Gå til innhold
Hundesonen.no

sosialiseringstrening?

Enits

Recommended Posts

har nå hatt lille nala siden fredag. hun har funnet roen her hjemme men er veldig skeptisk ute. redd om det kommer mennesker eller dyr. hun er nå 10,5 uke gammel.

Kan vi begynne med sosialiseringstrening imorgen? eller er det for tidlig? er sosialiseringstreff i regi av hundeklubben vi har meldt oss inn i.

når kan jeg evt begynne å gå på det? og lydighetstrening?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sosialisering gjør jeg så raskt som mulig. Sosialisering går jo ut på så si alt, om det er en tur til postkassen eller om det er en tur i parken.

Siden hun er skeptisk ville jeg tatt alt forsiktig, ting som lydighetstreningen og hundeklubben ville jeg bare oppsøkt uten å trene osv de første gangene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sosialisering gjør jeg så raskt som mulig. Sosialisering går jo ut på så si alt, om det er en tur til postkassen eller om det er en tur i parken.

Siden hun er skeptisk ville jeg tatt alt forsiktig, ting som lydighetstreningen og hundeklubben ville jeg bare oppsøkt uten å trene osv de første gangene.

men det vil være lurt av meg å dra dit med henne så hun kan se og snuse litt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men det vil være lurt av meg å dra dit med henne så hun kan se og snuse litt?

Det vil jeg si, bare ta det litt rolig å se ann hunden :whistle:

Ellers er jo alt av nye steder, mennesker og hunder bra for valpen og oppleve ;)

Jeg har selv ikke tenkt så mye med minsten her, men han har vært med meg så å si over alt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amiga ble sosialisert fra dag 1, vi bodde midt i byen, hun var med til butikken, i parken, til byen, på bussen, møtte hunder, møtte mennesker, var med meg i bag på eksamen :whistle: , var med tulip på møte, var med på kjøpesenter, var med inn i butikk etc. Videre ble det biltur i bur, flytte i nytt hus, reise på treff, reise på hundeklubben og observere, gå i byen, ta tog, kjøre fly etc. Hun er egentlig med overalt, fordi det er slik jeg ønsker det.

Med Foxi kan jeg ærlig si vi var litt slappere for 7 år siden, men jeg husker vi tok henne med til hundeklubben som pitteliten, for å se på de som trente og bare leke litt etc. Med førerhundvalpen var vi nødt til å reise masse på tog,buss kjøpesenter etc. Foxi ble derimot sosialert på båtferie, og jeg ser idag mange feil vi gjorde når hun var liten. fex det at hun var så pinglette og redd av seg,og da anbefalte de oss å leke med hunder som lot henne vinne etc, det har resultert i at hun lett blir aggressiv, skal alltid ha rett, styre og vinne. Fordi det var det hun lærte som liten.

Så for å summere det opp, bare å ta med valpen overalt, bare pass på mengden. Ofte kan det å sitte på et bussstopp å se bussen komme, ev gå på og av med en gang være nok for en dag, du må se ann hvordan valpen reagerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...