Gå til innhold
Hundesonen.no

Pelsstell for lapphund


Recommended Posts

Har i sommer kjøpt ei svensk lapphund tispe.. hun er nå 9mnd og har en enorm tykk pels..

Tenker litt med skrekk blandet fryd til våren, hun har så mye underull at det er helt umulig å finne huden under den..

Så jeg lurte på om det var noen gode tips til kammer, underullskammer som ikke lugger.. Hun er desverre ikke glad i å bli børstet, selv om jeg bare har vendt henne til karde med knotter på slik at det skal ikke være vondt(men med så mye underull kommer vi oss ikke til bunnen) Og så lurte jeg på tips til å kunne fjerne floker bak ørene på en mest lettvint og skånsom måte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikkje forslag til børster... Slet med mye underull på min når han var under ett år, samt at han ikkje var spesielt glad i å bli børstet. Brukte "schäferkarde", og ellers måtte han bare lære seg at lugging ble det innimellom. Han er blitt helt grei på pelsstell nå, men det tok litt tid.

Flokene bak ørene hadde eg bare klipt vekk. Med så mye pels viser det ikkje at du har klippet. Når du har fått flokene vekk, prøv å kamme gjennom pelsen rundt ørene 1-2ggr pr uke for å unngå floker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes balsam til hund på sprayflaske, som gjør det lettere å gre ut floker. Men tjukke, harde floker er det like greit å bare klippe av som Ingidano sier.

Jeg støtter også schäferkarde; da kommer du helt ned til huden. Kan være lurt å ta litt og litt pels når du børster, og gå gjennom pelsen lagvis. Det hjelper lite å bare dra over i lange tak. Hvis tispa di er 9 mnd nå, vil hun sannsynligvis slippe pelsen ganske snart, om hun ikke har gjort det allerede. De slipper gjerne pelsen i forbindelse med løpetid, og om hun ikke har hatt sin første løpetid enda er den vel rett rundt hjørnet nå :) Underulla tover seg lett i den alderen der, så det kan godt hende hun har massevis av løs pels som bør børstes ut.

05-p225.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eventuelt bare børste litt oftere? :P

Kjekt utstyr for slikt i mine auger er:

Greyhound Antistatisk kam (veldig fin generelt for og få ut floker osv)

EZ-Groomer Underulls karde

Ein god Schaefer Karde/ T-Rake

Ein flokeskjærer

Og ein helt normal børste.

Har man noko av dette burde mann jo strengt tatt klare seg veldig bra :)

eventuelt FURMINATOR :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for flotte svar :wub:

Skal gå i innkjøp av noen børster/kammer nå..

Er skikkelig vanskelig å se noe som helst med de flokene bak ørene på henne, hun er jo kullesvart :lol:

Men kanskje en flokekutter kan hjelpe der..

Ellers er pelsen slik hun skal være, har hatt Eurasiere før og de hadde ikke i nærheten på tykk underull som denne tøtta har.. og som jeg har skjønt er lapphundene slik :wub:

Derfor jeg ser med skrekk å gru mot at hun skal miste underulla.. for med Eurasieran brukte jeg bare en vanlig kam og det gikk fint..

Prøvde Furminator på Eurasieren jeg hadde, den kutta dekkpelsen så noe slikt dyrt redskap kjøper jeg ikke igjen.. trasi for den tok underull bra, men det nyttet jo lite da hunden så ut som den hadde fantasveis

Håper ikke og tror ikke løpetiden er i nærheten enda.. her er en valp som er veldig valpete og sen i utviklingen :lol: Krysser jo fingrene for at det ikke skjer da vi skal på utstilling om 2 uker og pelsen er helt optimal nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...