Gå til innhold
Hundesonen.no

Når er det greit å ringe nødnummeret?


SoppenCamilla

Recommended Posts

Går veldig mye på øde steder i skogen nær Oslo, så har tenkt på at det kunne skje før det skjedde - og man innbiller seg kanskje at det er verre enn det er?

Det var helt uproblematisk, og jeg har gått der alene også etter den episoden. Var bare en stakkars gammel mann som hadde det vondt og ikke orket mer, så la seg til å sove uten å ville våkne igjen.

Egentlig må det være en fin måte å dø på. :rolleyes2: En jeg gikk i klasse med hadde vært på fjelltur med en gruppe, og der var det en eldre mann. Plutselig sa han "Nei, nå trur jeg at jeg dør!". Satte seg ned og døde. Må være mye bedre å dø slik, enn i en seng på et gamlehjem...

Kynisk var kanskje ikke riktig ord, men mente det samme som deg - at det er for vanlig til at de (kan) bry seg. Men det er jo uansett trist og man må jo ringe / prøve å hjelpe uansett hva slags mennesketype det er. En jeg lekte med da jeg var liten endte opp slik, og selv om han var vanskelig å være mor til da det stod på som verst, så sitter det en knust familie igjen nå mange år etter.

Man kan ikke la alle skjebnene gå inn på seg nei. Da trur jeg at man blir sprø til slutt. Noen har helt ufattelig vonde livshistorier å fortelle, og om man bruker litt tid av og til for å lytte, så lærer man hvor utrolig heldig man er selv her i livet. Selv om man ikke er rik, bor i det flotteste huset, har den fineste bilen eller den mestvinnende hunden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel aldri ringt ambulanse eller brannbil, men jeg ringte politiet en gang på jobb. Da kom det en tydelig beruset mann inn på butikklokalet og handlet (prøvde seg på øl, noe som ble nektet). Han ble lettere irritert og jeg plukket opp telefonen for å ringe før det hendte noe.

Fulgte mannen ut, og så at han satte seg i bilen sin, som han kjørte inn i trappen vår på vei ut. Hele veien beskriver jeg situasjonen for politimannen. Så kommer mannen seg ut på veien, og 200m nedi veien hører vi et BANG, da hadde han kjørt inn i et steingjerde.

PS: Kan jo nevne at vi prøvde å hindre mannen i å sette seg i bilen, så i å kjøre ut, men måtte ta et sikkerhetsvalg i forhold til oss selv (han enset ingenting i veien, og ville antagelivis bare kjørt på oss) og heller la politiet ta saken videre.

Ellers har jeg ringt "lokal"-nummeret til politiet pga. tydelig beruset mann som hang rundt på friarealet. Da lurte politimannen på hvordan temperatur det var ute, fordi han satt med perfekt frisk temperatur på kontoret sitt med AC. Jeg forklarte at både jeg og venninnene mine syntes det var ubehagelig å ha et slikt menneske luskende rundt, men han sa de ikke gadd å sende noen.

Heldigvis må han ha ombestemt seg, eller flere må ha ringt, fordi det dukket opp noen politibiler etterthvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ringt 112 noen ganger. En gang fordi en polakk prøvde å knuse vinduer for å komme seg inn i huset vårt, en gang fordi vinduet på bilen (som stod i ro i garasjen) var knust og det var blod overalt, en gang fordi vi fikk besøk av en dame som hadde sprengt av seg tommelen utenfor hyttedøren vår en nyttårsaften, og en gang fordi det var en skikkelig stygg bilulykke rett utenfor her.

Har hatt litt splittede opplevelser, fra superservice til en politimann som ikke trodde på meg når jeg sa det stod en mann og prøvde å bryte seg inn vinduet. Forstod fort at jeg hadde rett når han hørte hunden brøle - hva skulle man gjort uten Mr. Bjeff? Haha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat vært på førstehjelpskurs, og da fikk vi beskjed om at man kan ringe nødnummer hvis man er usikre. Videre fikk vi beskjed om at man bør ringe 113 i tydelig alvorlige situasjoner (hjertestans osv), men også ved bilulykker, bruddskader osv. Spesielt brudd på bekken/hofte, fordi dette kan stoppe blodtilførselen til beinet. Ved tydelige arm- og beinbrudd er det også lurt å ringe etter ambulanse i stedet for å frakte personen til legevakt selv. Det kan hindre skaden i å forverre seg pluss at man raskere får hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, aldri trengt å ringe nødnr - men har ringt 02800 et par ganger, og alltid fått hyggelige svar. Siste gangen var da hesten var borte da jeg stod opp om morgenen. :rolleyes2: Viste seg å være riktig plass å ringe, for hesten var fanget inn og trygt plassert. Dog, de bommet med omtrent 12 mil fra hvor hesten var til hva jeg fikk beskjed om. :lol:

Blir litt smånervøs når jeg leser om alle opplevelsene og tenker at jeg har vært heldig som har blitt spart for masse skumle greier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig må det være en fin måte å dø på. :rolleyes2: En jeg gikk i klasse med hadde vært på fjelltur med en gruppe, og der var det en eldre mann. Plutselig sa han "Nei, nå trur jeg at jeg dør!". Satte seg ned og døde. Må være mye bedre å dø slik, enn i en seng på et gamlehjem...

Ja stille og rolig under snøtunge trær...

Så rart at han mannen kunne merke at han kom til å dø!

Jeg har ringt 112 noen ganger. En gang fordi en polakk prøvde å knuse vinduer for å komme seg inn i huset vårt, en gang fordi vinduet på bilen (som stod i ro i garasjen) var knust og det var blod overalt, en gang fordi vi fikk besøk av en dame som hadde sprengt av seg tommelen utenfor hyttedøren vår en nyttårsaften, og en gang fordi det var en skikkelig stygg bilulykke rett utenfor her.

Har hatt litt splittede opplevelser, fra superservice til en politimann som ikke trodde på meg når jeg sa det stod en mann og prøvde å bryte seg inn vinduet. Forstod fort at jeg hadde rett når han hørte hunden brøle - hva skulle man gjort uten Mr. Bjeff? Haha!

Oi, fant dere ut hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, fant dere ut hvorfor?

Jepp, det gjorde vi. Lå en 200-lapp ved siden av girspaken, og noen ungdommer hadde prøvd å bryte seg inn i bilen for å få tak i den (!). De hadde knust vinduet, og kuttet seg ganske stygt. Så hadde de dratt til legevakten da, og fortalt ærlig hva som hadde skjedd... Kostet de mer enn en 200-lapp til slutt det der ja :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke ringt noen av nødnumrene jeg tror jeg.... Aldri vært i situasjoner der jeg har følt det har trengtes i ambulanse situasjon, det har liksom holdt lenge med vanlig legevakt. Men ville vel tydd til dem der jeg følte jeg ikke hadde kontroll og oversikt over sak eller skadeomfang. For feks et beinbrudd ville jeg nok ikke ringt før jeg følte at vi selv ikke fikk fraktet vedkommende til sykehus uten altfor store problemer. Trengs det ambulanse liksom?

Politiet har jeg alltid brukt 02800 istedet. Aldri vært i situasjoner som har krevd raskere reaksjon enn dem evnt kan gi. Men har derimot ringt dem MANGE ganger. Vedr alt fra fyllefest og bråk hos naboen, til etterlatte biler, til hunder på rømmen. Og også engang i forbindelse med brann, noe som leder meg til siste nødnummer...

Brann har jeg vel, jooo! Når jeg tenker meg om! EN gang har vi ringt 110.... Vi gikk tur i nabolaget og så det flammet opp av pipa på et hus! Raste inn døra og det viste seg at begge som bodde der var døve. Vi fikk fort forklart at det måtte stenge all trekk i ovnen, så bare kastet vi oss på telefonen dems og ringte 110.

Ellers har jeg brukt 02800 i et par tilfeller vedr dette også. En gang når vi selv skulle brenne noen filler (fare for selvantenning) hjemme på gårdsplassen midt i sentrum hvor vi bodde før. Greit å gi beskjed om det skulle bli stor røykutvikling osv av det. Og en annen gang da det brant på en byggeplass 100 m unna vinduet mitt. Det var brann i en søppelhaug, og ingen fare for at det skulle spre seg med det første, så annså det ikke som en 110-sak. (det ble full utrykning, slukking og REPRISE dagen etterpå! Og ikke minst TO helvetes bøter på de som drev byggeplassen. *flire* )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...