Gå til innhold
Hundesonen.no

Lære valpen å bli på eiendommen

malc

Recommended Posts

Nå har vi endelig fått oss hus med hage, og vi har stort sett Lotte løs i gården når vi er ute. Hun er veldig flink å holder seg i nærheten, men ikke når det går hunder forbi selvsagt. Eller mennesker.

Det viktigste for meg i hundeholdet (utenom en glad, trygg og lykkelig hund da) er at den kan være løs, at den holder seg sammen med oss. Kommer dette med innkallingstrening? Det er jo veldig mange som har hunder som bare trasker løs, og de er vel ikke bare blitt sånn av seg selv? Selv om det er det inntrykket jeg får når jeg snakker med aktuelle hundeeiere.

Såeh. Hvordan gjør man?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjerder inn hagen med solid og høyt nok gjerdet. Jeg vet ikke hva som kommer med inkallingstrening. Jeg har en hund som har gått på kurs og vi har trent masse på dette. Han kan ikke gå løs med andre hunder i nærheten for da kommer han ikke. Hun som aldri har gått noe kurs derimot, hun kommer nesten alltid og kan godt gå løs. ( Når hun ikke har løpetid slik som nå :-) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjerde er vel det beste.

Jeg har en nabo med stooor hage som er bare delvis inngjerdet. De har hunden sin løs i hagen, og når vi går forbi så kommer bikkja løpende å hopper på oss. Så jeg vet alt om hvor forbanna dritt det er! Neste gang det skjer kommer jeg til å ringe på til folka og brøle av all hjertens lyst! :(:(

Bare så det er sagt :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske lett å trene "grense" trening, altså hunden har ikke lov å krysse inbilt grense uten lov.

Letteste er å starte med synlig teip og lære at der er det stopp, og jobbe seg derfra! Noen tar det superlett, andre tar det litt lenger tid med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg en genial hage, med hekk rundt halve, grøft en vei og skog andre veien. De kan gå ut mellom hekken eller ved innkjørselen. Når jeg fikk yngste valpen nå så var det ikke naturlig for han å løpe bort fra meg og eldstemann i starten, men når han begynte å løpe ut mot veien når det kom folk forbi så sa jeg "nei, kom her" om han da ikke kom var det bare å løpe etter, korrigere og prøve på nyy. Han holder seg på tomta nå, uansett hva som går forbi :ahappy: Men jeg har de aldri løse uten tilsyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...