Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunden rapper ved


MiO

Recommended Posts

Chivaz har fått en ny hobby og det er å rappe ved fra stua. Vi har en stabel ved siden av peisovnen, med ferdig kappet ved. Nå bruker vi stort sett kapp av vanlige planker som ved, siden vi får det gratis (altså gratis fyring om vinteren = lavere strømregning). Vi fyrer altså ikke bjørkekubber og slikt, som er det mest vanlige å fyre med. Men kun planke- og bjelkekapp.

Chivaz stjeler seg en liten pinne derfra i blant, og ligger og tygger på det. Ser at småbiter og flis han får løs, blir svelget (det ser sånn ut for meg iallefall). Ikke forstår jeg at det kan være noe godt, men han gjør det.

Hvor mye anstrengelser skal jeg legge i å få tatt det fra han og hindre han i å ta slike vedbiter? Er det farlig med et par små trefliser i magen, tro? Han ligger jo rolig og gnager på denne planken og syns visst det er topp underholdning :-) Det gjør derfor ikke meg så veldig mye, men spørsmålet er jo om det er skadelig for han å få i seg noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt og fullstendig ubehandlet ja - ellers er det ikke tilrådelig å brenne det :-) Behandlet treverk kan avgi skadelige og usunne gasser ved brenning, så det er utelukket.

Fyrer kun med trygg ved her ja! :ahappy:

Da lar jeg han bare kose seg med den vedbiten han "stjeler" mens jeg ser det i øyekroken og ikke gidder å bry meg :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en som gjør det samme her, bortsett fra at han spiser ikke så mye av det, det er nemmlig mye morsommere å dra barken av veden og slenge det utover gulvet :(

Har ikke brydd meg med det siden han gjør det så sjeldent, og han lar være om han får beskjed om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...