Gå til innhold
Hundesonen.no

Blomster og Hage


Guest Jonna

Recommended Posts

Håpet er jo at våren en gang skal dukke opp. Og nå lurer jeg på om ikke jeg snart må begynne planlegge våren?

Jeg har masse tulipaner i kjelleren som ligger kaldt og mørkt. Jeg får de nok ikke i jorden i år, men det blir dumt å lagre de ett helt år til.

Så da håper jeg noen klokehoder kan hjelpe meg.

Når bør jeg plante de?

Har dere noen tips om billige kasser/alternativer man kan bruke for å sette de i jord? Evt hvor dyp må jorden være for en tulipanløk?

Planen er jo at disse løkene plantes i hagen når høsten kommer slik at de kommer av seg selv til neste år, så jeg vil ikke bruke masse penger på evt potter.

Kanskje noen flere også trenger tips/råd om noe? Sleng dere meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løkene kan settes ut så fort faren for nattefrost er over. På høsten må den også settes før frosten, men ikke for tidlig for da kan den begynne å spire. Oktober er som regel en fin tid å sette løk.

Det er viktig og ha god drenering rundt løkene, så plant de gjerne i sand og dekk over med sandblandet jord. En gylden regel når det gjelder plantedybde er at løken settes dobbelt så dypt som den er høy.

Man får jo kjøpt løkkurver som man kan sette i jorden med løken i, de kan man ta opp på høsten og oppbevare løken i til neste år.

En annen ting man kan gjøre med løk er å sette noen opp ned, da får man forlenget blomstringstiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løkene skal plantes i dobbel dybde av sin høyde.

Jeg ville plantet dem nå jeg! Ha dem inne i kjelleren feks, når de spirer så må de opp i lyset. Så får de bare være krukketulipaner denne våren. Gi dem litt gjødsel etterhvert og la dem visne ned i krukkene før du tar opp løkene og tørker dem igjen (utover sommeren det). Så kan du sette dem på normalt vis til høsten!

Krukker og kar er gjerne dyre - vi kjøper gjerne en del billige bøtter på Europris, borrer hull i bunnen (og lecakuler i bunnen) fyller opp med jord og planter løk/tomater/agurk etc (sånne ting som må ha stor plass) i dem. Bøtter er jo ikke så vakre alltid men jeg synes det funker jeg. Ulempen er all jorda som går med. Jeg har pleid å ha 7 tulipan løk pr bøtte når jeg har måttet ha "krukke-tulipaner". Imidlertid er egentlig sånne 10 l bøtter for dype til tulipaner - det er litt overkill. Kanksje plantasjen har noen pene ikke-for-dyre alternativer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
Guest Jonna

Da har tulipanene kommet i jord i noen plastkrukker fra Plantasjen. Ikke så alt for dyre de kostet vel 25-29 kr og var forholdsvis store.

Mulig litt overkill, men det ble litt mange tulipaner i hver krukke. De hadde begynnt å spire så jeg fant ut at det var best å få de i jorden.

Så nå står de i kjelleren sammen med en duftlilje og venter på våren.

Så nå lurer jeg egentlig på når jeg skal begynne å vanne de? :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...