Gå til innhold
Hundesonen.no

"gi hals"

Epson

Recommended Posts

Skrevet

Har lyst til å prøve å lære han dette, hvis jeg noen sinne skal gå lydighet så trenger han det jo også.

Jeg har lyst til å ha litt pause fra den vanlige treninga fot,sitt bli, ligg bli osv.. for han virker litt lei det og det samme med meg.

Fikk tips fra hundekurset om å binde han fast og gire han opp til han begynte å bjeffe.

Hadde med yndlingsleka hans og godbit men dette funka ikke. Han bare hopper etter leka og når han skjønner at han sitter fast gadd han ikke prøve mer.

Prøvde også uten å binde han fast, men han bare hopper himmels høyt etter leka, og når han skjønte at han ikke fikk den fant han seg heller en isklomp å leke med :aww:

Han bjeffer så og si aldri. Kun mot andre hunder noen ganger, ikke når det ringer på døra eller whatever.

Han kan gjøre det mot katter hvis de ikke gidder å leke med han, men tror ikke pus blir så veldig blid av å bli brukt som bjeffeleke..

Tenkte kanskje å gå lydighetskurs, men finner bare kurs rundt om kring her som man må ha bronsemerke for å gå

Guest Gråtass
Skrevet

Bare for å presisere: Om du skal konkurrere i lydighet så trenger du ikke øvelsen "gi hals", men om du snuser på bruks (NBF) så er det en øvelse i lydighetsdelen på brukskonkurranser. Hvis hunden din bjeffer på støvsugeren, så kan man bruke det, elelr vaskefilla el. Det enkleste er å fremprovosere adferden der han i utgangspunktet slipper den lettest. Om du har en hund som er trang i halsen, så er det kanskje andre ting du burde trene på først som du trenger mer nå enn en "tulleøvelse" som hals, som du kanskje trenger i framtiden.

Skrevet

Bare for å presisere: Om du skal konkurrere i lydighet så trenger du ikke øvelsen "gi hals", men om du snuser på bruks (NBF) så er det en øvelse i lydighetsdelen på brukskonkurranser. Hvis hunden din bjeffer på støvsugeren, så kan man bruke det, elelr vaskefilla el. Det enkleste er å fremprovosere adferden der han i utgangspunktet slipper den lettest. Om du har en hund som er trang i halsen, så er det kanskje andre ting du burde trene på først som du trenger mer nå enn en "tulleøvelse" som hals, som du kanskje trenger i framtiden.

Han bjeffer egentlig ikke på noe som jeg vet garantert han bjeffer på.(annet enn andre hunder) Han skal bare hoppe på og ta alt...

Jepp tenkte på NBF bare er ikke noe flink til å skrive hva jeg mener osv.

Skrevet

Jeg har ei frøken som aldri laget en lyd tidligere..

Det jeg gjorde var at jeg fant den ultimate godbiten (en bit tørrfisk for vår del), puttet henne i bur og terget henne utenfor buret.. Etter en stund begynte hun å pipe og lage lyd og hun fikk godbiten.. Neste gang krevde jeg litt mer lyd av henne, et svakt bjeff eller lignende.. Spørs hvor lett hun var å få i gang da.. Og etterhvert krevde jeg et bjeff før hun fikk godbiten.. Når hun da bjeffet på kommando i buret, generaliserte jeg det utenfor buret..

Vi prøvde også alt ved å binde henne fast osv.. Dette var det eneste som fungerte for oss.. En jeg trener sammen me, lærte hunden sin hals i hundegården..

Bruk fantasien er mitt beste tips og bruk verdens beste belønning :aww: Gjerne kanskje dra i gang halsen etter dere har lekt og herja skikkelig først så den er litt høy =)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...