Gå til innhold
Hundesonen.no

Mail til oppdretter


Benedicte

Recommended Posts

Jeg fikk først sendt en kort, liten mail bare for å høre om oppdretteren i Belgia var interessert i å selge hund til Norge, og det var de :wink:

Men hva er så best? Å ringe eller først sende mail og så ringe hvis de er interessert i å selge til oss?

Jeg sitter i hvert fall her og kladder en mail, men har aldri kjøpt hund fra utlandet før, og aner ikke hvordan jeg skal gå frem :?

Bør første mailen være kort hvor jeg bare skriver at jeg er interessert i kombinasjonen dems og et par enkle spørsmål, eller sende en lang "søknad"?

For at de skal selge til Norge må jo de kunne stole på oss, og vite hvordan hunden vil få det hos oss. Så lurer på om jeg skal skrive en laaang mail hvor jeg skriver om

* hvorfor jeg vil inportere

* hvorfor jeg er interessert i kombinasjonen dems

* hvordan jeg kom frem til akkurat de, og velger bort andre kenneler

* hva jeg vil bruke hunden til

* erfaring

* hvordan vi bor til

osv...?

Og hvis jeg skriver "lang mail", er det noen som har forslag til hva mer jeg skal legge til? Denne kennelen er jo utrolig bra, og det er sikkert mange som ønsker valp av dem. Hvordan "skille seg ut" og være seriøs nok?

Det er jo flere her inne som har kjøpt hund fra utlandet før, så hva er deres erfaringer? :wink:

Kennelen i USA ba meg sende en egen mail med hundefolk som "anbefalte" oss, og fortalte at hunden ville ha det bra hos oss osv (disse folkene måtte ha en slags tilknytning til en hundeklubb, være oppdretter e.l). Dette var selvsagt fordi vi bor i et helt annet land, og de ville være så sikker som mulig på at vi var seriøse.

- Burde jeg sende disse anbefalingene til den Belgiske oppdretteren også? Eller vente til de evt spør om det?

Huff, dette ble mange spørsmål :oops: Men sitter her og sletter hele tiden det jeg skriver på kladden fordi jeg er redd for å gi feil inntrykk :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Send med anbefalinger, gjerne et fint bilde eller to av hunder du har/har hatt, og vis at du setter KRAV! Formuler deg slik at oppdretteren ser på deg som en kunde, ikke som en kjøper...u see? det er en forskjell der.. :wink:

Jo flere fint formulerte krav ogmål du kan sette, jo bedre syns jeg det er hvertfall. Jeg fikk selv min siste valp uten at oppdretter har møtt meg/hørt meg i tlf. Vi ringte faktisk ikke til hverandre før dagen han ble hentet på flyplassen.

Lykke til.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for råd Calina :) Hvordan krav mener du? Jeg skriver selvsagt hva jeg er ute etter i valpen (god helse, flott eksteriør, god brukshund osv), men er det også andre krav? F.eks noen krav av oppdretter, og ikke hund som jeg bør ha med i mailen? :? Hvis du forstår hva jeg mener...

Anne:

Belgia: http://www.blueearthnet.com/skm/

USA: http://www.alnairaussies.com/

Husk at dette er to kenneler jeg er interessert i, og det fins ingen garanti for at det ikke vil dukke opp ting jeg ikke liker ved oppdretter/kombinasjonen eller at jeg i det hele tatt får kjøpt valp av dem :wink: (måtte bare si det, for det er så mange som tror jeg har bestemt meg, bestilt og allting :wink: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du har et veldig godt utganspunkt i hva du skal skrive i mailen, gå for en lang mail, da vil du virke mer seriøs! Så at kennelen i Belgia har sendt en hund til Norge før, du kunne jo evt. prøvd å få kontakt med eierne av den, blitt kjent med dem så de kunne "godkjent" deg for oppdretteren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så at kennelen i Belgia har sendt en hund til Norge før, du kunne jo evt. prøvd å få kontakt med eierne av den, blitt kjent med dem så de kunne "godkjent" deg for oppdretteren?

Det er kennel aussie gården som har hund derfra :) Vi var og besøkte de i sommer, fordi vi var interesserte i kullet de har nå. Fikk også hilse på importen Love Aussie gårdens innhaver kjenner meg ikke bedre enn det jeg har sagt over telefon og over mail til henne, og det blir vel noe av det samme som jeg har sagt til oppdretteren i Belgia, så det er ikke mye hun kan si siden hun bor på andre siden av Norge og ikke vet om vi er seriøse eller ei :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg nesten ferdig. Sliter bare med avslutningen :oops:

Skrev (på engelsk)

Vi er veldig interesserte i mer informasjon om dette valpekullet til “Crazy” og “Hal”

Vet jeg er veldig hjelpeavhenig her, men noen forslag? :oops:

Vil aller helst snakke med oppdretteren over telefon (ikke jeg, pappa! :oops: litt pinlig å bomme på engelsken der :oops: ), men hvordan skal jeg få frem det? Vil også gjerne vite om de er interessert i å selge til oss etter å ha lest mailen, men det får jeg nok vite uten å spørre, hehe :wink:

En annen ting... Det går vel an at jeg skriver under kjøpskontakten sammen med en voksen? Jeg er vel for ung til å skrive under alene, og det er ikke lov til å bytte eier når man har importert :wink:

Men uansett om denne hunden står i mitt navn eller ikke, så kommer det til å være jeg som har asvaret for den. Men hvordan skal jeg klare å si det til oppdretteren? :? Tviler på at noen vil selge hund til et helt annet land og overlate ansvaret til en 14åring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg nesten ferdig. Sliter bare med avslutningen :oops:

Skrev (på engelsk)

Vi er veldig interesserte i mer informasjon om dette valpekullet til “Crazy” og “Hal”

Vet jeg er veldig hjelpeavhenig her, men noen forslag? :oops:

Vil aller helst snakke med oppdretteren over telefon (ikke jeg, pappa! :oops: litt pinlig å bomme på engelsken der :oops: ), men hvordan skal jeg få frem det? Vil også gjerne vite om de er interessert i å selge til oss etter å ha lest mailen, men det får jeg nok vite uten å spørre, hehe :wink:

En annen ting... Det går vel an at jeg skriver under kjøpskontakten sammen med en voksen? Jeg er vel for ung til å skrive under alene, og det er ikke lov til å bytte eier når man har importert :wink:

Men uansett om denne hunden står i mitt navn eller ikke, så kommer det til å være jeg som har asvaret for den. Men hvordan skal jeg klare å si det til oppdretteren? :? Tviler på at noen vil selge hund til et helt annet land og overlate ansvaret til en 14åring :)

Hvis disse folka sier noe på alderen din så får du værsegod komme med resultatene du har på cita!! 8)

Forklar hvordan hverdagen er hjemme hos dere.hvordan du håndterer hunden din og at det er du alene som har ansvar men at foreldrene sine SELVFØLGELIG hjelper deg om nødvendig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er nok en bedre avsluttning ja :D

håper dere får kjøpt derfra da... hvor mye dyrere er det å importere egentlig?

Vel, jeg slipper heldigvis karantene. Men hvis jeg får fra Belgia, så tar vi flyet dit og det koster jo litt :wink: Også er det vaksinering, ormkurer, omregistrering og slike småting som koster litt til sammen.

Men jeg snakket med den belgiske aussieklubben og spurte hva en "show-puppy" kostet, og det var alt fra 15 000 - 50 000. Heldigvis skal jeg snart konfirmeres, har bursdag i mars og to stk foreldre med lommebøker om det trengs :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal ha fra Danmark så vil hunden være 7 mnd + før du får den. Danmark er ikke rabiesfritt :D

ok... da er danmark uten av tankene... da er det søta bror som gjelder for meg... hehe...

der er det vertfall rabies fritt.. trur det bare er noe toll greier... ,men det er jo overkommelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal ha fra Danmark så vil hunden være 7 mnd + før du får den. Danmark er ikke rabiesfritt :D

Men jeg kjenner noen som fikk valp fra Danmark, og de fikk valpen under 3 mnd. Jeg trodde det vaar sånn som du sa også skjønner du. Så jeg spurte. Her er svaret jeg fikk:

Heihei!

Jo, hun er fra Danmark. Det er noen nye regler som sier at man kan søke om dispensasjon til å ta inn valper under 3 måneder når de kommer rett fra kennel i land hvor det ikke har vært tilfeller av rabies. Man må søke mattilsynet i Norge eller jordbruksverket i Sverige. Så det er helt lov, hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, hun er fra Danmark. Det er noen nye regler som sier at man kan søke om dispensasjon til å ta inn valper under 3 måneder når de kommer rett fra kennel i land hvor det ikke har vært tilfeller av rabies. Man må søke mattilsynet i Norge eller jordbruksverket i Sverige. Så det er helt lov, hehe

Det er så godt som umulig dersom man ikke har en fantastisk god grunn å komme med til mattilsynet. Ca 70 % av søknadene blir avslått i følge en statistikk jeg så for en liten stund siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for råd Calina :D Hvordan krav mener du? Jeg skriver selvsagt hva jeg er ute etter i valpen (god helse, flott eksteriør, god brukshund osv), men er det også andre krav? F.eks noen krav av oppdretter, og ikke hund som jeg bør ha med i mailen? :?  Hvis du forstår hva jeg mener...

Anne:

Belgia: http://www.blueearthnet.com/skm/

USA: http://www.alnairaussies.com/

Husk at dette er to kenneler jeg er interessert i, og det fins ingen garanti for at det ikke vil dukke opp ting jeg ikke liker ved oppdretter/kombinasjonen eller at jeg i det hele tatt får kjøpt valp av dem :wink: (måtte bare si det, for det er så mange som tror jeg har bestemt meg, bestilt og allting :wink: )

Jeghadde tatt med krav du setter til oppdretter og, ja...at du vil ha en seriøs oppdretter som tar helse/bruk/utseende som viktige ting son skal henge sammen, og skriv gjerne at du har letet en stund, og er kresen i ditt valg. Da oppnår du to ting...du får oppdretter til å gi deg mer info om hundene, og du smører egoet... :wink: -alle liker å høre at de er spesielle - utnytt det litt!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg nesten ferdig. Sliter bare med avslutningen :oops:  

Skrev (på engelsk)

Vi er veldig interesserte i mer informasjon om dette valpekullet til “Crazy” og “Hal”

Vet jeg er veldig hjelpeavhenig her, men noen forslag? :oops:  

Vil aller helst snakke med oppdretteren over telefon (ikke jeg, pappa! :oops: litt pinlig å bomme på engelsken der :oops: ), men hvordan skal jeg få frem det? Vil også gjerne vite om de er interessert i å selge til oss etter å ha lest mailen, men det får jeg nok vite uten å spørre, hehe :wink:  

En annen ting... Det går vel an at jeg skriver under kjøpskontakten sammen med en voksen? Jeg er vel for ung til å skrive under alene, og det er ikke lov til å bytte eier når man har importert :wink:  

Men uansett om denne hunden står i mitt navn eller ikke, så kommer det til å være jeg som har asvaret for den. Men hvordan skal jeg klare å si det til oppdretteren? :? Tviler på at noen vil selge hund til et helt annet land og overlate ansvaret til en 14åring :D

Ang tlf så kan du vel skrive at dere gjerne vil ringe, og evt når på døgnet det er mulig..?

Men ikke spør på slutten om hun vil selge hund til dere.. det hadde ikke jeg gjort hvertfall.. uhm..mine mailer har vel hatt noe sånt som at jeg håper jeg er av interesse. Og ang eierskap, så er dere jo en familie, så hun selger jo ikke "kun" til en 14 åring, så det hadde ikke jeg tenkt negativt på. Det der hadde jeg tatt i mail nr to, eller på tlf når dere vet at dere skal ha hund derfra.. :wink::D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...