Gå til innhold
Hundesonen.no

"gi hals"

Epson

Recommended Posts

Har lyst til å prøve å lære han dette, hvis jeg noen sinne skal gå lydighet så trenger han det jo også.

Jeg har lyst til å ha litt pause fra den vanlige treninga fot,sitt bli, ligg bli osv.. for han virker litt lei det og det samme med meg.

Fikk tips fra hundekurset om å binde han fast og gire han opp til han begynte å bjeffe.

Hadde med yndlingsleka hans og godbit men dette funka ikke. Han bare hopper etter leka og når han skjønner at han sitter fast gadd han ikke prøve mer.

Prøvde også uten å binde han fast, men han bare hopper himmels høyt etter leka, og når han skjønte at han ikke fikk den fant han seg heller en isklomp å leke med :aww:

Han bjeffer så og si aldri. Kun mot andre hunder noen ganger, ikke når det ringer på døra eller whatever.

Han kan gjøre det mot katter hvis de ikke gidder å leke med han, men tror ikke pus blir så veldig blid av å bli brukt som bjeffeleke..

Tenkte kanskje å gå lydighetskurs, men finner bare kurs rundt om kring her som man må ha bronsemerke for å gå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Bare for å presisere: Om du skal konkurrere i lydighet så trenger du ikke øvelsen "gi hals", men om du snuser på bruks (NBF) så er det en øvelse i lydighetsdelen på brukskonkurranser. Hvis hunden din bjeffer på støvsugeren, så kan man bruke det, elelr vaskefilla el. Det enkleste er å fremprovosere adferden der han i utgangspunktet slipper den lettest. Om du har en hund som er trang i halsen, så er det kanskje andre ting du burde trene på først som du trenger mer nå enn en "tulleøvelse" som hals, som du kanskje trenger i framtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å presisere: Om du skal konkurrere i lydighet så trenger du ikke øvelsen "gi hals", men om du snuser på bruks (NBF) så er det en øvelse i lydighetsdelen på brukskonkurranser. Hvis hunden din bjeffer på støvsugeren, så kan man bruke det, elelr vaskefilla el. Det enkleste er å fremprovosere adferden der han i utgangspunktet slipper den lettest. Om du har en hund som er trang i halsen, så er det kanskje andre ting du burde trene på først som du trenger mer nå enn en "tulleøvelse" som hals, som du kanskje trenger i framtiden.

Han bjeffer egentlig ikke på noe som jeg vet garantert han bjeffer på.(annet enn andre hunder) Han skal bare hoppe på og ta alt...

Jepp tenkte på NBF bare er ikke noe flink til å skrive hva jeg mener osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ei frøken som aldri laget en lyd tidligere..

Det jeg gjorde var at jeg fant den ultimate godbiten (en bit tørrfisk for vår del), puttet henne i bur og terget henne utenfor buret.. Etter en stund begynte hun å pipe og lage lyd og hun fikk godbiten.. Neste gang krevde jeg litt mer lyd av henne, et svakt bjeff eller lignende.. Spørs hvor lett hun var å få i gang da.. Og etterhvert krevde jeg et bjeff før hun fikk godbiten.. Når hun da bjeffet på kommando i buret, generaliserte jeg det utenfor buret..

Vi prøvde også alt ved å binde henne fast osv.. Dette var det eneste som fungerte for oss.. En jeg trener sammen me, lærte hunden sin hals i hundegården..

Bruk fantasien er mitt beste tips og bruk verdens beste belønning :aww: Gjerne kanskje dra i gang halsen etter dere har lekt og herja skikkelig først så den er litt høy =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg skal hente valp om 14 dager, og nå ser det ut som tispen min får løpetid svært snart. Har noen erfaring med å få en ny valp inn i familien samtidig med at den voksne hunden får løpetid? Bør jeg be om å utsette henting av valpen?
    • Det er mange måter å gjøre dette på. Og man bør definitivt ha en plan, for alenetrening fram til en hel arbeidsdag kan ta tid. Med den siste hunden vår tok det 6 mnd. Jeg var da delvis ufør, så mannen hadde ham med på kontoret de dagene jeg var på jobb. Personlig mener jeg at man bør være hjemme med valpen minimum en uke, helst to, for å bruke tid sammen, bli kjent både med hverandre og den nye hverdagen, og etablere litt rutiner, før man i det hele tatt kan starte alenetreningen gradvis. Så bruker man tiden man har, men minst et par uker med systematisk alenetrening hjelper for de fleste. Når man må tilbake på jobb er det mange muligheter. Det viktigste er å ikke pushe valpen for lenge for tidlig, da risikerer man i verste fall å få en hund som ikke tåler å være alene hjemme i det hele tatt, og det er ganske slitsomt. Hjemmekontor. Ta med hunden på jobb.  Hundepasser/hundebarnehage (NB! Vær ekstremt nøye på hundebarnehage, der trenger valpen også tilvenning, og 5 dager i uken er alt for mye. Det er MYE stimuli, stress og påvirkning på slike steder, og det bør være en god plan for hvordan hundene får nok ro i løpet av dagen. Sjekk gjerne at de som håndterer hundene til daglig, altså ikke bare daglig leder, har kursing og faktisk kunnskap om språk og adferd hos hund, å "bare være glad i hunder" er ikke nok på slike steder). Om man er flere i huset, kan man flekse på jobbtid slik at en kan dra tidlig på jobb og komme tidlig hjem, og den andre drar sent. Nabo/familie/venn som passer valpen på dagtid og etterhvert stikker innom og lufter. Omplasseringshund som er vant til å være alene hjemme, heller enn valp. Da bør man også bruke tid på å bli kjent, og starte rolig og gå forsiktig frem med alenetrening på nytt sted, men så lenge de er vant til (og komfortabel med!) å være alene så bør treningen gå ganske raskt.  
    • Jeg lurer på hvor lenge man bør ta fri fra jobb for å være hjemme med den nye valpen, dersom man ikke har mulighet for hjemmekontor? Jeg har en valpebok der det anbefales 5-6 uker, men dette er jo ikke så enkelt i praksis. Det kan sikkert variere mye når valpen er tilvendt å være alene hjemme også. Noen tips?
    • Har ikke egenerfaring, men omgåttes en håndfull whippets. Tur i typisk norsk skog er meg bekjent ikke noe nevneverdig problem. Herjer hunden i skogen kan det såklart bli en skramme her eller der uavhengig av rase, men jeg har aldri hørt at det er noe vesentlig verre med whippet. Når det gjelder munnkurv mtp. jaktlyst så vil det hindre skade og drap av byttedyr, men jagingen og stresset blir jo det samme. Hunden skal ikke jage vilt (eller tamt strengt tatt) så du bør ha tilgang til åpne og/eller inngjerdede områder som hunden kan få løpe fra seg på. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...