Gå til innhold
Hundesonen.no

dette går ikke:(

Lizzi

Recommended Posts

Skrevet

sliter me og få nikita husren. hu setter seg bare rett ned der hu er viss hu må noe :) uansett om jeg tar hu ut etter hu har såvi, spist, lekt pluss at jeg tar hu ut masse utenom det. vi kan gå ut fordi at jeg ser at hu setter seg å vi kan vere ute LEEEEEEEEEEEENGE (rekorden er 3kvarter) hu kniper ijen og venter til vi er inne ijen. noen som har noen forslag til noe som kan hjelpe meg?

Skrevet

Oisann, ser nå at du bor i Sandnes.

Antagelig snø der da.

Valper liker ikke å gå på do ute når det er kaldt.

Mye bedre å gå på do inne i varmen. :)

Har du prøvd å ta ut en avis som hun har gått på do på?

Skrevet

Prøvd å løfte henne opp mens hun gjør fra seg og bære henne ut? Valpene kniper gjerne igjen hvis de blir løftet opp. Ros henne så masse når hun gjør fra seg ute. Slet litt jeg også med å få valpen husren, men tilslutt fattet han poenget, nå tisser han faktisk på kommando, hehe. Har han ikke gjort fra seg i løpet av turen sier jeg "tisse", og da tisser han en skvett før vi går inn. Og IKKE gå inn før hun har gjort noe!

Skrevet
sliter me og få nikita husren. hu setter seg bare rett ned der hu er viss hu må noe :)  uansett om jeg tar hu ut etter hu har såvi, spist, lekt pluss at jeg tar hu ut masse utenom det. vi kan gå ut fordi at jeg ser at hu setter seg å vi kan vere ute LEEEEEEEEEEEENGE (rekorden er 3kvarter) hu kniper ijen og venter til vi er inne ijen. noen som har noen forslag til noe som kan hjelpe meg?

hvor gammel er hun?

Skrevet

hun er 3 månder ca.

har prøvd aviser ja. for og si det sånn så er det ikke mer hele aviser ijen ligger strimler over alt :)

har og prøvd og løfte hu opp hu bare fortsetter hu :?

dette me at det er kalt ute burde ikke påvirke hu for vi har et slaks lite "påbygg" som hun skal gå i. det er bare et halvtak, men det kommer ikke snø der og hu ELSKER snøen.

Skrevet

3 mnd. Da er det jo ikke akkurat ett problem.

Diego ble ikke husren før han var 4.

Bare fortsett å ta hun ut etter hvert måltid, etter hun har lekt, sovet osv, så kommer det seg nok. :)

Men ikke gå inn igjen før hun har gått på do.

Skrevet

Siden hunden bare er 3 mnd gammel så er det ikke noe særlig urovekkende... Små hunderaser kan faktisk bli opp til 5-6 mnd før de er helt husrene...

Fortsett med å ta henne ut etter hun har spist sovet og lekt. Gi henne masse ros når hun tisser ute (gjerne også godbit). Vær tolmodig :)

Skrevet
Siden hunden bare er 3 mnd gammel så er det ikke noe særlig urovekkende... Små hunderaser kan faktisk bli opp til 5-6 mnd før de er helt husrene...

Fortsett med å ta henne ut etter hun har spist sovet og lekt. Gi henne masse ros når hun tisser ute (gjerne også godbit). Vær tolmodig :)

Jeg trodde valpen var mellom 6-8 mnd når jeg leste det første innlegget. ;)

Skrevet

Amigo var 4 1/2 - 5 måneder før han ble skikkelig husrein, så jeg ville ikke fått kav av at en 3 måneder gammel krabat sliter med blærekontrollen :) Husk at det må til en fysiologisk modning også - det er muskulatur som skal kunne knipe og slippe på "kommando", og det er så små valper ikke i stand til rett og slett.

Fortsett slik du gjør du - ut etter mat, søvn og lek, så går det seg til skal du se.

Skrevet

vi hadde ask i bingen sin den første tiden. vi brukte høy og halm som underlag, og når han var der inne, var det greit om han gjorde fra seg. gikk ut med han etter hvert måltid osv, og han slapp ikke inn i huset for å være der i lengre perioder før han var husren, så vi har ikke hatt problemer med dette. (han var ikke i bingen for å bli husren, men for oss var bingen et bedre alternativ enn et bur) :) trur han hadde en eller to uhell inne..

men det er ikke alle som har plass til en valpebinge da...vi hadde bingen i bua, den var god og varm. ;)

Skrevet

Når hun ikke er eldre så kan du nesten forvente at hun IKKE er helt husren... Men fortsett sånn du gjer, så går det nok bra.

Skrevet
hun er 3 månder ca.  

har prøvd aviser ja. for og si det sånn så er det ikke mer hele aviser ijen ligger strimler over alt ;)  

har og prøvd og løfte hu opp hu bare fortsetter hu :?  

dette me at det er kalt ute burde ikke påvirke hu for vi har et slaks lite "påbygg" som hun skal gå i. det er bare et halvtak, men det kommer ikke snø der og hu ELSKER snøen.

eeehhhh regner vell ikke med at hunden er husren bare 3 mndr gammel vell??

Ingen av de hundene som har vokst opp her i huset har vært 100% husrene før de er minst 6mndr.

prøv som Taz skrev, ta en avis med tisselukt på(som hunden din har tisset på inne) og legg den ut der du vil hunden skal gjøre i fra seg.

Vet at det har funket for noen, nå som jeg har så mangen hunder i hus så har vi aldri hatt problemer med å få hunden til å gjøre fra seg ute(for det er så mye lukter i hagen).

Tinka, hun som har valper nå gjøre gjerne i fra seg inne om natten nå(utenfor do døren :) ) og må hun på do om dagen og baderomsdøren(katten sitt rom) står åpen så går hun å tisser i dusjen, veldig greit spør du meg for da er jo det bare til å skylle vekk. :wink:

Skrevet

Det med hvor gamle valpene er når de er husrene er ganske forskjellig... eg har brukt rundt 3 uker på å få mine reine, men da har jeg også spunget og passet på hele tiden. Nå er chanita vel 3 mnd og ho er husrein. Går til døren og gir beskjed.

Skrevet

Vesla har akkurat blitt stueren(=D>)og hun ble 6 månder på mandag. Vi har tatt henne ut hver gang hun har spist, sovet, lekt, før vi legger oss osv. men allikevel ble hun ikke sturen før nå. Så du må nok ha litt tålmodighet med den lille snuppa di :wink:

Skrevet

toya var litt over tre mnd når hu var stuerein... men nå har vi vært nøye med det fra dag en da...

men er jo individuelt fra valp til valp også... ingen som er helt like vettu...

så fortvil ikke over at valpen ikke er stuerein enda... det går seg til skal du se...

Skrevet

Små hunderr blir senere husreiner enn store også (for det meste, men det kommer jo mye ann på individet og hvor nøye man er med luftetuerene). :)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Takk! Vi har vurdert Toller, Flatcoated Retriever og husky faktisk! Synes selv at huskyer er så fantastiske, men ville ha noe litt mer førerorientert. Tror selv at en flat og belgisk fårehund blir for mye hund igjen. Men tusen takk for gode tips! Og når det kommer til røyting har vi tatt dette i betraktning ja! Fordelen med husky er jo at de har røyte perioder! Så satser på at robotstøvsugeren vår får kjørt seg!
    • Tydeligvis. Har snakket med mange som har blitt "tvunget" til å kjøpe hund.  Personlig så ble jeg paff, og skuffet- fra en seriøs oppdretter som kydde så og vær så imøtekommende til skikkelig skarp sur stemme...    
    • Så bra du tenker på økonomien før du skaffer hund! Det koster en del, og som du har erfart kan det fort komme på ekstra kostnader. Når det gjelder timing så er det noen faktorer. Hvis du ikke allerede har vært i kontakt med oppdrettere så kan det ta tid å finne et valpekull med leveringsklare valper. Noen oppdrettere har reservert alle valpene før de er født. Så start med å kontakte ulike oppdrettere og sjekke tid for valpekull, om foreldrene oppfyller avlsrådene til raseklubben osv. Hvis dere skal flytte, slik jeg forstår det, så kan det være greit å ha kommet noenlunde i orden før en valp kommer i hus. Er huset "valpesikkert"? Er det hage/uteområde som er inngjerdet, er dette noe dere tenker å gjøre eller ha på plass før valpen kommer? Er det noen store oppussingsprosjekter i ny bolig som kan være greit å ha unnagjort før man får en nysgjerrig og aktiv krabat i hus? Personlig foretrekker jeg å få valp i sommerhalvåret, når man uansett er mye ute. Det gjør dotreningen så mye enklere enn å måtte pine seg ut i -15 annenhver time, og stå og vente på at valpen skal gjøre fra seg. Siden du kommer til å være hjemme så er ikke alenetrening et stort problem, men en valp er aktiv, så det kan være greit å få valp i en rolig periode, kanskje ikke rett før eksamensperioden f.eks. Når det er sagt så kommer jo alt an på når den rette valpen fra den rette oppdretteren er leveringsklar. Når valpen først er i hus så må man tilpasse seg det, men det virker jo som dere har gode forutsetninger tenker jeg.
    • Jeg synes golden virker som et bra alternativ for dere. Siden du er vant til husky så er du vant til høyt aktivitetsnivå, og det virker som du er forberedt på og klar over at golden trenger litt mer mental aktivisering, men også er mer førerorientert og lettere å trene. Den store negative faktoren for min del med golden er at de røyter MYE. Her er det enten mye børsting og støvsuging og/eller ofte bading. Men hvis dere fikser det synes jeg det høres ut som en golden vil trives hos dere. Det er mange raser som kunne passet, jeg tenker flatcoated retriever, belgisk fårehund, finsk lapphund eller setter. Men jeg synes golden virker som et veldig godt alternativ for dere.
    • Hei! Jeg (dame 23) og samboeren min (29) vurderer å gå til anskaffelse av en hund. Jeg er ganske turglad av meg og driver med friluftsliv som hobby (hengekøyeturer, fjellturer, teltturer, fisketurer osv.) samboeren min er mer hjemmekjær og liker å ta det mer med ro, det gjør også jeg i perioder. Pga. en kronisk sykdom kan hverdagen min være uforutsigbar, men så lenge jeg holder meg i aktivitet og med måte så pleier det å gå greit. Vi ser etter en hund som kan være med på alt. Alt fra familiebesøk til fisketurer til ferier med bobil og hele pakka. Vi ser etter en følgesvenn rett og slett, som ikke skal sitte alene hjemme hele dagen, men som kan inkluderes i våres hverdag. Vi bor ganske landlig og selv om leiligheten vår ikke er så stor, vurderer vi golden retriever som rase. Vi trenger en hund som kan være aktiv, men også tåler ett par dager på sofaen. Vi ser etter noe allsidig, en rase som er litt morsom og rampete, men også lett kan trenes og formes slik vi ønsker. Det er så utrolig mye å velge mellom og det er så mange raser jeg kunne tenkt meg. Jeg er oppvokst med støvere og jeg og min mor skaffet oss husky når jeg var 17, hun har vært min følgesvenn i så mange år allerede. Men nå har jeg lyst på en hund jeg kan forme litt mer slik jeg vil. Jeg er åpen for tips til hunderase som kunne passet annet enn en golden retriever også! Det viktigste for meg er at det er en rase som vi har kapasitet til å ha, slik at vi får en godt balansert hund som får behovene sine møtt. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...