske skeptisk og motvillig da vi entret hallen med bare luktene fra masse hunder, ingen kilder til luktene synlige eller hørbare fra bak veggen, men han lot seg overtale til å bli med inn og ble ikke noe mer skeptisk av å runde veggen og se dem. Fant seg fort til rette på valpeteppet sitt fra oppdretter, og skepsisen til den eldre valpen ved siden slapp fort taket. I løpet av de 1.5 timene vi var der var han akkurat passe avslappet, interessert, nonchalant, gira og rolig i de riktige situasjonene. Rolig og avslappet på teppet og i fanget, observerte sånn passe nysgjerrig, ignorerte sånn passe nonchalant. Passe ivrig på gulvet. Tok alle godbiter og lekte selvsikkert og ledig.  Speilet var en utfordring. Han likte ikke å se oss i speilet hjemme i tussmørket i går, det snudde han seg bare bort fra, så det måtte vi utfordre i dag. Initielt virket han helt kewl med det, men ryggen var krum og halen stiv inntil beina i en 15 sek tid mens han stod med siden til det nylig introduserte speilet med dobbelt sett av eldre/større, fremmede hunder, to av meg og et slags spøkelses søsken(?) på den ene siden, og gomlet frossen kjøttbolle — men ryggen sank, halen og hodet løftet seg og det endte med trygg selvsikkerhet også for speilet. Så trygg og selvsikker at da han på tur tilbake til plassen vår, kanskje 7 meter fra, ble vitne til at en eldre og større valp i forbifarten sniffet på pleddet og veska hans, uten blygsel leverte et tydelig advarselsbjeff. Klar beskjed, ikke sjenert foran enda eldre og større hunder, om at det pleddet og den veska der, det var hans private eiendom, altså. Ingen videre dramatikk av det, kun assertive om sine egne greier og fullstendig kewl med det da den andre valpen trakk seg unna.  Alt i alt veldig fornøyd
    • Riesenschnauzer. Kjempesvær ifht en labrador på samme alder. Prøver nyte at han er valp, men kjenner jeg gleder meg til han blir voksen også
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...