Gå til innhold
Hundesonen.no

Ringer rundt øynene - briller


Guest Jostein

Recommended Posts

Guest Jostein

Hei!

Sheltievalpen min på 11 uker har fått små pelsløse ringer rundt øynene - "briller". Hun hadde også en god del ørevoks, så jeg tok henne med til veterinæren på mandag. Han sa at det ikke var uvanlig at små valper fikk "briller" og at de vokste det av seg. Ørevoksen var mild eksem som jeg fikk øredråper for å fikse.

Han sa også at jeg måtte gi henne et fór med mindre protein noe jeg har blitt fortalt av andre sheltieoppdrettere tidligere. I tillegg skulle jeg gi henne hvetekimolje hver dag. Ny kontroll om to uker.

Er det noen andre som har erfaring med dette?

Jostein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

AK valper som får dette testes for dermodex/hårsekkmidd. Med tanke på at hun alt har eksem i øret så er det ikke usannsynelig.

Litt info:

Huden er hundens største og viktigste organ.

Den beskytter hundens indre organer og den er utstyrt med nerveceller som gjør at den føler kulde, varme, smerte etc.

Demodex Canis (Hårsekkmidd)er 0,2 mm lang, sigarformet og lever i hårsekkene.

Hårsekkmidden er en ektoparasitt som alle hunder har på kroppen. Den er ikke farlig for friske hunder.

Demodikose er det vi kaller hudsykdommen, der demodexmidden tar overhånd.

Tisper overfører middene til valpene i løpet av de 3 første dagene. I løpet av 16 timer kan man finne hårsekkmidd på valpene.

Det er først når hunden har svekket immunforsvar at demodexmiddene kan slå ut på hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jostein

AK valper som får dette testes for dermodex/hårsekkmidd. Med tanke på at hun alt har eksem i øret så er det ikke usannsynelig.

Litt info:

Hei!

Ja. Det har jeg også tenkt på. Det kan vel hende det kommer nå fordi hun er så ung og immunforsvaret ikke er fullt utviklet ennå? Kan tenkes at det var det vetten mente med at mange unge valper får briller.

Jos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er relativt "vanlig" at staffetisper får det i forbindelse med løpetid, enten briller eller en liten hårløs flekk på hodet. Det har vel noe med imunforsvaret å gjøre, og mange har blitt testet for demodex uten at dem har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

My fikk dette som unghund men vokste det av seg. Det sies at demodex kan forekomme på unghunder siden de ikke har fullt utviklet immunforsvar enda ja. På My begynte det med en liten pelsløs flekk ved det ene øyet, også forsvant det sakte men sikkert mer pels til hun hadde "briller"

Det var ikke sånn at det vistes godt og at hun så sjuk ut, men hvis man vet litt hva man ser etter, så så man det jo.

Det var vel borte innen hun var et år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vi har måttet deale med en hel del mageproblemer oppigjennom. Er vel ca. en måned siden siste episode med diaré og litt nedsatt allmenntilstand, og løsningen ble Hills tørrfôr (og kun det; ingen godbiter eller annen mat) i tre uker, samt probiotika og kulltabletter. Kanskje det kan være lurt å ha et slikt "regime" i en periode med veiledning fra vet?
    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...