Gå til innhold
Hundesonen.no

hannhund kaos


adina84

Recommended Posts

Vi har et "lite" problem her hjemme...

Vi har fått en snart 2 år gammel Jâmthund hjem hit som HATER andre hannhunder.

å problemet er det at han står i hundegård på utsiden å min nå 3 år gamle bullterrier hann å denne har lagt hverandre for hat.

Før Jâmten kom kunne Storm gå løs ute som han vill men nå må jeg ha han i bånd fordi han løper opp til den andre for å slåss gjennom gitteret (har resultert i rift på snuten å bitt i poten på storm) men som bullen han er er smerte ikke noe hinder.

Har prøvd å gå tur med de sammen å ha de i bur ved siden av hverandre men det ender alltid med en knurre/brøle kamp hvor de "klikker" på buret til hverandre..

Har spurt litt om bakgrunnen til Jâmten men får bare til svar at han alltid har hatet andre hanner.

Storm har derimot aldri reagert sånn på noen hunder.. :)

Så jeg ønsker å skal ha Storm løs igjen ute, orker ikke en band hund, vi bor sånn til at vi ikke har en eneste nabo men bare kjempe stor tomt,

Kan det å sette opp et "strøm" gjerde rundt hundegården hjelpe tror dere?

kanskje han ikke gidder å opp der da, å evt et bjeffe band (spray) på han i gården så ikke han skaper situasjonen.

Når Storm er oppe ved den andre er han i en helt annen verden å jeg får ingen som helst kontakt, det eskalerer heller når jeg kommer..

er så ille at jeg må fange han med bånd å rett å slett dra han ned igjen..

Forslag noen?

:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Mulig jeg er litt treg, men jeg skjønner ikke helt problemstillingen jeg. Er det sånn at du får besøk av en fremmed hund på tomta di? Eller bor den hunden på samme gård? Hvis det er slik at det er en løshund som stadig kommer til dere for å yppe, så går det vel an å snakke med eieren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg er litt treg, men jeg skjønner ikke helt problemstillingen jeg. Er det sånn at du får besøk av en fremmed hund på tomta di? Eller bor den hunden på samme gård? Hvis det er slik at det er en løshund som stadig kommer til dere for å yppe, så går det vel an å snakke med eieren?

Begge hundene er våre, den ene står i hunde gård ute å den andre "bor" inne,

problemet er at jeg ikke kan ha "inne" hunden ute løs for da blir den i gården forbannet å bjeffer å da løper den andre opp der, å da blir det kaos..

jeg vil kunne ha han løs ute uten at han løper opp til den som står i gården...

Ble det forståelig... :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge hundene er våre, den ene står i hunde gård ute å den andre "bor" inne,

problemet er at jeg ikke kan ha "inne" hunden ute løs for da blir den i gården forbannet å bjeffer å da løper den andre opp der, å da blir det kaos..

jeg vil kunne ha han løs ute uten at han løper opp til den som står i gården...

Ble det forståelig... :ahappy:

Du må nok dele av hagen med gjerde slik at hunden din ikke kommer inntil hundegården, med god avstand. Men allikevel kan de stå og se på hverandre og fåkke hverandre opp.... så da er du vel like langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nok dele av hagen med gjerde slik at hunden din ikke kommer inntil hundegården, med god avstand. Men allikevel kan de stå og se på hverandre og fåkke hverandre opp.... så da er du vel like langt.

men vil de ikke gi opp til slutt da når de skjønner at ikke det hjelper å bjeffe/knurre?

går det ann å få strøm gjerde (evt tråd) som en kan sette på lav styrke som jeg kunne satt rundt hunde gården... 24kvadrat den gården så blir vel drit dyrt med gjerde..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men vil de ikke gi opp til slutt da når de skjønner at ikke det hjelper å bjeffe/knurre?

går det ann å få strøm gjerde (evt tråd) som en kan sette på lav styrke som jeg kunne satt rundt hunde gården... 24kvadrat den gården så blir vel drit dyrt med gjerde..

To hannhunder som har starta hatkampanjen, vel, jo altså, det er jo selvfølgelig lov til å drømme om "krig og fred og laks og sånn."

Men jeg ser for meg at dersom den ene skal være i hundegård og den andre være løs ute i hagen så må du sørge for at den i hagen ikke kommer bort til hundegården og helst bør de ikke kunne stå og se på hverandre på nært hold heller, sånn jeg ser det. (Er elendig til å forklare meg.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To hannhunder som har starta hatkampanjen, vel, jo altså, det er jo selvfølgelig lov til å drømme om "krig og fred og laks og sånn."

Men jeg ser for meg at dersom den ene skal være i hundegård og den andre være løs ute i hagen så må du sørge for at den i hagen ikke kommer bort til hundegården og helst bør de ikke kunne stå og se på hverandre på nært hold heller, sånn jeg ser det. (Er elendig til å forklare meg.)

Har ikke NOEN forhåpninger om vennskap her altså :D

Bare det at han kan gå i hagen som han pleide, han ignorerer han andre når han går i band ute så lenge jeg ikke kjefter på bjeffing eller går opp te gården så da har jeg vel lov til å håpe om at han skal gjøre det samme om det står en ubehagelig hindreing mellom de :ahappy:

akkurat det med at de kan stirre på hverandre kan bli et problem, ikke lett å dekke til 7 elemnter på langs...hmmm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løpestreng til bullehunden rett og slett, bak huset f.eks så de ikke kan se hverandre. Den vil hindre han i å fly opp til den andre, samtidig som han får vært ute. Ja det er dumt at det er slik, men slik er det nå når dere har tatt inn en aggressiv hund. I stedet for å lære bulletingen at den kan bråke, så sett den heller i bånd.

Dårlig gjort å dekke til gården synes nå jeg, siden det finnes så mange andre løsninger som gjør at han får være i fred der oppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pressening kjøpt jeg på Rema til 20 kr, så er å få tak i billig, men enig at det er en litt urettferdig løsning for Jamten.

Felles oppgaver er vell det som kan få de til å ihverfall være nær hverandre. Tur i skogen hvor Jamthunden er i jaktmodus kan kanskje hjelpe. Tur i høyere aktivitet også, løping, men da må du selvsagt se ann hundene, noen blir verre under høy aktivitet. God lydighet er nok det viktigste, trene de på øvelser nært hverandre.

Uten at jeg vet så kan det hende at kjeftingen når Jamten boffer, er med å på trigge bullen. Så å trene inn at du kun trenger å gi en stille kommando, uten at det krever mer styr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå tur sammen, mange ganger, gjerne som noen nevner med så høy intensitet at de må konsentrere seg om det. Ikke la dem låse seg i sånne "stirresituasjoner" eller annet som bare hever konfliktnivået. Hvor lenge har Jämthunden vært hos dere? Sånne ting kan ta tid, men det kan ta enda lenger tid hvis de får mulighet til å kjøre hverandre opp, som for eksempel ved å "krangle" gjennom hundegården. Så bruk kanskje metodene som er beskrevet ovenfor, men lag minst mulig styr ut av det, la dem kun se hverandre når begge har noe annet å gjøre, så de ikke BARE fokuserer på hverandre, så går det seg til skal du se... Jeg har en som bruker laaang tid på å "lære" seg andre hannhunder som han skal omgås med, men det å gå tur sammen funker nesten alltid. Da får de mulighet til også å gi hverandre de signalene som trengs også, bedre enn hvis de skal møtes inne i et rom eller noe (som ofte er heelt drepen)... Det kan jo hende Jämthunden er mer bråkete enn den egentlig er tøff også? Hva slags inntrykk har du av det? Har den noen gang fått forholde seg til en annen hannhund løs, UTEN å ha en vegg mellom? (jeg mener ikke at du skal slippe dem vilt sammen og se hva som skjer, men mer om du vet om han egentlig er så "sint" eller om det bare er "bråk")

PS: Dessuten; to hannhunder i værste modningsalder, og med et "umodent" forhold til hvordan man skal forholde seg til sånne situasjoner; du har ikke skaffet deg den enkleste jobben akkurat, men det går nok;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løpestreng til bullehunden rett og slett, bak huset f.eks så de ikke kan se hverandre. Den vil hindre han i å fly opp til den andre, samtidig som han får vært ute. Ja det er dumt at det er slik, men slik er det nå når dere har tatt inn en aggressiv hund. I stedet for å lære bulletingen at den kan bråke, så sett den heller i bånd.

Dårlig gjort å dekke til gården synes nå jeg, siden det finnes så mange andre løsninger som gjør at han får være i fred der oppe.

men det er jo bånd han må gå i nå, noe jeg helst vil unngå :ahappy:

Desverre umulig å sette han bak huset pga tomten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå tur sammen, mange ganger, gjerne som noen nevner med så høy intensitet at de må konsentrere seg om det. Ikke la dem låse seg i sånne "stirresituasjoner" eller annet som bare hever konfliktnivået. Hvor lenge har Jämthunden vært hos dere? Sånne ting kan ta tid, men det kan ta enda lenger tid hvis de får mulighet til å kjøre hverandre opp, som for eksempel ved å "krangle" gjennom hundegården. Så bruk kanskje metodene som er beskrevet ovenfor, men lag minst mulig styr ut av det, la dem kun se hverandre når begge har noe annet å gjøre, så de ikke BARE fokuserer på hverandre, så går det seg til skal du se... Jeg har en som bruker laaang tid på å "lære" seg andre hannhunder som han skal omgås med, men det å gå tur sammen funker nesten alltid. Da får de mulighet til også å gi hverandre de signalene som trengs også, bedre enn hvis de skal møtes inne i et rom eller noe (som ofte er heelt drepen)... Det kan jo hende Jämthunden er mer bråkete enn den egentlig er tøff også? Hva slags inntrykk har du av det? Har den noen gang fått forholde seg til en annen hannhund løs, UTEN å ha en vegg mellom? (jeg mener ikke at du skal slippe dem vilt sammen og se hva som skjer, men mer om du vet om han egentlig er så "sint" eller om det bare er "bråk")

PS: Dessuten; to hannhunder i værste modningsalder, og med et "umodent" forhold til hvordan man skal forholde seg til sånne situasjoner; du har ikke skaffet deg den enkleste jobben akkurat, men det går nok;)

er nok den verste tiden nå ja..

Jamten har flydd på en annen hund desverre, men da var det min samboer som hadde han med, måtte fysisk skille de men gikk tålig greit med de.. :ahappy:

dette har igrunn bare blitt verre å verre, gikk en stund veldig greit men så ble det bare verre ettersom Jamten ble tryggere her, vurderer sterkt en presenning der gården sråner ut mot ute området vi bruker mest..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hahah frykter absolutt puberteten med første hannhund! Wææ!😬
    • 5 mnd og en stund er det fint. Og så kommer puberteten. Da er det ikke fred å få på et par år.
    • @maysofieer vel for tiden vår lokale gjeter-ekspert. Jeg synes det høres ut som dere har greit aktivitetsnivå, og så lenge hunden får brukt seg utenom sesongen så bør det ikke være noe stort problem.
    • Syns foreløpig den 0-4 måneder var den kjedeligste fasen 😂 Vi er ved 5 måneder nå, og jeg syns alt er mye bedre nå. Fra 2-4 måneder skal de bare tisse, sove, spise og leke. Nå kan han noen få ting, han kan gå skikkelige turer, han sover i lengre strekk, tisser ikke inne, biter egentlig mye mindre nå enn før selv om han er midt i tannfelling. Men, jeg skal være forsiktig med å si det for tidlig. Han kan enda få en periode hvor han blir en skikkelig slitsom valp/unghund 😂. Men akkurat nå flyter vi på en fin rosa sky ved 5 måneder 🥰 
    • Hei! Jeg og samboer vurderer Border Collie som neste hund. Eier pdd en finsk lapphund på 13 mnd. Ny hund blir ikke för om et halvt år. Da söster har sau og ikke mulighet til å ha hund selv, tenkte det vi det kunne värt en lösning å skaffe border collie hun kan bruke under gjetning da vi uansett hadde skaffet en hund nr 2. Vi satser på å bruke hunden til lydighetstrening, ettersök og muligens bruks i tillegg til gjeting. Det vi da lurer på er hvordan det vil gå når hunden kun brukes til gjeting om hösten. Vi må jo selvfölgelig trene gjennom vinteren men dette kan jo variere i hyppighet. Dere som har bc, hvor mye aktivisering får den ila en uke/per dag? Evt andre ting vi bör vurdere og tenke over!   Takk for alle innspill!! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...