Gå til innhold
Hundesonen.no

Er hunden min aggressiv?


LeneogMino

Recommended Posts

Hei!

For ikke så lenge siden fikk jeg en kommentar om at jeg "måtte kjøpe munnkurv til Mio" pga en slosskamp som skjedde litt før jul. Jeg mener generelt ikke at Mio er aggressiv, men jeg er ikke objektiv på emnet siden det er min hund, sånnsett.

Jeg hadde blitt utrolig glad hvis dere kunne gått inn på linken og lest blogginnlegget mitt og fortalt deres mening!

http://minverdenogmeg.blogspot.com/2011/01/er-mio-aggressiv.html

På forhånd, tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er nok aggressiv, men det er ikke en "sykdom". Aggresjon er et avstandssøkende signal fra hunden, som sier "jeg vil ikke ha deg her". Alle hunder har aggresjon i seg, men det er forskjellig hvor mye de bruker det. Hvorfor han gjør det er vanskelig å si uten å ha sett ham, om det er på grumm av utrygghet eller ressursforsvar.

Hvis Mio løper rett bort til andre hunder og forstyrrer treningen slik du beskriver, så bør han ikke være løs. Han trenger at du er der og forteller han at dette ikke er akseptabelt (på en måte hvor du selv heller ikke bruker aggressive signaler).

Det er utrolig viktig at du ikke lar dette utvikle seg. Han er i en alder nå hvor han er såbar og påvirkelig, og jeg vet, dessverre av personlig erfaring, at hvis dette får utvikle seg i feil retning, så kan du slite med en problemhund resten av livet hans.

Jeg anbefaler deg å ta kontakt med en trener som kan se på deg og ham sammen, og gi deg råd og tips om trening og hvordan du kan håndtere disse situasjonene. I tillegg kan du med fordel lese boken "Dempende signaler" av Turid Rugaas, som er en utrolig god hjelp for å lære å lese hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du må ha han løs på trening er det en fordel om han er alene i banen, evnt kun trener paralellet med stødige tisper. :whistle:

Som Smirna nevner så er han ung og lett påvirkelig, så da må du sørge for at han ikke havner i situasjoner som han ikke klarer å løse på egenhånd.

Jeg ser jo det at en sak ofte har to sider, og ifølge den andre hundens eier så var ikke dette helt riktig gjengitt. Vet ikke om det er noe du har glemt å nevne eller vil utdype mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva som var feil gjengitt, jeg. Det gikk fint med de, til de krasjet i tunnelen. Du får si hva jeg sier feil, siden du tydeligvis vet mer enn meg.

Det eneste jeg vet er at jeg har hørt 2 forskjellige sider av samme sak.

Derfor spurte jeg, uten å være spydig, om det var noe du kunne ha glemt å skrive.

Var ikke verre enn det.

Edit: Mai Britt Idèn på Fjellanger er en dame med masse kunnskap om adferd, jeg var hos henne med min første hund. Kan absolutt anbefales :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har du spurt oss om hva vi tenker. Jeg tenker at hunden din trenger litt "hjelp" fra deg, og må få slippe å stadig komme i situasjoner der han føler han må bråke litt. Så reglen er nokså enkel, men du verden så teit, hold han under kontroll i nærheten av andre hunder, ta han vekk med en gang han begynner å bølle og når dere trener på banen, var bombesikker på at dere har avtalt på forhånd hva som skal trenes på, så dere ikke kommer i krasj i en tunnel.

Se på han som en skikkelig tennåring, full av kviser og hormoner, han er kjempeusikker, men likevel den kuleste og tøffeste gutten i klassen. Havner i bråk titt og ofte, men det er fordi han ikke helt vet hvordan spillereglene er, og trenger rett og slett en som hjelper han gjennom denne tiden.

Slik jeg har lest bloggen din, så vil jeg bestemt si at du skal være litt obs fremover :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry Monica, litt stresset. Vil jo ikke skape noe krangel! Det med eieren til den andre hunden var bare en liten del av det som gjorde at jeg bestemte meg for å blogge om det emnet, ikke hele den store grunnen.

Jeg har fått utrolig mye tips og hjelp, og det er jeg kjempeglad for!

Ang tunnelen så trente vi ikke da, vi lot hundene løpe fritt på banen mens vi ryddet inn. Jeg spurte de andre om det var greit at vi slapp de, og det sa de ja til. Dette er noe jeg ikke kommer til å gjøre igjen.

Ang slossingen så har det skjedd 3 ganger siden oktober, hvis jeg ikke tar feil. Så det er ikke noe som skjer ofte, og det er kun 3 hunder det er skjedd med. Så 97% av tilfellene er Mio aldri en som sloss med andre. Han hadde heller ikke sloss med den ene hunden hadde ikke den krasjen skjedd i tunnelen, det er jeg ganske sikker på.

Som du skriver så er han en tenåring. På bare 14 mnd er det mye som skjer, og jeg skal hjelpe han på best mulig måte. Begynt å lete opp folk som kan det med atferd og hund, og har et par navn jeg har hørt mye bra om. Jeg skal høre med de, så satser vi på at alt ordner seg og at de små dumme tingene som skjer innimellom forsvinner helt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du skriver så er han en tenåring. På bare 14 mnd er det mye som skjer, og jeg skal hjelpe han på best mulig måte. Begynt å lete opp folk som kan det med atferd og hund, og har et par navn jeg har hørt mye bra om. Jeg skal høre med de, så satser vi på at alt ordner seg og at de små dumme tingene som skjer innimellom forsvinner helt:)

Som Mokken sier, det er flinke på Fjellanger. Hør med de, og inntil du får hjelp fra andre tobeinte i RL, så hold han rett og slett unna hunder det kan bli konflikt med. Du nevnte så vidt at han mener at ting er på kanten til å bli "my prescious"? Altså har litt ressursforsvar? Unngå det i nærheten av andre. Ikke la han ligge ved sekken din for eksempel, ikke la han få "vokte" på ting i nærheten av andre hunder og ikke gi han gode tyggeting sammen med andre hunder. Gobiter må han jo få i nærheten av andre hunder. Begynner å styre med bc-tingene sine (psyking) så stopp det. Det kan hende det er derfor han kommer i trøbbel.

Jeg har hatt bc med ressursforsvar og hundeaggressivitet selv, så om du vil, så kan du gjerne ta kontakt med meg på pm :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang slossingen så har det skjedd 3 ganger siden oktober, hvis jeg ikke tar feil. Så det er ikke noe som skjer ofte, og det er kun 3 hunder det er skjedd med. Så 97% av tilfellene er Mio aldri en som sloss med andre. Han hadde heller ikke sloss med den ene hunden hadde ikke den krasjen skjedd i tunnelen, det er jeg ganske sikker på.

Som du skriver så er han en tenåring. På bare 14 mnd er det mye som skjer, og jeg skal hjelpe han på best mulig måte. Begynt å lete opp folk som kan det med atferd og hund, og har et par navn jeg har hørt mye bra om. Jeg skal høre med de, så satser vi på at alt ordner seg og at de små dumme tingene som skjer innimellom forsvinner helt:)

For å være helt ærlig, så syns jeg 3 slosskamper siden oktober er mye når det er snakk om en så ung hund som din, og det er noe du er nødt til å ta tak i nå, fordi han er bare 14 mnd, om et års tid så kommer han til å mene det mye mer, og da har du brått en hund som er "fæl".

Sånn jeg tolker det du har skrevet i bloggen din, og svarene du har fått, så har du en usikker hannhund, ikke dominant. En dominant hund flyr ikke i andre hunder og trykker de "bare fordi de kan", de har ikke behov for det. En usikker hund derimot, bygger selvtillit på å være ufin med andre hunder. Jeg vil tippe at han kan være litt sånn mot hunder ellers også siden du skriver at han liker å vise hvem som er sjefen, selv om det koker over for han i stressrelaterte situasjoner.

Å krangle om hvem hund som begynte og hvem som er fælest, er det ikke noe poeng i. Nei, jeg syns ikke Mio er noen tikkende bombe - han er en hund, og enn så lenge er han ikke en spesielt fæl en heller. Men du må lære deg å kontrollere han, og du må bli veldig kresen på hva for slags hunder han får leke med. Dvs at han ikke får være løs sammen med disse 3 han har barket sammen med alt, og heller ikke andre hanner på hans egen alder, eller usikre hunder. Skal du slippe han med andre hunder, så burde det være trygge og greie voksne. Det samme på ag-banen, ikke tren samtidig med annet enn trygge og greie voksne.

Ha rutiner og regler for "alt". Han trenger - ut fra hva jeg har lest - å bli mer lydig :wub: og det å ha rutiner og regler, hjelper både på å lære han å være lydig, og at han er usikker - da veit han hva som skal skje, og det at han klarer å gjøre som han får beskjed om vil gi han mestringsfølelse, da blir selvtilliten hans mer "riktig". Han får ikke lov til å være eiesyk, det er også en ting usikre hunder ofte gjør, passer på "sine ting", fordi ressursforsvar er lov i hundeverden. Han får derimot ikke lov til å være sånn av deg, det er du som passer på deres ting (og han), det er du som er den trygge lederen av dere to.

Jeg ville vel også trent litt på ting hvor han må være rolig og konsentrere seg. Spor, søksøvelser, sakte marsj lineføring/fri ved foten, noe som er forholdsvis enkelt, som kan både belønnes ofte og derfor gi han mestringsfølelse, samt lærer han å holde fokus. Enkle LP-øvelser gjør han jo også mer lydig ovenfor deg. På ag-banen ville jeg konsentrert meg om å trene på felt og det å gå slalomen ordentlig (jeg veit ikke hvordan dere ligger an i treninga, bare så det er sagt), altså momenter fremfor fart, særlig hvis det er andre hunder på banen. Han er som sagt en pubertetslus, det er mye som foregår i hodet og kroppen hans, så å gå litt tilbake i treninga og gjøre ting enkelt for han, er nok ikke så dumt i en periode.

Han er en ung hund, og det er nå du former hvordan du vil at han skal være som voksen. Ikke gi han flere dårlige erfaringer med andre hunder, og ikke sett han i situasjoner hvor han kan føle at det er nødvendig å sloss. Lær han at det er du som har ansvaret, og hva du forventer av han, så tenker jeg at han ikke blir så verst som voksen, jeg :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og tusen takk for svar :getlost:

Etter jeg skrev blogginnlegget mitt har jeg fått flere svar som sier dette med at hunden ikke er dominant men usikker. Det vil si jeg har lært noe nytt, akkurat det jeg håpte på da jeg skrev innlegget! Så tusen takk til alle som har svart.

Ja, 3 ganger er mye i forhold til den forrige hunden min som aldri sloss. Men når noen svarer virker det som om han hele tiden er sånn, og det er han jo ikke. Den ene av de tre møter vi ikke igjen, og de to andre hundene holder vi oss unna. Han er ikke sånn mot andre, altså, ikke tøffe seg eller noe av det jeg ser med de tre hundene.

På agilitytreningen går vi forbi andre hunder på vei inn og ut, og det er aldri noe problem. Ingen knurring, ingenting. Noen hilser vi på, andre ikke.

Når vi er på tur går vi som regel i en skog der vi møter andre hunder. Der har det aldri vært et problem å møte andre hunder. Ikke knuffing, ingenting. Liker han de, så leker de. Er det ikke interessante så finner han andre ting å gjøre på. Så jeg vet ikke hvordan jeg skal stoppe slossingen, utenom å skille de når det skjer. Og det skjer jo ikke så ofte..?

Men jeg har tatt kontakt med folk her i Bergen jeg har hørt mye bra om, så får vi se hva det blir til :wub:

Ang agilityen så er det faktisk bare felt og slalom vi trener på! He he.

Mio er en god gutt, bare "full i hormoner" og usikker. Men vi skal fikse det :D Både for Mio, meg og andre hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig enig i det mange sier her. Jeg tror Mio trenger en mer konsekvent flokkleder. Så her har du en jobb å gjøre med deg selv, slik at du blir den tryggheten han trenger.

Vet selv hvordan det er å oppdra en pøbel av en ung hannhund. Det er stress, slit og et evig mas. Men plutselig er hunden voksen og en skjønner hverandre.

Du trenger ikke være slem selv om du er konsekvent. Han trenger faste rammer. Han trenger en som setter grenser og ikke finner seg i tull. Når du har sagt nei, så er det nei.

Jeg holdt selv Ace unna alt av hannhunder fra han var 1 år til han var 2,5 år. Han fikk ikke lov å hilse på, gire seg opp eller være i nærheten av hunder jeg ikke visste var rolige og trygge på seg selv. Han har aldri fått dominere andre hannhunder og jeg har bygget mye selvtillit på han. Selvtilliten går ut på at jeg er din leder, jeg passer på deg, og du gjør som jeg sier. Og det har fungert kjempebra.

Nå skal det sies at etter kastreringen stoler jeg enda mer på Ace. Han har ikke noe behov for å markere seg ovenfor noen andre. Han er rettferdig og setter jyplinger på plass om de ikke oppfører seg.

Vi kan jo ta oss en prat neste gang vi møtes, om du ønsker. :D Men ser du får mye hjelp om du trenger det. Det ordner seg alltid skal du se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hahah frykter absolutt puberteten med første hannhund! Wææ!😬
    • 5 mnd og en stund er det fint. Og så kommer puberteten. Da er det ikke fred å få på et par år.
    • @maysofieer vel for tiden vår lokale gjeter-ekspert. Jeg synes det høres ut som dere har greit aktivitetsnivå, og så lenge hunden får brukt seg utenom sesongen så bør det ikke være noe stort problem.
    • Syns foreløpig den 0-4 måneder var den kjedeligste fasen 😂 Vi er ved 5 måneder nå, og jeg syns alt er mye bedre nå. Fra 2-4 måneder skal de bare tisse, sove, spise og leke. Nå kan han noen få ting, han kan gå skikkelige turer, han sover i lengre strekk, tisser ikke inne, biter egentlig mye mindre nå enn før selv om han er midt i tannfelling. Men, jeg skal være forsiktig med å si det for tidlig. Han kan enda få en periode hvor han blir en skikkelig slitsom valp/unghund 😂. Men akkurat nå flyter vi på en fin rosa sky ved 5 måneder 🥰 
    • Hei! Jeg og samboer vurderer Border Collie som neste hund. Eier pdd en finsk lapphund på 13 mnd. Ny hund blir ikke för om et halvt år. Da söster har sau og ikke mulighet til å ha hund selv, tenkte det vi det kunne värt en lösning å skaffe border collie hun kan bruke under gjetning da vi uansett hadde skaffet en hund nr 2. Vi satser på å bruke hunden til lydighetstrening, ettersök og muligens bruks i tillegg til gjeting. Det vi da lurer på er hvordan det vil gå når hunden kun brukes til gjeting om hösten. Vi må jo selvfölgelig trene gjennom vinteren men dette kan jo variere i hyppighet. Dere som har bc, hvor mye aktivisering får den ila en uke/per dag? Evt andre ting vi bör vurdere og tenke over!   Takk for alle innspill!! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...