Gå til innhold
Hundesonen.no

Barne- og ungdomsarbeider


Matmora

Recommended Posts

Nå har jeg endelig tatt det store skrittet og bestilt dette kurset hos NKS. Er det noen her på sonen som har erfaring med kurset og hvordan det er lagt opp?

Er eksamen så komplisert at det er veldig tøft for ei som ikke har sitte på skolebenken på over 20 år?

Er bare så innmari spent, hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt barne og ungdomsarbeider på voksenopplæring, men siden jeg hadde så mye almenn fag fra før, så kunne jeg ta den tverrfaglige hovedeksamen pluss en eksamen i hvert fag.. Jeg har stått glatt på 3 eksamner og venter spent på resultatet til den 4'de :( Skal du studere helt på egenhånd, eller skal du gå på forelesninger? Mye å sette seg inn i på egenhånd..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal lese på egenhånd, har ikke mulighet til å gå på noe kurs, har ikke råd til å ta fri uten lønn. Men, ved iherdig lesing og benytte meg av venner som har vært veileder for noen som har tatt fagbrev, så håper og tror jeg at det skal gå bra. En må bare ha veldig god selvdisiplin og lese og jobbe jevnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er med eksamen på barne og ungdomsarbeider er at du får caser og tenkte situasjoner som du da skal klare å flette inn fagsfoffet inn i. .Det er der den store utfordingen ligger.. Og når du forteller noe, så må du alltid begrunne det faglig, og støtte din uttalelse opp mot diverse modeller, systemer, psykologer og forskere.. men så sant du får hjelp til å trekke ut hovedelementene som du MÅ være innom på oppgaven din, så går det nok kjempefint :( Lykke til :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro det går ganske så bra. Jeg tok fagbrevet i dette dog på vanlig måte med skole og læretid. Men det viktigste er å kunne knytte teori opp til dine meninger og det du skriver.

Din fordel er at du har mange knagger å henge fagstoffet du leser, og vil nok få det greit til fordi det er logisk og jeg vil gjette at det meste kan du som taus kunnskap. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke man bare må kunne knytte teorien opp mot erfaringer nei.. Det er myye fagstoff man er nødt til å begrunne for å stå på en eksamen.. Og jeg tenkte også slik som dere.. At om 17 åringer klarer dette, så skal pokker meg jeg også greie det.. men jaggu var det ikke så enkelt som jeg trodde nei :blink: Men bare du får med deg den røde tråden mellom fagstoff og praktiske handlinger, så skal det nok gå fint..

Huk av viktige ting når du får bøkene. Og disse pungtene bør du kunne på rams og kunne knytte de opp til realistiske handlinger:

Kari Lamers sosialiseringsmodell.

Urie Bronfenbrenners modell (meso systemet)

Didaktiske relasjonsmodellen

Maslows behovspyramide

Pluss at du bør bli god på hva lek er, lekens betydning for barns utvilking, språk, sosiale kompentanse og samspill.. og det samme med språkets betydning :D

Kan du det meste om disse pungtene, så klarer du alltid å ro deg i land.. Det er mye å lese på, men det gjelder å dra de viktigste røde trådene, hvor det bestandig vil være mulig å kunne dra oppgaven innpå og utvikle den videre :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Nå har jeg kommet i gang med kurset og syns det går forholdsvis bra. Fikk akkurat tilbake første innsending og der fikk jeg karakter 4. Hvis det er som i "gamle dager" så er vel ikke det så dårlig, spesielt med tanke på at det er gud-veit-hvor-mange-år-siden jeg gikk på noen form for skole/kurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...