Gå til innhold
Hundesonen.no

Innbilt svangerskap

MegaMarie

Recommended Posts

Det er jo mange som steriliserer hundene sine om de har innbilt svangerskap. Hvor lang har det gått da før de tar avgjørelsen med å sterilisere dem?

Blondie har nå for første gang innbilt svangerskap. Det jeg har merket så langt er produksjon av melk, og akkurat nå lå hun og slikket på en bamse og løftet opp foten til den slik at den kunne få tak i melken. Hun har også hatt litt stor mage for noen dager siden, men om dette kom av mat eller om hun faktisk blåste den opp, det vet jeg ikke.

Hun har ikke møtt på så noen hunder når hun har hatt innbilt, så jeg vet ikke hvordan hun reagerer på de. I dag hadde vi besøk av to små unger, det skjedde ingenting gale da heller. Mamma mente at hun prøvde å vokte sofaen her hinn dagen fordi hun ville "føde" valpene sine der, men jeg fikk ikke det med meg, så jeg vet ikke om det var sant.

Når blir innbilt et så pass stort problem at man steriliserer hunden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del ble valget om sterilisering pga innbildt tatt sammen med dyrlegen.

Min hund har vært innbildt siden første løpetid. Og alle kjerringråd med trening, før,under,etter løpetid, mindre mat osv er prøvd men hunden ble like fullt innbildt.

Det var ikke det at det var så plagsomt at det rant melk av henne, for det var det eneste synlige for det blotte øye, resten var at hun ble daff sløv og slapp i forkant , og etter innbildt, hun var en annen hund og derfor ble hun etter sin 5 løpetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra naturens side skal alle tisper ha innbilt i mer eller mindre grad. Det er fordi de skal kunne ta til seg andre valper i flokken, om noe skulle skje med valpenes egentlige mor. Så det er jo ikke akkurat noe galt med en tispe med innbilt.

Men om det blir så mye at det plager tispen, så kan det jo være greit å høre med veterinær om det er noe man kan gjøre.

Selma har hatt innbiltvalp etter hver løpetid så langt. Det går over såpass raskt at jeg ikke ser på det som noe problem. Men hun er ofte sur som ei bleie rundt løpetid, og det ser jeg mer svart på :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg streriliserte M etter 3 løpetider... Hun var nesten 5 år når hun kom i hus, hun hadde løpetid hver 5. mnd med innbildt mellom hver løpetid, som medførte humørskifter, slapphet, masse melk, liten treningslyst og generelt lav interesse for å forlate hagen. Jeg snakket med forrig eier og h*n fortalte at innbildt og hypige løpetider hadde hun hatt hele tiden.

Tok dette opp med 2 forskjellige vetrinærer før jeg bestemte meg. Etter operasjonen fikk jeg beskjed om at livmoren var såpass herpet at det var større risk for livmorbetennelse enn at hun kom til å stryke med av alderdomsplager. Hun måtte bli liggende hos vet på drypp og blodoverføring 2 t lengre enn normalt da hun hadde hatt store blødninger underveis.

Er veldig fornøyd med resultatet av steriliseringen, jevnt humør og mye mer tålmodig/språksikker ovenfor andre hunder. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg streriliserte M etter 3 løpetider... Hun var nesten 5 år når hun kom i hus, hun hadde løpetid hver 5. mnd med innbildt mellom hver løpetid, som medførte humørskifter, slapphet, masse melk, liten treningslyst og generelt lav interesse for å forlate hagen. Jeg snakket med forrig eier og h*n fortalte at innbildt og hypige løpetider hadde hun hatt hele tiden.

Ja, det er vell når det blir såpass ille at det plager både eier og hund at man bør tenke på å ta den avgjørelsen. Blondie er egentlig ganske teit å trene når hun har løpetid. Hun er ukonsentrert og mer interessert i mannehundene enn meg og treningen. Men jeg har ikke trent henne noe nå som hun har innbilt, så jeg vet ikke om det blir noe problem. Men om hun først skal ha 3 uker med løpetid, og deretter et par øker med innbilt hvor hun er daff og ukonsentrert, så må jeg vell kanskje vurdere noe slikt. Men papilloner får jo et tonn med pels da :lol: Håper på at hun ikke er teit å trene med innbilt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...