Gå til innhold
Hundesonen.no

Stresset i bil


MegaMarie

Recommended Posts

Tusen takk for svar :P Jeg tror kanskje noe slikt kan hjelpe :P

Men drog du noen ganger på bilturer i treningsprosessen? Altså om du måtte et sted med hunden, men den var enda ikke trent for så lange bilturer, men du drog likevel? Om du gjorde det, hvordan fungerte treningsopplegget da? Ble det ødelagt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjører mest lengre turer. Svert lange. For eks er det ni timer til Stockholm. Nå går det greit uansett hvor i bilen. Men jeg hadde bure forran i passasjersetet med åpning mot meg rimlig mange turer. Det er slitsomt å kjøre med en pipende hund ved siden av seg. Men man har jo som regel ikke noe valg. Jeg lar mine nesten aldri være alene i bilen.

Det er viktig at de aldri opplever å bli for kalde eller for varme når man kjører. Jeg vil jo at de skal forbinde det å kjøre med noe positivt.

Jeg har en flapp av en tøykurv som hunden fikk med fra oppdretter, den elsker hun, om hun kan ligge på den i buret så er alt greit. Men vi har hatt en del bilturer med piping før vi kom til en løsning på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar :P Jeg tror kanskje noe slikt kan hjelpe :P

Men drog du noen ganger på bilturer i treningsprosessen? Altså om du måtte et sted med hunden, men den var enda ikke trent for så lange bilturer, men du drog likevel? Om du gjorde det, hvordan fungerte treningsopplegget da? Ble det ødelagt?

Altså, når jeg skulle steder, så dro jeg. Og da fikk "masingen" bare stå til. Men ellers trente jeg hjemme når bilen stod i ro. Jeg kunne sikkert ha latt motoren stå på noen ganger også så han lærte seg til at det samme gjalt da. (Det kan du jo se an. Ikke så frytelig miljøvennlig å la bilen stå på tomgang i all evighet, men for en kort treningsøkt så kan det tenkes at det går :P)

Jeg kan ikke si at kjøreturene våre ødela treningen. Det som sikkert hadde gjort saken bedre for min del, var om jeg hadde min egen bil fra han var valp. Så kunne jeg tatt meg turer oftere. Vi var to som delte på en bil, og begge skulle farte masse hele tiden. Men jeg visste heller ikke på forhånd at dette med å slappe av i bilen skulle ta av så mye, for å være ærlig.

Når jeg trente måtte jeg være veldig tolmodig og bare klikke når han ble stille, før han fikk belønning. Først med meg synlig, og senere etter å ha vært stille når a mor hadde "gått". Så gikk det lenger og lenger tid mellom klikkene og nammisen. Sakte men sikkert så funka det. Og det var ganske digg å kunne dra på langturer med en stille hund i bil :P

Du får prøve deg litt fram og kjenne litt på hva du synes funker for Blondie og ikke :P

Edit: Nå vet jeg ikke hva som egentlig er utfordringen til Blondie da, om hun er bilsyk, redd eller som Marvin - boring! Så mitt svar blir litt generelt ang å venne til å være i bur og at det er ok.

Jeg har ikke erfaring med bilsyk hund, så hvis det er det som er tilfellet så vet jeg ikke helt hva du burde gjøre på sikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amiga var den i kullet som hylte og brakk seg i bil, men jeg bare puttet henne i buret baki og kjørte, når hun var rolig stoppet jeg og tok henne ut og tuslet litt og lekte litt, så satte jeg henne i bilen igjen og kjørte hjemover, så roet hun seg og jeg parkerte hjemme og hun var lykkelig. Oppkastinga ga seg litt etter litt og det har ikke vært noe siden August. Men jeg har jo venner som har hunder som trenger piller når de skal kjøre bil for å slippe å kaste opp, også går det greit.

Amiga lærte også å assosiere bilen med trening som var gøy! For vi parkerer bilene åpne rundt der vi trente og hun lærte fort at biltur = trening, tur og kos. Men før det var jo biltur noe av det verste som fantes :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en sånnen hund. Etter noen år med mye bilkjøring så lager han ikke lyd lenger men han er stresset. Jeg tok buret inn og begynte på begynnelsen med burtrening. Jeg klikkertrening ikke men fant ut at dette var kanskje noe jeg kunne begynne med i bur sammenheng. Klikkertreniner ikke etter "boken" for jeg kan be han gå inn i det eller legge seg for eksempel så jeg hjelper han litt for at han skal finne ut hva han skal gjøre.

Buret er nå inne. Begynte med klikk og godbit når han så på buret, gikk mot det, en labb inn, flere labber inn, helt inne, satte seg, la seg, ble liggende en stund så sånn bygget vi det opp og nå er bur virkelig KULT! i hvert fall inne. Når han lå der en stund uten problemer med burdøren åpen så lukket jeg den og bellønte gjennom sprinklene.

Det er ikke bur i bilen for øyeblikket da jeg valgte og trene disse for seg selv. Men vi er heller ikke på noen lange bilturer. Passer på og ikke kjøre langt. Tar han ofte med meg på turer der det er litt bil, litt utenfor bilen, litt bil igjen sånt at det ikke er mye bil og gangen. Så er noe av det mest effektive, bil 10-20 min LANGT tur sånn at hunden er skikkelig sliten (eller trening men det er viktig at hunden er veldig sliten) så er det bilkjøring igjen. Kjør gjerne noen ekstra omveier sånn at hunden får roet seg for så og kjøre hjem og ta hunden ut når den har roet seg.

Det hjelper her. :lol: Men nå hopper ikke han frem i bilen heller da, vet ikke om din gjør det da. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

På de to siste bilturene har Blondie vært veldig rolig. Jeg har henne i bag i fremsetet nå pga den brukne foten. Hun har klart å være rolig kjempe lenge, før hun har peset litt, og deretter blitt helt rolig igjen :D Super overrasket. Jeg vet ikke hva som har trigget dette. Kanskje det er baggen. Så når hun er frisk igjen tenker jeg å trene mye på at buret er kult og sakte, men sikkert flytte buret ned til bilen og lengre og lengre bak i bilen :)

Takk for alle tips, forhåpentligvis så er jeg på vei mot en roligere hund i bilen :D

En ting som er kjempe rart, er at hun blir rolig med en gang hun får lov til å henge ut vinduer :lol: Hva kan det komme av egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På de to siste bilturene har Blondie vært veldig rolig. Jeg har henne i bag i fremsetet nå pga den brukne foten. Hun har klart å være rolig kjempe lenge, før hun har peset litt, og deretter blitt helt rolig igjen :D Super overrasket. Jeg vet ikke hva som har trigget dette. Kanskje det er baggen. Så når hun er frisk igjen tenker jeg å trene mye på at buret er kult og sakte, men sikkert flytte buret ned til bilen og lengre og lengre bak i bilen :)

Takk for alle tips, forhåpentligvis så er jeg på vei mot en roligere hund i bilen :D

En ting som er kjempe rart, er at hun blir rolig med en gang hun får lov til å henge ut vinduer :lol: Hva kan det komme av egentlig?

det aner jeg ikke men Ivo er/var også det når han fikk stikke snuten ut vinduet :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag måtte jeg putte henne helt baki i buret fordi kjæresten skulle sitte fremmeog jeg orker ikke at hun skal håre både fremme i bilen, bak og i bagasjerommet (noe som bar lite vits i å bekymre seg over ettersom at jeg hadde en røytende bordercollie bak). Det gikk overraskende bra :D Vanligvis piper hun om vi stopper bilen og hun ikke får komme ut, i dag var det helt stilt :) Lurer på hva som har gjort forandringen, men topp er det ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zoey er også kjempestresset i bil.

Jeg har prøvd stort sett det meste, men det eneste som fungerer er å kun kjøre korte turer med hunden løs i bilen.. Nå har det seg sånn, at det funker ikke for meg.. For det første kjører jeg ofte langt, og for det andre så er det helt uaktuelt å risikere døden både for meg og hundne i et krasj hvis hun er løs. Derfor må hun pent finne seg i å sitte i bur bak i bilen.. Hun peser og peser, men det må hun nesten bare gjøre.. Føler meg slem, men akkurat det får bare gå i bilen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vill var 12kg ved 17 uker/4mnd, og har endt opp på 19,5kg og rett over 50 cm😅 Roet seg betraktelig etter 5mnd😅
    • Tenkte det passet fint med en liten oppdatering, nå som jeg snuser litt innpå forumet igjen og Sydney har blitt en gæmlis Om tre dager har hun rund dag, og har vokst et ordentlig hvitt skjegg. En god gammel dame har hu altså blitt, men ennå sprek som bare det. Akkurat nå chiller vi etter å ha tatt oss en fin tur på fjellet Lett og deilig regn, og lite folk. Tok ikke med kamera, så blir mobilbilder! Hun ser så kompakt og rar ut her, haha Er igrunn spinkel.
    • 13-åringen min har også bare ett gir, og hun løper alle turer. Hun har i tillegg en del muskelsvinn, bilyd på hjertet og en skranglete skulder, så en frisk 13-åring tenker jeg i hvert fall det er uproblematisk å løpe med. Jeg har fått beskjed fra veterinæren om at jeg bare skal la min styre tempoet som hun vil.
    • Jeg har en eldre hannhund på 13 år, blandingshund, mor er husky. Han er et sportstype, bygd lett og rask. Veier 26-29 kg, varier i vekt, pga han fortsatt blir like surrete når nabotispene har løpetid 🙊 Han har alltid vært med på lange gåturer og sykling/løping/ski. Har redusert litt på turene som han er med på, men har han med på intervall løping, maks 4 km.  Han er usedvanlig sprek og holder koken på tur, dersom han sakker tempoet så følger jeg han. Veterinæren sier han er ekstremt sprek og frisk for alderen. Har minimalt med muskelsvinn og bevegelsesapparatet er som på en unghund. Ellers frisk med god hjerte/lunge helse. Hun mener han bare har godt av løpeturene, men jeg bekymrer meg alltid for at det blir for mye.. Han har aldri vist tegn til at det er for mye, han elsker å løpe, og vi går både før og etter løpingen. Han henter seg like fort inn som alltid etter løpeturene.  Har han aldri med på løpetur i solsteik eller over 20 varmegrader. Da holder vi oss til å gå.    Er det noen som har eldre senior hund som de løper med? Skjønner at jeg bare skal være veldig fornøyd med sprek og frisk gammelmann i hus, men jo eldre han blir, jo mer bekymret blir jeg for at noe skal skje han ❤️ 
    • Ja, de roer vel kanskje ned voksingen veldig nå fremover, ikke like eksponensiell som den har vært til nå  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...