Gå til innhold
Hundesonen.no

Ta pent


Bikkjehuset.no

Recommended Posts

Dette har jeg også slitt litt med når Aïda synes trening er supergøy. Det jeg gjør er å holde fast godbiten/gjemme den litt i hånden, og hun får den ikke før hun er forsiktig. Hvis hun styrter mot hånda, gjemmer jeg godbiten sånn at hun lukter den men ikke får tak i den og sier "forsiktig", og når hun er forsiktig da så får hun den :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter også med det med Chanti. Hun biter meg når hun skal ta godbitene. Det gjør ganske vondt, så jeg kvier meg for å trene med henne orntlig. :P Har prøvd å ha den i håndflaten med tommelen og gi utover på en måte med hånden. Det kan gå greit, men det er vanskelig og hun får seg alikevel lett et jafs av tommelen eller skraper hånden. Hun er ganske ille.. Kan jo kaste godbiten til henne, men da får jeg avbrudd i øvelsene syns jeg, da hunden hopper opp eller at jeg bommer og hunden må snuse etter den og blir da ukonsentrert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amiga er også godbitsnafser. Så på mine første 2 kurs så jeg blodig ut hver eneste trening og har masse arr fortsatt :P Kluet var å komme med den, ser jeg hun hopper/begynner og skal nafse ta den snur jeg handbakken til, så jeg gjemmer godbiten, da stopper hun opp, og jeg snur og hun tar den normalt. Jeg har prøvd å holde ut på kanter og kasting og diverse.

Har holdt på sånn leeenge nå, og det har begynt å bedre seg, får noen tilbakefall om hun er kjempeivrig, men som regel kan jeg gi med å bare gi godbiten nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff godt det er andre her også.

Ja det gjør jo skikkelig vondt :P spesielt nå som er det så kaldt ute, fingrene mine er frossene. Heldig vis er vi feridig med valpetennene da.

Jeg kan kaste godbiten av og til men som du sier Djervekvinnen, da blir det jo opphold og lett for at han bare snuser i stedefor å trene med meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager på en måte en tunnel med fingrene og håndflaten og har godbiten ca på dybde med langefingeren. Da er hunden nødt til å brukte tunga for å få tak i godbiten.

Litt krøkkete forklart, men håper du skjønner :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager på en måte en tunnel med fingrene og håndflaten og har godbiten ca på dybde med langefingeren. Da er hunden nødt til å brukte tunga for å få tak i godbiten.

Litt krøkkete forklart, men håper du skjønner :P

Ta bilde :P

For jeg tror min ville bare gått for hele hånda for det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta bilde :P

For jeg tror min ville bare gått for hele hånda for det :P

Da får den jo ikke tak i noe! Altså det kan bli litt (eller mye :P ) nibling på pekefingeren de første gangene, men så lenge man ikke gir etter for det vil de nok ta tegninga til slutt.

Skal se om jeg får ordna bilde ila dagen...

Nytt forsøk på forklaring: Lag en sirkel med pekefinger og tommel og form resten av "tunellen" med de andre fingrene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får den jo ikke tak i noe! Altså det kan bli litt (eller mye :P ) nibling på pekefingeren de første gangene, men så lenge man ikke gir etter for det vil de nok ta tegninga til slutt.

Skal se om jeg får ordna bilde ila dagen...

Nytt forsøk på forklaring: Lag en sirkel med pekefinger og tommel og form resten av "tunellen" med de andre fingrene!

Det gjorde vondt :P Amiga tok og glefsa til, men jeg skal prøve å se om hun kanskje vil ta forsiktigere, for akkurat nå blør jeg på handa :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjorde vondt :P Amiga tok og glefsa til, men jeg skal prøve å se om hun kanskje vil ta forsiktigere, for akkurat nå blør jeg på handa :P

Hmm, birde kanskje hatt med en disclaimer til tipset mitt :P

Prøve med litt mindre fristende godt først kanskje, så hun ikke er fullt så ivrig til hun tar tegninga? Har gjort dette på min hund siden han var valp, så aldri kommet så langt som til blodige sår...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, birde kanskje hatt med en disclaimer til tipset mitt :P

Prøve med litt mindre fristende godt først kanskje, så hun ikke er fullt så ivrig til hun tar tegninga? Har gjort dette på min hund siden han var valp, så aldri kommet så langt som til blodige sår...

Jeg har en krokodille corgi, er dog bedre nå UTEN valpetenner :P og jeg tok den kjipeste godbiten vi har, tørre leverbiter :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om du trener på å ta godbiten slik at dersom hun tar for hardt i så tar du hånden bak på ryggen, venter litt og så prøver igjen. Litt som leken blir avbrutt om man biter i menneskehender trenning man ofte gjør med valper. Evt gjøre øvelsen med en hanske på først :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her er en variant, som jeg overtok fra en proff hundetrener som passet hunden ved en anledning.

Gi godbit: Holde neven lukket med godbit inni. Vente på blikk-kontakt - åpne neven flatt på skrå mot hunden - hunden tar godbiten pent fra håndflaten.

Jeg glemte å spørre om hun hadde brukt hansker før hunden skjønte ideen med ro / blikk som åpner hånden. Tror jeg hadde satset på det, for egen del, hvis hunden var heftig, hadde skarpe tenner eller ikke lærte veldig fort.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matvraket mitt vil ha mat for alt i verden. Og han spiste litt hender i starten. Kall det en kjip metode, men det funket. Jeg tok egentlig bare godbiten tilbake, og gjentok det sånn var gang det gjorde vondt. Og tok den rolig mot munnen hans igjen. Med en "ta pent"-kommando inn mellom alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hahah frykter absolutt puberteten med første hannhund! Wææ!😬
    • 5 mnd og en stund er det fint. Og så kommer puberteten. Da er det ikke fred å få på et par år.
    • @maysofieer vel for tiden vår lokale gjeter-ekspert. Jeg synes det høres ut som dere har greit aktivitetsnivå, og så lenge hunden får brukt seg utenom sesongen så bør det ikke være noe stort problem.
    • Syns foreløpig den 0-4 måneder var den kjedeligste fasen 😂 Vi er ved 5 måneder nå, og jeg syns alt er mye bedre nå. Fra 2-4 måneder skal de bare tisse, sove, spise og leke. Nå kan han noen få ting, han kan gå skikkelige turer, han sover i lengre strekk, tisser ikke inne, biter egentlig mye mindre nå enn før selv om han er midt i tannfelling. Men, jeg skal være forsiktig med å si det for tidlig. Han kan enda få en periode hvor han blir en skikkelig slitsom valp/unghund 😂. Men akkurat nå flyter vi på en fin rosa sky ved 5 måneder 🥰 
    • Hei! Jeg og samboer vurderer Border Collie som neste hund. Eier pdd en finsk lapphund på 13 mnd. Ny hund blir ikke för om et halvt år. Da söster har sau og ikke mulighet til å ha hund selv, tenkte det vi det kunne värt en lösning å skaffe border collie hun kan bruke under gjetning da vi uansett hadde skaffet en hund nr 2. Vi satser på å bruke hunden til lydighetstrening, ettersök og muligens bruks i tillegg til gjeting. Det vi da lurer på er hvordan det vil gå når hunden kun brukes til gjeting om hösten. Vi må jo selvfölgelig trene gjennom vinteren men dette kan jo variere i hyppighet. Dere som har bc, hvor mye aktivisering får den ila en uke/per dag? Evt andre ting vi bör vurdere og tenke over!   Takk for alle innspill!! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...