Gå til innhold
Hundesonen.no

Kosebiting?


Enits

Recommended Posts

Jeg har lagt merke til at Nala ofte småbiter eller napper når vi koser med henne. Og lurer litt på om dette er forsøk på å få til lek, eller om det rett og slett er kosebiting?

Hvordan kan man evt avlære hunden med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idet hun er ferdig med tannfelling, kommer sannsynligvis 90% av all biting til å forsvinne. :ahappy: Å "trene" det vekk hadde jeg ikke vært så opptatt av. Forøvrig har Aiko (16 mnd) et spesielt hilserituale: Hun legger munnen rundt hendene våre, uten å bite. Jeg kjenner det igjen fra ulveatferd, hvor ulvene hilser på alfatispa og -hannen ved å legge munnen rundt kjevene deres, så jeg synes det er hyggelig, jeg. Dessuten gjør hun det bare på dem hun kjenner godt... :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på her jeg, for vi har ei lita frøken som også er litt bitete. Jeg har forsøkt å trene det litt vekk, for ungene blir så frustrerte når valpen biter dem. Det har gjort at hun ikke biter meg, men ungene er fortsatt fritt vilt. Hun er også ganske ekstrem til å hoppe og bite i klærne. Har bitt hull i mange klær og nye dunjakker. Det blir jo bare sånne småhull, men irriterende likevel.

Jeg er ganske avslappa da, for dette er vel normalt. Jeg er bare usikker på hvor mye tid vi skal bruke på det. Er det valpeadferd eller blir det verre etterhvert hvis vi ikke gjør noe nå på en måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lar ikke Imouto herje på med meg, og når Aiko fikk helt raptus og beit vilt rundt seg i lifta, så bandt jeg henne fast i bokhylla til hun roa seg ned. Jeg trur det er viktig å skille på herjebiting og biting som valpene bare få ut, fordi det klør så vanvittig i tenna. Biting i klær så det blir hull, og biting i forbindelse med lek (sånn at det gjør vondt), hadde jeg forsøkt å roe ned, ved å fjerne valpen, si au, stryke rolig på dem til de roer seg osv.. Biting mens man koser eller idet de får tak i noe som ser digg ut, er bare normalt, og pleier etter min erfaring (som riktignok ikke er så stor) å gå over idet melketenna detter ut. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva kan man forvente på en måte, av en valp. Vår er 17 uker i morgen. Det er jo selvsagt indivduelt, men kan man forvente at hun skal sitte pent når vi kommer hjem feks? Vi overser henne til hun roer seg, og etter en stund hører hun på oss når vi sier sitt også hilser vi. Men hun spretter jo fort ut av sitten når vi endelig hilser, så dette repeterer vi hundre millioner ganger. Hun blir jo helt overlykkelig når vi endelig kommer hjem. Og det er da hun er på sitt villeste mtp biting og hopping. Sånn ellers i hverdagen så hopperbiter hun ikke så mye, men hun mååå jo bare bite litt i buksebeina når vi traver fram og tilbake.

Og unger og valp liksom... barna står og vil klappe, hunden biter i hånda, barnet trekker til seg hånda, hunden hopper etter og tror det er lek, så prøver vi på nytt og samme skjer. Ja, så jeg skjønner jo valpen også, det er jo ikke bare enkelt når fingrene er så fristende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva kan man forvente på en måte, av en valp. Vår er 17 uker i morgen. Det er jo selvsagt indivduelt, men kan man forvente at hun skal sitte pent når vi kommer hjem feks? Vi overser henne til hun roer seg, og etter en stund hører hun på oss når vi sier sitt også hilser vi. Men hun spretter jo fort ut av sitten når vi endelig hilser, så dette repeterer vi hundre millioner ganger. Hun blir jo helt overlykkelig når vi endelig kommer hjem. Og det er da hun er på sitt villeste mtp biting og hopping. Sånn ellers i hverdagen så hopperbiter hun ikke så mye, men hun mååå jo bare bite litt i buksebeina når vi traver fram og tilbake.

Og unger og valp liksom... barna står og vil klappe, hunden biter i hånda, barnet trekker til seg hånda, hunden hopper etter og tror det er lek, så prøver vi på nytt og samme skjer. Ja, så jeg skjønner jo valpen også, det er jo ikke bare enkelt når fingrene er så fristende.

Det der er nok veldig individuelt.. Min på 13 uker hopper ikke på meg, og sitter pent å venter på meg når jeg kommer hjem. Riktignok er hun vilter fordi hun er veldig glad, men ikke noe mer enn forventet. Kanskje dere burde trene litt på "hjemkomstritualet"?

Min biter ikke, annet enn smånapping og kosebiting på en måte.. men det også kan jo skremme barn og slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har måtte lære mine 2 eldste tantebarn hvordan de skal være med hundene. Når de kommer på besøk så holder jeg hundene adskildt til alle har fått av seg klær og kommet inn etc. Så får de hundene hilse. Hu eldste av tantebarna er fortsatt litt redd Amiga, hun synes hun er morsom etc, men hun krøller hendene inn mot brystet hyler og løper rundt og Amiga tar det som lek, så vi har lært henne at skal hun bort til hunden må hun heller vise hendene, så slikker Amiga på hendene hennes og hun kan klappe henne ol. Men å hyle og løpe avgårde resulterer i at Amiga løper etter.

Mitt neste eldste tantebarn forguuuder Amiga, hun blir direkte sur på meg om jeg ikke har henne med meg på besøk. Og hun er ikke redd henne lengre, hun ble redd første gangen fordi hun trodde den kom til å være mye mindre (type 8 uker valp,og hun møtte henne om 13ish). Men hun lærte fort å leke med henne. Og hun sitter på kjøkkenet og sier til Amiga (som er veldig tolmodig) DU LØPER ETTER BALLEN, NÅR JEG KASTER DEN! også må du kommeh it med den. Hun er iallefall ikke redd lengre, drar henne i halen, holder fast, har henne i senga, inni teltet. leker etc. Så det synes jeg er veldig koselig, og Amiga elsker jo barn så hun storkoser seg :(

Men jeg ser at Amiga fortsatt prøver å kosebite litt, når hun nest eldste går for å gjøre noe annet så vil Amiga være med og tar litt tak i henne, og samme med nese hoppe bite kosinga så må vi passe veldig på. Når vi setter oss på huk må vi passe på at hun ikke hopper på babyen etc, fordi hunv il jo bare nusse på den fordi den er så herlig :(

Eneste de ikke har forstått er at de ikke får lov til å røre Foxi, jeg skjønner det er vanskelig å skille mellom de to, men vi jobber med saken.

Jeg derimot synes kosebiting til Amiga er helt ok, for du har valget om at hun holder litt i genseren min, eller at du blir rundvasket :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoho, vår Lotte beit heller ikke noe særlig de første ukene, men nå er hun nok i sin mest ekstreme periode, tenker jeg.

Lær barna å ikke mase på valpen. De kan sette seg på bakken og la Lotte søke kontakt sjøl. De må være passive, og absolutt ikke strekke fram hender for å klappe på hodet eller lignende. Idet Lotte blir rolig, kan de rolig stryke på henne, veldig rolig, og snakke beroligende til henne. Hvis Lotte begynner å herje, tar de vekk hender og er passive igjen, og kan gjerne fortsette å snakke rolig til henne. Hvis hun blir rolig igjen, kan det hele avsluttes ved at dere voksne roser henne rolig, mens barna går sin vei. Hele poenget er at barna må læres at det er de som forsterker atferden til Lotte ved å strekke fram hender som hun kan bite i (fordi dere ikke har vist henne en alternativ oppførsel). Lotte må ikke få rom til å oppføre seg "rabiat", samtidig som hun må få være valp. Dere må lære henne å være rolig. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*noterer*

Vi snakket masse om hvordan vi ville ha hunden vår før vi hentet valpen og hvilke møbler den skulle få ligge i og hvor den ikke skal være og slikt. Og ungen er ganske flinke, men det er sikkert lurt å drille de litt på at de blir passiv når Lotte ikke gjør som vi vil. Det er jo ikke så enkelt, men vi får holde ut! Nå skal jeg lage en ny tråd, kjenner jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...