Gå til innhold
Hundesonen.no

sporsele


MarieR

Recommended Posts

Jeg bruker halvnomeselen fra Richo som sporsele, og er i utgangspunktet godt fornøyd, men det er en liten ting jeg ikke liker. Når det er hardt drag i lina, enten jeg har den festet oppå eller under, så blir bukreima slakkere og slakkere, fordi begge festepunktene er festet direkte i denne, og den tåler ikke draget. Egentlig ingen big deal, men jeg blir gående og irritere meg over det,i alle fall siden disse selene er laget for trekk/tur/sporarbeid hvor det naturlignok vil bli en del drag. Så..hvilke seler slipper jeg denne problemstillingen med? Nomesele er jo selvsagt et alternativ jeg kan vurdere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig begeistret for böttcherselen. :rolleyes2:

Mens jeg synes feks Lira blir for liten for en böttchersele (lina surrer seg bare fast i alt), hun går bedre med helnome.

Edit; jeg synes forresten at Laska, huskyen, går bra med böttchersele.

Du må nesten prøve deg fram selv. Tror hel-/halvnome og böttcherseler er de mest vanlige i dag, sånn ut i fra det jeg har sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bekjent bruker denne som spor-sele. Den sitter veldig bra på hennes ak som har bra trykk i linen under sporing :(

Kommer til å prøve den på Harly når han har vokst til.

Den bruker jeg på Blaze. Blaze nekter å gå i den Talli går med, og Talli mener nome er teit. :innocent:

Talli bruker denne som sporsele. Hun viser helt tydelig at hun liker best å jobbe med den. På samme måte som Blaze liker seg best i Nome.

24576_10150164901185072_834435071_11966534_7361214_n.jpg

Ville nok heller sett på hvordan hunden går i sporet enn hvilken sele dere "tror" passer best. Talli er en hund som går veldig dypt, Blaze er en "rett fram" hund. Dette fører jo også til at hundene sine seler trykker på helt andre plasser :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Ville nok heller sett på hvordan hunden går i sporet enn hvilken sele dere "tror" passer best. Talli er en hund som går veldig dypt, Blaze er en "rett fram" hund. Dette fører jo også til at hundene sine seler trykker på helt andre plasser :P

Helt enig. Jeg syns nome ser best ut å gå med. Og Ekko liker nome, for den er god å trekke i. Men det er helt klart at han går bedre spor om han har en sele med feste under. Så nå er jeg vel egentlig på utkikk etter en egnenede sporsele jeg også før sommern. Ellers funker det faktisk fint å feste sporlina rundt bryststolpen på nomesela og lina ut mellom beina. Men det er jo unektelig litt kronglete å sette den på :lol:

Prøv deg frem til hva som funker best på måten din hund går spor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig. Jeg syns nome ser best ut å gå med. Og Ekko liker nome, for den er god å trekke i. Men det er helt klart at han går bedre spor om han har en sele med feste under. Så nå er jeg vel egentlig på utkikk etter en egnenede sporsele jeg også før sommern. Ellers funker det faktisk fint å feste sporlina rundt bryststolpen på nomesela og lina ut mellom beina. Men det er jo unektelig litt kronglete å sette den på :lol:

Prøv deg frem til hva som funker best på måten din hund går spor.

Det kommer en du kan prøve i posten. Må bare vente til den 15. med å sende :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...