Gå til innhold
Hundesonen.no

Tannfelling

Theri

Recommended Posts

Skrevet

Idag merket jeg at Bolt har en løs tann! Hipp hurra! :lol: Dette er jo like spennende som når sønnen min fikk nye tenner som baby. Jeg har kikket i munnen til Bolt nesten daglig, men den siste uka så syntes jeg at tannstillingen på de to fremtennene nede hadde endret seg, og når jeg kjente på de var ihvertfall den ene løs. Om jeg skubbet litt på den kjente jeg at tannen gnisset mot den under. Dette er spennende! :lol: Bolt er idag 16 uker og 1 dag gammel.

Når begynte din hund å miste tenner?

Når var hunden ferdig med tannfellingen?

Klør hunden mest i munnen når tennene løsner, eller etter tennene har falt ut og de nye presser seg frem?

Klør hunden mer i munnen når de nye hjørnetennene kommer frem enn med de "vanlige" tennene?

Jeg synes ikke Bolt har gitt utrykk for å klø noe mer i munnen nå enn for to måneder siden når vi fkk han. Han tygger ikke på alt av møbler og han tygger ikke på oss. Han holder seg bare til lekene sine. Å så får han griseører og griselabber innimellom da. De koser han seg med.

Jeg er også fryktelig spent på tannstillingen hans etter han har fått de nye tennene. Er det noe vi kan gjøre for å hindre at han får feil tannstilling? Bolt har et bra utseende og et utrolig godt gemytt, så vi ønsker å bruke han litt utstilling etterhvert, og da er det jo dumt om tannstillingen ødelegger for dette.

Jeg har også hørt at ørene på hundene kan endre seg under tannfelling. Men siden Bolt har en løs tann eller kanskje to nå, burde vi ikke merket forandring på ørene til nå om det hadde kommet? Enkelte har jo hunder som plutselig år et hengeøre under tannfellingen. Når under tannfellingen kan endringer på ørene oppstå?

Skrevet

Begge mine valper begynte sånn i 4 mndrs alder og holdt på en måned med det meste.. Beardisvalpen var da ferdig, og nye kom opp. Boston'en venter fremdeles på hjørnetennene nede (de har bare kommet litt opp), og der står alle tennene litt sånn på "tørk" uansett, så det er sikkert "normalt" for rasen. Hun blir snart 7 mndr forresten.

Susanne

Skrevet

AH er 4mnd og har mistet alle fortennene og fått nye, jeg er såååå dritt lei valpebitingen. Gleder meg så veldig til de alle de nye tennene er på plass.

Jeg har hatt flere hunder før med aldri noen som klødde så mye i tennene som AHn, herregud jeg er lei :lol:

=)

Skrevet

Da var første tanna til Bolt ramla ut! :lol: Lurer på når den ved siden av ramler ut.... Tar det lang tid fra tanna ramler ut til den nye kommer frem?

Skrevet

Her i huset virker det som tannfellingen tar litt på, han er iallefall mer slapp og sover mer enn vanlig. Men det ser 'greit' ut inni der :hmm:

Skrevet

Ca. 3 1/2 måned begynte min å miste framtenna sine. Han har to igjen nede han holder på å miste (eller har mistet, ikke sjekket i dag ...). Tror han har fått en haug med nye jeksler og slikt også, så da mangler egentlig bare hjørnetennene, tror jeg. :hmm: Han er litt over 4 måneder nå.

Skrevet

Lillemor er rett over 4 mnd og har bare hjørnetennene igjen å miste. Har fått fine hvite voksentenner i resten av munnen :ahappy:

Skrevet

Balder ble ferdig for en ukes tid siden, han er 15 uker gammel. Uvant at han ble ferdig så tidlig, mine andre hunder har begynt i 5 mndrs alderen. :ahappy:

Skrevet

Günther er snart 5 mnd og driver å mister jekslene nå. Er en liten stund siden han mistet fortenna, så de er nå større enn hjørnetennene :ahappy::lol: Er nok ikke lenge til de også detter ut! Deilig :wub:

Skrevet

Harly er tydeligvis litt treig! :ahappy:

4 mnd i morgen og enda har ikke felt en eneste tann.

*Fortsetter å glede meg til krokodilletennene forsvinner* :wub:

Skrevet

Den andre tanna til Bolt ramla ut igår den også. :lol: Kjempespennende. Gleder meg til resten ramler ut og at han får nye store voksentenner. Jeg synes jeg skimter to nye store fine tenner nedi tannkjøttet hans, så dette blir spennende. :ahappy: Han ligger å knasker på et griseøre nå, så kanskje det gjør at han får flere løse tenner. :wub:

Skrevet

I går ramlet det ut flere jeksler her i gården også. Günther måtte gnage litt på armen min og den hvite genseren hadde røde flekker etterpå! :lol: Ser ikke helt heldig ut, men det er en god følelse at de grusomme valpetenna forsvinner :wub:

Guest Dratini
Skrevet

I går ramlet det ut flere jeksler her i gården også. Günther måtte gnage litt på armen min og den hvite genseren hadde røde flekker etterpå! :wub: Ser ikke helt heldig ut, men det er en god følelse at de grusomme valpetenna forsvinner :D

Fineste Günther! :lol:Savner dog oppdaterte bilder av han :)

Skrevet

Fineste Günther! :wub:Savner dog oppdaterte bilder av han :)

Jah han er den fineste :lol: Oi, unnskyld, jeg har helt glemt å sende bilder :D Får nok ikke gjort det i dag, men skal prøve å huske i morgen! Han er så fin gutt altså! Mye større enn Java allerede :D

Guest Dratini
Skrevet

Jah han er den fineste :) Oi, unnskyld, jeg har helt glemt å sende bilder :D Får nok ikke gjort det i dag, men skal prøve å huske i morgen! Han er så fin gutt altså! Mye større enn Java allerede :wub:

Ja, han har nok vokst fra Java nå tenker jeg :lol: Gleder meg til å få se bilder! :D

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...