Gå til innhold
Hundesonen.no

Stresset i bil

MegaMarie

Recommended Posts

Blondie er og har alltid vært super stresset i bil. Hun peser eller klynker for det meste og hyler når hun er alene i bilen. Er det en måte man kan trene bort dette på? Jeg ser for meg at det blir litt vanskelig å sitte i bagasjerommet med godbiter liksom :( Hun er aller mest stresset når vi kjører fort.

Jeg tar dette opp nåog ikke for flere år siden da vi for det meste har tatt buss i alle år (noe hun ikke bryr seg om) mens nå som jeg har lappen kjører vi bil mye oftere og dermed merker jeg mer til stressingen hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hun sitter i bur. Ikke prøvd teppe over buret. Skal det være over hele buret da? :rolleyes2:

Tja, du kan jo prøve å ha det litt åpent inn i bilen mot dere. Men jeg ville dekt sidene, toppen og bak! Skader ikke å prøve :( Veldig enkelt hvis det funker ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det ikke bare å starte ny tilvenning?

Altså inn i bilen (i buret) også belønning, og ut igjen. Deretter starte motoren, skru av og så ut osv. Du skjønner tankegangen regner jeg med, altså belønne henne før hun "feiler".

Litt sånn samme tankegang som hjemme alene trening :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et plastikkbur så det har bare sprinkler på sidene og fremme. Åpningen fremme er vendt mot bagasjeromsdøren.

Da ville jeg prøvd å legge et teppe over åpningen og den ene veggen jeg! Noen ganger så skal det ikke mere til, så jeg anbefaler deg å prøve det ihvertfall :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd teppe litt nå. Det var et litt lite teppe så det dekket fronten og litt på ene siden. En andre siden ble dekket av veggene i bilen. Egentlig ingen forbedring. Hun klarte å rive det av i går og hun ble egentlig bare verre til tider. Skrapte mye i buret.

Jeg kunne prøvd som du sier, Siri. Men hva skal jeg gjøre mens jeg kjører? Ta korte turer til å begynne med og belønne med at vi går en tur eks?

Æsj, også er det det at jeg må bryte treningen de dagene vi skal noe og hun uansett må sitte en stund i bilen. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd teppe litt nå. Det var et litt lite teppe så det dekket fronten og litt på ene siden. En andre siden ble dekket av veggene i bilen. Egentlig ingen forbedring. Hun klarte å rive det av i går og hun ble egentlig bare verre til tider. Skrapte mye i buret.

Jeg kunne prøvd som du sier, Siri. Men hva skal jeg gjøre mens jeg kjører? Ta korte turer til å begynne med og belønne med at vi går en tur eks?

Æsj, også er det det at jeg må bryte treningen de dagene vi skal noe og hun uansett må sitte en stund i bilen. :icon_redface:

Synd at det ikke var så enkelt som et teppe, men verdt å prøve da.

Det er jo en kjip måte å trene på ja. Men å belønne med tur, eller en form for trening som hun liker er jo suuupert. Evt. kjøre 100m nedi i gaten og ta en treningsøkt.

Kom forresten nå på at Chico hadde en periode hvor han var litt kjip på å hoppe inn i bilen. Det var fordi det ofte innebar at jeg tok han i bilen for så å gjøre noenting først (hvor han ble igjen i bilen). Dette løste jeg ved å dra rett på tur, noe han virkelig elsker.

Hun blir ikke bilsyk da? Vet ikke hvordan sånt funker, men vet jo at man ofte bruker litt tid som oppdretter på å vende valpen til biltur, og at man av og til tar flere bilturere selv for å vende nye valpen sin til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke. Jeg tror ikke det. I går etter at vi var på tur og hadde trent litt, så var hun sliten og dermed lagde hun ikke lyd eller peset. Hun var riktignok løs i bagasjerommet i en venninne sin bil. Men på veien til var hun også løs i samme bil og da stresset hund.

Jeg har ikke fått høre noe om oppdretter som har kjørt bil med valpene, men det kan godt være.

Men hva skal jeg gjøre med de gangene vi er nødt til å bare kaste oss inn i bilen og dra uten noe tilvenning? Det bryter jo treningen litt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke. Jeg tror ikke det. I går etter at vi var på tur og hadde trent litt, så var hun sliten og dermed lagde hun ikke lyd eller peset. Hun var riktignok løs i bagasjerommet i en venninne sin bil. Men på veien til var hun også løs i samme bil og da stresset hund.

Jeg har ikke fått høre noe om oppdretter som har kjørt bil med valpene, men det kan godt være.

Men hva skal jeg gjøre med de gangene vi er nødt til å bare kaste oss inn i bilen og dra uten noe tilvenning? Det bryter jo treningen litt..

Hmm.. skulle ikke være enkelt nei. Hvordan er hun framme hos deg da? Evt. om det funker bra med bilsele i setet med deg så kan du jo bruke det de gangene dere bare må kaste dere i bilen :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er hun redd? Er det bilsyk hun er? Er hun skeptisk til å gå inn i bilen? Hva er det som oftest dere skal når dere er ute og kjører - er det ting hun elsker? Reagerer hun annerledes om hun f.eks. sitter på fanget til noen i forsetet kontra når hun er i bilburet?

Når det gjelder slike ting er det ofte greit å vite litt om hva som er årsaken til problemet, siden det vil være nokså utslagsgivende til hva slags treningsopplegg man bør velge. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. skulle ikke være enkelt nei. Hvordan er hun framme hos deg da? Evt. om det funker bra med bilsele i setet med deg så kan du jo bruke det de gangene dere bare må kaste dere i bilen :)

Hun stresser uansett hvor i bilen hun er.

Er hun redd? Er det bilsyk hun er? Er hun skeptisk til å gå inn i bilen? Hva er det som oftest dere skal når dere er ute og kjører - er det ting hun elsker? Reagerer hun annerledes om hun f.eks. sitter på fanget til noen i forsetet kontra når hun er i bilburet?

Når det gjelder slike ting er det ofte greit å vite litt om hva som er årsaken til problemet, siden det vil være nokså utslagsgivende til hva slags treningsopplegg man bør velge. :P

Hun går noen ganger frivillig inn i bilen, men prøver å unngå det på en måte. Vanskelig å forklare, men jeg kan filme en gang kanskje. Jeg tenger ikke å løfte, dra eller tvinge hun inn. Skal vi inn i bilen så hopper hun inn når jeg ber henne om det. Buret er litt verre. Før gikk hun inn der også frivillig når jeg ba henne, men nå må jeg ofte ta tak i selen og lede henne inn.

På trening på tirsdag nektet hun å være nær bilen. Alle steg mot den prøvde hun å nekte på. Så jeg klikkertrente henne litt til å hoppe inn i bilen frivillig og bli der. Først hoppet hun inn, fikk godbit, hoppet ut igjen. Etterhvert ble hun igjen der. Tenker å fortsette med dette og trene på å gå inn i buret frivillig inne i huset.

Vi drar som oftest alltid på trening, tur, på besøk til folk osv. Altså ting hun liker.

Jeg er faktisk ikke sikker på hva det er. Om hun er redd eller bilsyk eller hva. Hvordan kan man merke det egentlig? Hun kaster ikke opp. Hun kan være rolig i bilen om hun er sliten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min valp haaaatet bilen i begynnelsen, selv om hun ble vandt til bilen med en gang og vi kjørte mye med henne. Men hun var nervøs, ville ikke inn i bilen, gikk stoore omveier for å unngå den. Men så kastet hun opp når vi tok lengre bilturen og derfor begynte vi med bilsyketabletter på henne. Nå eeelsker hun bilen, ligger bare å sover og slapper av og tar livet med ro :ahappy: I tillegg begynner hun jo også å forstå at bil betyr morro, og det hjelper mye! Men tidligere var hun også bare i bilen når vi skulle noe morsomt, så... I alle fall hjalp det mye med henne når vi gav henne tabletter mot bilsyke. (gir henne forresten slike som man kjøper til mennesker, postafen eller hva det heter. Ekstremt dyre de hos dyrlegen, og dyrlegen sa vi kunne kjøpe postafen istedet). Men er jo ikke sikkert din er bilsyk da, men er jo en tanke(de trenger vel neppe å kaste opp hele tiden for å være bilsyk..det vet man jo på mennesker,at vi kan være kvalme uten å kaste opp..).

Håper du finner ut av det, er ikke gøy når de er så redde i bilen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro det går an å bare prøve tablettene ja.. men har ikke så mye peiling på d:p. Gir henne de når vi skal på lange turer, skal gies en time før. De skal ikke gis hver dag, må i alle fall ha en dags pause i mellom når man bruker dette(var i alle fall det jeg fikk beskjed om) Bruker to tabletter på min golden retriver, men går an å høre med dyrlegen hvor mange tabletter din hund skal ha. Dette er tabletter som hunden ikke blir sløv av eller merker noe annet til, annet enn at hunden kan bli tørst. Men jeg hadde tatt en snakk med en dyrlege hvis jeg var deg, hvis du er så heldig som meg å har noen flinke og hjelpsomme dyrleger :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Men hva med korte bilturer da? Hva skal jeg gjøre da?

I helgen satt hun mye på fanget i bilen. Hun var roligere, men fortsatt litt stresset. Det virker som at hun er mer stresset når hun sitter bak. Kan dette bety at hun er bilsyk? I buss er hun også mye roligere, men peser litt der og.

Vi trener forresten på å gå frivillig inn i buret og legge seg der for å hvile nå om dagen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun er uvel pga medisinering, bør du unngå mest mulig å kjøre bil med henne - det er nemlig veldig lett å assosiere kvalme med bilkjøring for all fremtid.

Jeg ville nok forsøkt å kjøpe sånn bilsele til hund og sette henne i passasjersetet når dere kjører. Så begynn med korte turer til morsomme ting (dvs som å starte ny tilvending). Og ta tilvendingen derfra. Så hadde jeg byttet bilbur til et annet bur av annen type som hun ikke har opparbeidet negative assosiasjoner til med nytt teppe inni etc, og gjerne en annen plassering i bilen. Og da startet på nytt med de morsomme korte turene, ikke latt henne ligge lenge alene i bil etc Kjipe saker men en slik tilvending bør ikke ta mer enn et par uker - men så er det jo vanvittig viktig at hunden trives i bil, så det er verdt en del innsats det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste problemet er jo de gangene man må dra et stykke uten den gøye delen å komme frem til. Og nå som hun ikke kan gjøre så mye med brukket fot så er det ikke akkurat mye gøy vi kan gjøre heller :icon_redface: Men vi kan sikkert prøve dette når hun er blitt frisk :icon_redface: Takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en utfordring med loppa mi ang det å være i bur i bilen. Det var mer det at det var kjedlig og at han gikk glipp av alt det gøyale, enn at buret var skremmende. Han er den typen som må få med seg alt, og fotfølger dyr og mennesker for å være der det skjer. Så å måtte sitte i buret å veeeente på noe som mest sannsynlig kommer til å være veldig artig, det er boring! Jeg prøvde ulike ting, men til ingen nytte.

Til slutt tenkte jeg at jeg måtte starte helt fra start og fram med klikker. Rett og slett. Da trente jeg det å gå inn i buret og bli der mens jeg lukket døra, mens jeg gikk unna osv. Startet noen sek først, og utvidet veldig gradvis. Det tok tid, og jeg måtte repetere mange ganger over en periode.

(Da han var i puberteten var det værst, og da måtte jeg lukke ørene litt for det, for da var det flere ting som ikke var heeelt kuli akkurat da).

For meg har dette fungert veldig bra. Det hender jo han begynner på pipe av utolmodighet ennå, spesielt når han kjenner seg igjen på hvor vi er. (Han kjenner igjen kjøreveiene, for jeg har dekket buret med teppe). Men nå kan jeg bare snakke til han, så går det bra.

En periode kunne jeg nesten ikke prate med den som satt på med meg, fordi han overdøvet med pipingen og skrikingen sin. Var vi stille, så kunne han være stille også. Men skravlet vi, DA måtte han virkelig si fra at han også var der....

Nå skal det sies at min hund var en stor håndfull når det gjalt det der, så jeg brukte lang tid på det, men det gikk til slutt. Ikke sikkert din hund er like "seig" som min, men det kan kanskje fungere å starte helt fra begynnelsen igjen. Altså med bilen parkert, så hunden venner seg til bare å være i buret og i bilen uten deg. Det kan hende det er lettere for Blondie å takle kjøreturen etterhvert fordi hun har blitt mer vant til å være der? Jeg tror jeg hadde trent masse på det der jeg, til det faktisk løste seg.

Mulig andre har bedre tips og erfaringer å komme med her.

Lykke til ihvertfall! :P

Edit: dårlige formuleringer ser jeg, men du overlever vel :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...