Gå til innhold
Hundesonen.no

Dekken til Dobermann/valp

bea

Recommended Posts

Skrevet

I midten av januar skal jeg være med ei venninne til Danmark for å hente henne en Dobermann-tispevalp.. :icon_confused:

SÅ nå er jeg kjempe spendt og engasjert, jeg med.

Siden valpen er 8 uker i midten av januar er det fortsatt noen mnd igjen med vinter trenger jo valpen dekken/varme klær.

Er det noen som har tips og idèer til type dekken/klær og eventuelt størrelse.

Hvor stor ca er en dobermann tispevalp ved 8 ukers alderen? (Tispa forventes å bli av det nettere slaget)

Det bør vel kanskje være noe som kan vokse med hunden noen mnd?

Det trenger IKKE være dyrt og fansy.

Skrevet

Det beste er å ta valpen med til dyrebutikken og få prøvd dekken på den. Eller kjøpe et billig ett fra HØØKs feks når dere har fått målt rygglengden. Jeg fikk låne et dekken som passet et cocker spaniel tispe, da Nitro var liten, og de funket bra en periode, til han ble litt større. Så ca den størrelsen der tror jeg går an hvis dere vil prøve å låne hos noen.

Skrevet

Hei

Takk for svar.

Da prøver vi å få tak på noe i cocker størrelsen til vi skal hente nurket.

(VI kommer til Danmark på kvelden.. og båten går kl 12 (oppmøte kl 11)..

Ved siden av kjøretiden til Hirtshals må vi innom en veterinær før vi skal på båten.

Så det viktigste blir jo å ha med en "hente.dekken.. Slik at vi slipper innom dyrebutikk o.l.)

Skrevet

Ja det kan være kjekt å ha med ett dekken å pakke den inn i hvis det skal bli kaldt på reisen. Selv om det kanskje er hakket stort. Et annet alternativ er å snakke med oppdretter og be dem måle rygglengden noen dager før så kan dere kjøpe et å ta med, så vet man at det vil passe der og da.

Skrevet

:icon_confused:

VI er litt gira i dag... I dag er liksom alt det praktiske ordnet.. (billetter på båt, fri fra jobb, transport bur osv)..

Skrevet

Jeg aner ingen ting om Dobermann igrunnen... Men synes tispa ser veldig feminin og elegant ut ( synes også hun ser sterk og snill ut).

Tiltalende...

Kullet står også på Norsk Dobermannklubb.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er ikke snakk om en av rasene som er overrepresentert. Det er ingen gentest eller test utenom individuel allergi testing for dette. Som sagt har ingen av besteforeldrene, søsknene og ingen av foreldrene det. Så for meg er det vanskelig å si om det er arvelig eller ikke. Derfor er det vanskelig å si at jeg burde ha vist at hunden ville utvikle denne sykdommen. Takk for tipset, jeg skal kontakte dem for råd.
    • Jeg kjenner ikke sykdommen nok til å vite, men om den er arvelig så kommer det jo an på om det er noe man burde visst om eller testet for. Jeg vil anbefale deg å kontakte NKK om dette, de har advokater med kunnskap om kjøp og salg av hund og konflikter rundt det.  Hundehelse.no sier: "Tilstanden er arvelig. Raser som er predisponert er Shar-Pei, Labrador retriver, Golden retriver, Dalmatiner, Boxer, Boston terrier, Fox terrier, Skotsk terrier, West Highland White terrier, Lhasa Apso og Shih Tzu. Tilstanden oppdages som regel når hunden er mellom 6 måneder og 3 år gammel."  
    • Hei! Jeg trenger råd angående en situasjon jeg befinner meg i nå. Jeg solgte en hund (1 år gammel) for 2,5 år siden. Hunden ble sjekket av veterinær før flytting. Jeg mottok nå en melding om at eieren har avlivet hunden på grunn av alvorlig atopisk dermatitt. De krever pengene tilbake for hunden, som ble solgt for 7000 kr. Problemet jeg har med dette er at hunden først begynte å utvikle symptomer 1,5 år etter at den forlot meg, ifølge veterinærjournalene, og verken foreldrene eller søsknene er berørt. Uten noen bevis i det hele tatt har veterinæren skrevet i alle journalene at den er "arvelig". Hva ville du gjort i denne situasjonen? Selv om jeg ikke er imot å refundere dem, synes jeg det faller inn under den generelle risikoen ved å eie et dyr. De kontaktet meg ikke på noe tidspunkt da hunden fikk symptomer for å tilby meg å kjøpe den tilbake.
    • Jeg håper jo at folk som velger å ta med hundene sine på Oslo Dog Show har trygge hunder som takler omgivelsene der. Hvis du er ute etter å vite mer om rasen så anbefaler jeg å kontakte raseklubben eller oppdrettere av rasen.
    • Chodsky Pes virka så rolige på Oslo Dog Show.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...