Gå til innhold
Hundesonen.no

Rottweilere


vima2k

Recommended Posts

Lazy rottweilern min bruker alltid og spy/brekke/gulpe etter hun har spist.. Dyrlegen mente det var noe orm liggende, det tror forsovidt ikke jeg, men hun sa også at det er vanlig hos rottweilere og spy i den alderen hun er i nå (1år).

Hun spiste fortere som valp, og da spøy hun så å si aldri, så fremt hun ikke kjørte bil i litt fort fart, med mye svinger, Dette startet da hun var rundt 10-11 mnd.

Jeg er ingen ekspert, men synes det hørtes litt rart ut dette her. :lol:

Er dere enige? har dere rottweilere som har for vane og spy nesten hver gang dem spiser??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har rottweiler på 2,5 år og hun har ikke vane for å kaste opp. Utenom ved enkelte tilfeller, men det har vert når hun spiste etter operasjon(altså på helt tom mage) og en gang der hun ble foret rett før en lang biltur.

Har ingen forslag til hva det kan være, men vil ikke se på det som normalt om det er veldig ofte. Hunder kaster opp dann og vann men ikke på jevnlig basis..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg noen ekspert på rottweilere, men altså, om det er vanlig innenfor rasen så betyr jo ikke det at det er ok? Er det virkelig vanlig så burde man jo gjøre noe for å bli kvitt problemet, for det er jo ikke greit at hunder spyr hele tida. Enten det er normalen eller ikke!

Jeg fikk ikke noe inntrykk av at TS syns det er helt greit altså, skreiv bare på grunnlag av uttalelsen om at det er normalt for rasen :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg noen ekspert på rottweilere, men altså, om det er vanlig innenfor rasen så betyr jo ikke det at det er ok? Er det virkelig vanlig så burde man jo gjøre noe for å bli kvitt problemet, for det er jo ikke greit at hunder spyr hele tida. Enten det er normalen eller ikke!

Jeg fikk ikke noe inntrykk av at TS syns det er helt greit altså, skreiv bare på grunnlag av uttalelsen om at det er normalt for rasen :)

Greit er det nok ikke, men fikk ikke verdens beste dyrlege heller da :lol: så burde vel dra dit for kanskje igjen å få tatt noen blodprøver, kan kanskje tenke på allergi, at det er fôret hun kanskje ikke tåler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit er det nok ikke, men fikk ikke verdens beste dyrlege heller da :) så burde vel dra dit for kanskje igjen å få tatt noen blodprøver, kan kanskje tenke på allergi, at det er fôret hun kanskje ikke tåler.

Det kan nok være lurt å dra til en annen dyrlege å undersøke ja :lol: Får håpe hun blir bra ihvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo et lignende problem på Amiga. Hun er snart 11 mnd og gulper mye etter mat og gulper mange mange timer etter mat også. Hun spøy også masse i perioder uten grunn. Dyrlegen var :) og sa det går sikkert bra.

Synes det er litt rart at enkelte dyrleger skal si at " det går sikkert bra". jeg forventer et bedre svar, foreksempel blodprøver, osv. så jeg får gå til min yndlings dyrlege :lol: og be han ta blodprøver og div. Problemet at det er mer en byrde for Lazy og dra til dyrlegen enn smart, eller hva jeg skal si :) Men må hun så må hun :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hundene mine spiser for fort og for store mengder så kaster de det opp igjen etter kort tid. Spiser din hund fort?

Hundene mine vil også kaste opp på tom mage rett og slett pga magen er tom og de blir sulten. Jeg gjør det samme selv om jeg har gått for lenge uten mat, da gulper man opp galle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvliket for bruker du?

Min hund gikk på vom og hundemat, og spydde så og si hver dag. Bytta fòr, og problemet forsvant. Forhandleren jeg kjøper fòr av har sagt at mange hunder som går på vom og hundemat spyr ofte.

Skjedde dette hver dag og uansett hvilken type V&H du brukte?

*nysgjerrig-Petra meg* :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine spyr dersom de spiser for fort eller dersom de drikker mye vann på en gang (eller iskaldt vann). Det hjalp litt å blande ut maten med litt vann slik at de ikke kan spise like fort, men det eneste som virkelig hjelper er å bare gi litt og litt mat, evt strø föret i hagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvliket for bruker du?

Min hund gikk på vom og hundemat, og spydde så og si hver dag. Bytta fòr, og problemet forsvant. Forhandleren jeg kjøper fòr av har sagt at mange hunder som går på vom og hundemat spyr ofte.

Lazy gikk på hundemat og Vom, spydde da og, Så bare Kôbers, og spyr (gikk på kôbers sammen med H&V). så, nå tenker jeg og prøve nytt fôr.

Om hundene mine spiser for fort og for store mengder så kaster de det opp igjen etter kort tid. Spiser din hund fort?

Hun kan spise fort ja, men nå spiser hun Sånn ca Normalt vil jeg si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amiga spiser sakte og spyr av tørrfor, og hun spiser sakte(blir vannet i vann) v&h og gulper mye av det.

Har jo også vært innom diverse formerker på tørrfor og alle ble hun "dårlig" av, samt hun tilslutt ikke ville spise de. V&H synes hun iallefall er godt, men det går sakte ned :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjedde dette hver dag og uansett hvilken type V&H du brukte?

*nysgjerrig-Petra meg* :lol:

Prøvde ikke alle variantene, så vet ikke. Men hu spydde spesielt mye av nr 33 (tilsatte fiskeoljen selv) og nr 25. Damen jeg kjøper det av har sagt at det er flere som har slitt med oppkast av vom. Men så er det også kjempe mange som aldri har opplevd det. Jeg valgte å bytte for, siden jeg tviler på at det var sundt for bikkja å spy så ofte.. de får vel sårt spise rør og syre skader på tenna de også?

Er nok veldig individuelt hva de tåler. Min hund spiser veeeldig sakte egentlig. Så jeg synes det er rart hu spydde så mye. Og tenkte kanskje at rottisen har samme greia, om det får samme for da... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette her har jeg også lurt på for flat'en min som blir 2 år om noen dager "gulper" også veldig ofte, nesten daglig. Jeg ser en sammenheng med stort vanninntak, da spruter det på en måte en liten dam opp igjen. Samtidig så ser jeg også at han kan gulpe tørrfôr kuler på morgenen og han har da ikke spist siden kvelden før, noen ganger har jeg mistenkt han for å være hamster :lol: Kan ikke forstå hvordan han kan gulpe opp hele tørrfôr-kuler så mange timer etter siste måltid :ahappy: Ellers så er han en som kaster opp om han får i seg noe magen ikke vil ha (hybelkaniner, pinner, tørrfisk, mere hybelkaniner... alt blir svelget om det passer i halsen)

Jeg syns jo også flat'en min drikker utrolig mye, han inntar ca 2 - 3 liter vann i døgnet. Sammenlignet med bc'ene som såvidt er borte å snuser på vannskåla så er det jo himmelvid forskjell mellom dem :cheer:

Er magen tom så kaster han opp galle han også, som JeanetteH sine.

Jeg også har lurt på om det er noe galt med han, men får ikke noe tilfredstillende svar. Det blir jo for det meste ledd litt av at han er sånn :heart:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...